2014-11-18 07:05:57
Škoda Octavia G-TEC
Škoda Octavia G-TEC
Zdroj: Ján Hargaš

Chcete v aute plyn? Nie je jedno, či LPG, alebo CNG

Viete, aké sú rozdiely a kde a s ktorým plynovým autom môžete parkovať?

Sú totiž isté obmedzenia pri parkovaní s autami na plyn. Niektoré autá sú vylúčené z podzemných garáží. Je medzi nimi ešte nejaký rozdiel? Áno a aby sme spoznali obmedzenia, pozrime sa najskôr, čo je vlastne každý z dvoch produktov, ktoré poznáme hlavne vďaka skratkám.

CNG

CNG je skratka z anglického názvu: Compressed Natural Gas, teda stlačený prírodný plyn. Je to vlastne zemný plyn, kde je hlavnou zložkou metán (vyše 90 percent). Metánu vďačí CNG za svoju ekologickú stránku, pretože ten pri spaľovaní (na rozdiel od ostatných fosílnych palív) produkuje najmenej CO₂.

CNG je 200-krát stlačený zemný plyn, ktorý zostáva v plynnej forme. Má jednu obrovskú výhodu - zásoby zemného plynu sú podľa odborníkov také veľké, že pri dnešnej spotrebe vydržia približne dvojnásobne dlhšie ako ropa. Ak stavíte na zemný plyn u áut na CNG je to rozhodne stávkou na istotu. Dokonca aj potom, keď ľudstvo úplne vyčerpá jeho zásoby, je stále ďalšia (aj priebežná) možnosť v podobe biometánu (obsahuje až 95 percent metánu), ktorý možno vyrábať z prírodných odpadov a z takzvaných energetických rastlín.

Zdroj: Škoda auto

K mínusom patrí fakt, že pre využitie v doprave sa na dostatočnú koncentráciu energie musí stlačiť do nádrží asi 200-krát oproti bežnému tlaku vzduchu, aby ponúkol dostatočný dojazd auta. Preto sa popri CNG používa hlavne pre nákladné vozidlá s potrebou vyššieho dojazdu aj skvapalnený plyn, LNG. Ten vzniká pri teplotách mínus 161 stupňov Celzia, čo je technicky náročnejšie. Kladom je ale asi dvojnásobný energetický obsah pri rovnakom objeme v porovnaní s CNG. Bežné je však CNG. K jeho kladom je pomerne stála kvalita, ktorá sa dá prirovnať k benzínu s oktánovým číslom 130. Používanie CNG znamená aj oveľa tichší chod motora.

Oproti benzínu sú úspory v spotrebe asi 60 percent a oproti nafte asi 40 percent. K reálnym mínusom momentálne patrí nižší počet čerpacích staníc nielen u nás, ale aj v krajinách ako napríklad Česko, Chorvátsko a podobne. Druhým je v prípade, že nekúpite auto priamo z výroby aj na CNG, cena prestavby - až dvojnásobná proti LPG. Vzhľadom na potrebu veľkých nádrží je to do tretice strata časti batožinového priestoru vozidla.

Garážovanie vozidiel s pohonom CNG je povolené v podzemných garážach v týchto štátoch:
- Nemecko
- Švédsko
- Taliansko
- Holandsko
- Švajčiarsko
- Francúzsko
- Veľká Británia

LPG

Z ropy sa nevyrába len benzín alebo nafta, ale vedľajším produktom rafinácie je aj kvapalný ropný plyn. LPG je teda ropný produkt. Anglický názov: Liquid Petroleum Gas – označuje kvapalný ropný plyn, ktorý je v kvapalnej podobe aj v nádrži auta. K jeho plusom patrí fakt, že prestavba vozidla na toto palivo je menej nákladná, takže tento variant môže byť zaujímavý aj pre tých motoristov, ktorí nenajazdia veľmi vysoký počet kilometrov.

V porovnaní s bežnou prevádzkou na benzín je úspora asi 40 percent, hoci litrová spotreba je oproti benzínu vyššia. Medzi ďalšie dôvody, prečo voliť tento druh paliva, patrí fakt, že má pomerne širokú sieť čerpacích staníc v celej Európe.

Zdroj: Škoda auto

Aj LPG má svoje slabšie stránky. Tento plyn je ťažší ako vzduch, takže pri prípadnom úniku sa automaticky neodvetrá. Preto je z bezpečnostných dôvodov zakázaný vjazd do podzemných garáží. Ekonomicky je prijateľný len prechod na LPG pri benzínových motoroch. Treba rátať s premenlivou kvalitou samotného plynu na rôznych čerpacích staniciach.

Obavy o bezpečnosť nie sú na mieste

Veci neznalý motorista má pocit, že pridaním palivovej nádrže na LPG alebo CNG je jeho ajto aj on zraniteľnejší, lebo používanie plynu je podľa neho nebezpečné. Nuž skôr opak je pravdou a minimálne autá na zemný plyn sú rovnako bezpečné, ako akékoľvek iné auto. Tlakové nádrže na CNG navyše podliehajú najprísnejším bezpečnostným predpisom a testom (napríklad skúšanie pri tlaku 600 barov, pričom prevádzkový tlak je maximálne 250 barov). Čiže možno povedať, že na aute s CNG nádržou nie je asi nič bezpečnejšie ako práve ona. V prípade havárie sa tlakové nádrže odtlakujú cez bezpečnostné ventily a vďaka tomu nemôže dôjsť k roztrhnutiu fľaše výbuchom ani v prípade požiaru.

Teplota vzplanutia je tiež v prospech predovšetkým CNG. Veď nádrž na zemný plyn je stavaná tak, aby zniesla teplotu až 650 stupňov Celzia, pri LPG je to 450 stupňov Celzia a 250 - 340 stupňov Celzia pri nafte, respektíve benzíne.

Pre pochybovačov môže byť dôkazom fakt, že napríklad hasiči zbor vo Frankfurte nad Mohanom v Nemecku využívajú pre svoje vozidlá práve CNG preto, aby s nimi mohli prísť bližšie k požiaru. V prípade nechceného  úniku pri používaní týchto alternatívnych palív treba mať stále na pamäti, že ide o plyn. Preto si zopakujme, že CNG je ľahší ako vzduch, takže sa v prípade úniku sa odvetrá do atmosféry. LPG je naopak ťažší ako vzduch a zostáva pri zemi.

Úspora, ale ako to vyrátať?

Momentálne patrí k najúspornejším palivám pohon na CBG. Cenovú výhodu ale na verejných CNG staniciach nevidno na prvý pohľad. Dôvodom je cena, ktorá sa zobrazuje za kilogram na rozdiel od ostatných palív, vrátane LPG, kde je v litroch. Dôležitý však nie je tento údaj, ale obsah energie v litri alebo kilograme paliva. Porovnajte si to takto: CNG 13,3 kWh/kg; benzín 8,6 kWh/l; nafta 9,9 kWh/l; LPG 6,8 kWh/l.

Inak povedané, v jednom kilograme CNG je toľko energie, koľko zodpovedá 1,5 litru benzínu, 1,3 litru nafty, alebo 1,9 litru LPG. Z toho potom vychádzajú porovnateľné ceny.

Na záver stručné porovnanie výhod alternatívnych palív:

Výhody LPG oproti CNG
• široká sieť čerpacích staníc
• väčší dojazd na jedno naplnenie
• nižšia cena plynovej zástavby
• menšia tlaková nádrž

Výhody CNG oproti LPG
• výhodnejšia cena
• lepšie štartovanie pri nízkych teplotách
• vyššia bezpečnosť - je ľahší ako vzduch
• vozidlá môžu parkovať v zaistených podzemných garážach
• stabilná kvalita paliva
• perspektíva použitia

Jozef Vydra
ZDROJ: SPP, ÚAMK

Komentáre k článku


Stream naživo