10.04.2014

Ide o život: nedojazďujte zimné pneumatiky v lete. Nebrzdia!

Rozdiel v brzdnej dráhe medzi zimnou a letnou pneumatikou je oveľa väčší, ako ste ochotní pripustiť.

Dalo by sa to zovšeobecniť jednou vetou: V lete obujte radšej jazdené letné "gumy", ako zimné...

Čo sa za týmto vyjadrením skrýva? Nejde zas a len o tlak pneumatikárskej lobby, ktorá chce predávať stále nové pneumatiky? Po afére veľkého nemeckého autoklubu sa cítia motoristi neisto. V tomto prípade urobil test Autoklub Českej republiky. Ten z manipulácie s výsledkami nepodozrievame. Test však ukázal pre mnohých zaujímavé fakty! Najmä výsledky pri brzdení doslova šokovali.

V poslednom čase sa objavuje snaha motoristov ušetriť a preto jazdia v lete na zimných pneumatikách. Lenže to sa z hľadiska bezpečnosti nemusí vyplatiť. Aj keď mnohí tvrdia, že v zime by na letných nejazdili, opačná situácia im neprekáža.

Zvyknú dojazdiť zimné pneumatiky s hĺbkou dezénu pod 4 milimetre počas letných mesiacov. Minimálna hodnota hĺbky dezénu pre zimné pneumatiky je podľa zákona totiž 3 mm (odporúča sa minimálne 4 mm) a letného 1,6 mm. Podľa nemalej časti motoristov sa tak aspoň jedna, alebo dokonca až dve sezóny dajú teoreticky na starších zimných pneumatikách zvládnuť.

Aj preto sa Autoklub ČR rozhodol pozrieť na riziká tejto rozšírenej praxe. Cieľom vraj nebolo získať argumenty pre zákaz dojazďovať zimné pneumatiky, ale „upozorniť vodičov na bezpečnostné riziká“, ako povedal Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Zimná je dobrá – ale v lete nie

„Prečo vyhodiť zimnú pneumatiku s nižšou, akou povolenou hĺbkou dezénu, keď sa dajú dojazdiť v lete, kedy platí miernejší limit?“ pýtajú sa motoristi.  Nuž, na tento nápad radšej zabudnite. Nie je vôbec dobrý, ako dokázal aktuálny test českého Autoklubu, ktorý na testovacej dráhe v Nemecku porovnal výkony celkom deviatich pneumatík. Päť bolo nových letných a štyri boli ojazdené – dve letné a dve zimné s trojmilimetrovým vzorom.

„Ukázalo sa, že vlastnosti pneumatík ojazdených na výšku dezénu tri milimetre sa výrazne odlišujú od vlastností nových. Ale aj ojazdená letná pneumatika má v lete lepšie vlastnosti, ako opotrebovaná zimná, s výnimkou čínskej pneumatiky značky Rockstone“ popísal stručne výsledok testov Václav Špička.

Štandardný test Autoklubu ČR zahrnul pneumatiky v rôznych cenových kategóriách najrozšírenejšieho rozmeru 195/65 R15. Počas testovania sa jazdilo s VW Golf VI TSI pri objektívnych meraniach. VW Golf VII 1,4 slúžil pre subjektívne hodnotenie vlastností pneumatík. Cieľom nebol rebríček, ale porovnanie jazdných vlastností pneumatík v letnom období, pričom sa dôraz kládol na posúdenie vlastností pri dojazďovaní zimných pneumatík v lete. Ako referenčná pneumatika bola Continental ContiPremiumContact 5. S jej výsledkami sa porovnávali vlastnosti ostatných značiek.

Test bol zložený z 12 kritérií, päť z nich sa odohrávalo na mokrej vozovke, štyri na suchom povrchu. K tomu treba prirátať meranie valivého odporu a meranie hlučnosti pri rýchlostiach 50 a 80 km/h.

Pneumatiky zaradené do testu

Nové letné s hĺbkou dezénu 8 mm:

Continental ContiPremiumContact 5

Michelin Energy Saver+

Barum Brillantis 2

Debica Presto

Rockstone Radial F109

 

Ojazdené letné s hĺbkou dezénu 3 mm:

Continental ContiPremiumContact 5

Barum Brillantis 2

Ojazdené zimné s hĺbkou dezénu 3 mm:

Michelin Alpin A4

Sava Eskimo HP

Na suchu plytší dezén toľko neprekáža

Hoci je to na prvý pohľad paradoxné, pri brzdení na suchu mali opotrebované pneumatiky výhodu. „Menšia ohybnosť, tuhosť dezénu a väčšia styčná plocha s vozovkou skracovali brzdnú dráhu. Najlepšie boli nové continentaly, hneď za nimi však skončili ojazdené plášte tej istej značky,“ hovorí Špička.

Skúsení nemeckí technici ohodnotili pneumatiky aj podľa subjektívneho dojmu pri jazde v premávke. Najlepšie vlastnosti prisúdili novej letnej continentalke a nasledovali plášte Debica Presto, Michelin Energy Saver+ a Barum Brillantis 2. Ako veľmi dobré sa ukázali aj opotrebované zimné pneu Michelin Alpin A4 a Sava Eskimo HP. Tabuľku uzavreli rockstony.

Alfa aj omega je aquaplaning

Veľmi výrazné rozdiely boli pri testovaní pozdĺžneho aquaplaningu s vodným stĺpcom s výškou 8 mm a priečneho aquaplaningu, kde simulovali silný dážď so šesťmilimetrovým stĺpcom. Ukázalo sa, že pri nových pneumatikách sa rýchlosť v okamihu straty kontaktu pneumatiky s vozovkou (pozdĺžny aquaplaning) pohybovala od 81 do 83 km/h, no opotrebované zimné aj letné plášte skončili už pri 62 až 66 km/h. Jedinou výnimkou bola nová čínska pneumatika Rockstone, ktorá s rýchlosťou 65 km/h nedosiahla ani na kvalitu ojazdených pneumatík. Podobné výsledky zaznamenali pneumatiky aj pri testovaní priečneho aquaplaningu, kde vysoký dezén nového obutia zabezpečil lepší odvod vody.

Test jednoznačne ukázal, že počas jazdy v daždi, ktorú otestovali v disciplíne mokrý handling, majú zimné pneumatiky podstatne horšiu schopnosť prenášať bočné sily a v zákrute sa výraznejšie prejaví nedotáčavosť. Aj jazdu v zákrute na suchom povrchu zvládajú opotrebované letné pneumatiky lepšie než zimné. Vyplýva z toho, že vodič musí obozretnejšie pristupovať k jazde a zväčša spomaliť.

Najlepšou novou pneumatikou sa v oboch testoch aquaplaningu stala Debica Presto. V pozdĺžnom aquaplaningu ju nasledoval Barum Brillantis 2, Continental ContiPremiumContact 5 a Michelin Energy Saver+. V priečnom aquaplaningu bolo poradie Michelin Energy Saver+, Barum Brillantis 2 a ContiPremiumContact 5. Spomedzi opotrebovaných pneumatík obidva aquaplaningy najlepšie zvládla zimná Sava Eskimo HP, poradie ostatných je rovnaké: ContiPremiumContact 5, Barum Brillantis 2 a zimný Michelin Alpin A4.

Zimné pneumatiky v lete na mokrom povrchu nebrzdia!

Doslova šokujúca je informácia, že pri brzdení na mokrom povrchu je brzdná dráha ojazdených zimných pneumatík v porovnaní s novými letnými pneumatikami dlhšia až o 20 metrov! Oproti opotrebovaným letným je to ešte stále približne o 10 metrov viac.

Porovnanie brzdných dráh dosiahlo na neuveriteľný rozdiel 40 metrov! To je hodnota v reaálnej premávke doslova život ohrozujúca. Zostatková rýchlosť už druhého v poradí v momente, kde auto s najlepšími pneumatikami stojí, bola stále 32,6 km/h. No a pneumatika Rockstone pri brzdení z rýchlosti 100 km/h vo chvíli, keď pneumatika Continental ContiPremiumContact 5 zastavila, mal rýchlosť 59,3 km/h – to môže mať pre vozidlo aj pasažierov auta devastujúci účinok!

Zostatkové rýchlosti  v momente, keď najlepšia pneumatika z rýchlosti 100 km/h na suchu zabrzdila (nový Continental ContiPremiumContact 5), boli v rozmedzí 12 až 24 km/h. Posledný Rockstone mal zvyškovú rýchlosť 35 km/h. Nech je varovaním pre vodičov konštatovanie, že v podmienkach krajín s neobmedzenou, alebo vyššou rýchlosťou ako u nás má brzdná dráha na bezpečnosť cestnej premávky niekoľko násobne väčší vplyv, podľa povolenej rýchlosti.

Majte na pamäti:

Záver testu je jednoduchý: ak sa predsa len, napriek uvedeným faktom, vzdať dojazdenia zimných pneumatík v lete, musíte byť oveľa opatrnejší a rátať s omnoho dlhšími brzdnými dráhami a s podstatne horšou ovládateľnosťou auta.

Jozef Vydra
ZDROJ: Autoklub ČR

Komentáre k článku


ms v hokeji 2016 Moskva / Petrohrad

© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.