2013-12-11 04:05:00
Poľadovica
Poľadovica
Zdroj: TASR, SITA, internet

Ako jazdiť, keď vonku číha poľadovica?

Zatiaľ čo na severe Slovenska si vodiči „užívajú“ sneh, v južnejších okresoch je najväčším strašiakom poľadovica. Ako sa vyhnúť šmyku, keď je na ceste ľad?

Pomaly a s predstihom. A tu by sme mohli skončiť. Dve slová vystihujú v podstate všetko, čo by vodič mal pri podozrení na ľad na ceste urobiť. Ale taká rada by za veľa nestála.

V prvom rade si treba uvedomiť, kedy a kde môže poľadovica vzniknúť.

Kedy?

V tomto období. Počasie ešte nie je vyslovene zimné (pozdravujeme do Tatier...), no teplota vzduchu sa po západe slnka pohybuje okolo nuly. Snehové prehánky sa vyskytujú ojedinele a ak nasneží, sneh sa neudrží. Viac prší ako sneží. Pozor si treba dávať večer a v noci. Počas prehánok celý deň, no najrizikovejšie je obdobie nad ránom, keď je síce svetlo, no teplota vzduchu sa ešte neodlepila od nuly. Práve ráno sa stáva najviac nehôd. Súvisí to jednak s ranným zhonom, s nepripravenosťou vodičov, no tiež s klamlivou predstavou, že keď je vonku svetlo, či svieti slnko, ľad je minulosťou.

Kde?

Ak prší, či je mokrá vozovka a teploty sú nízke, prakticky všade. Poľadovica však môže vznikať aj vtedy, keď je väčšina ciest suchých, a to najmä na cestách pri vodných tokoch a na mostoch, či na miestach, kde je celodenne tieň.

A čo robiť v prípade, že hrozí riziko poľadovice?

Ako sme naznačili na začiatku. Neponáhľať sa. Že pomaly ďalej zájdeš platí v zime, či koncom jesene dvojnásobne. V prípade šmyku vám nižšia rýchlosť nielenže dáva viac času na reakciu, ale tiež výrazne znižuje hrozbu vážneho poranenia, či nedajbože smrti pri nehode.

Zdroj: TASR, SITA, internet
Zdroj: TASR, SITA, internet

Pozerať ďalej a predvídať.

Pozerať doslova na kilometer dopredu nedokáže každý, no každý by sa mal snažiť sledovať situáciu pred sebou pozornejšie než v lete. Ďaleko dopredu neuvidíte ak je hmla, no o to nižšiu rýchlosť by ste mali udržiavať. Do hmly patria hmlovky, tak ako v zime patria na kolesá zimné pneumatiky, no to vám hádam po všetkých tých videách o správaní sa auta v zime na letných pneumatikách ani nemusíme vysvetľovať.  Predvídať znamená, že sa na nadchádzajúcu situáciu pripravíme skôr než nastane. Niektorí tvrdia, že si treba situáciu odskúšať jemným pribrzďovaním, keď sa dostanete na rizikový úsek (napr. na moste, či na diaľničnom výjazde). Môže to byť celkom rozumné, no iba v prípade, že ste na ceste sami.

Brzdiť na rovnom úseku

Brzdiť by ste v prípade podozrenia na poľadovicu mali vtedy, keď sú kolesá vyrovnané. Tak predídete prípadnému šmyku. Pred ostrou zákrutou spomaľte naozaj výrazne. Ak na to predsa zabudnete, brzdite veľmi opatrne a pripravte sa na šmyk. Ak pri brzdení kolesá citeľne strácajú priľnavosť, je lepšie brzdenie ponechať, prípadne stlačiť spojku a až potom začať brzdiť znova. To pochopiteľne nestihnete, ak budete brzdiť ako na suchej vozovke.

Nerobiť prudké pohyby

Znie to ako rada pre stret s medveďom v lese. No poľadovica je prinajmenšom rovnako nebezpečná. Nemali by ste prudko krútiť volantom. Ak sa auto dostáva do šmyku, prudké trhnutie volantom situáciu iba zhorší. Nemali by ste ani prudko radiť, ani podraďovať, a tak ako by ste nemali prudko brzdiť, nemali by ste ani prudko pridávať. Veľa nemali? Je toho ešte viac...  

Udržiavať odstup

Naučte sa nelepiť na vodiča pred vami (ak sa nelepíte, prepáčte). Čím sú podmienky na ceste horšie a čím je vaša rýchlosť vyššia, tým väčší rozostup máte mať. Ak ste sa ešte nikdy nezúčastnili reťazovej nehody, či okolo takých nehôd chodíte s klapkami na očiach... radšej sa riaďte radou, ktorú si v nasledujúcich týždňoch vypočujeme najčastejšie: ak môžete, nejazdite. U „lepičov“ platí: ak sa lepíte, nejazdite, ale vráťte vodičák.

Maximálna dovolená rýchlosť nie je jediná možná

Maximálna rýchlosť je určená v optimálnych podmienkach. Tabuľa s nápisom 110, či 90 obvykle nezohľadňuje aktuálne zhoršene podmienky na ceste. Česť elektronickým výnimkám. Ísť po diaľnici 130, keď v rádiu hlásia riziko poľadovice je padnuté na hlavu. Spomaliť teda neznamená: konečne ísť podľa predpisov, ale spomaliť tak, aby bola jazda bezpečná. Mnohé rizikové úseky tiež obsahujú odporučenú rýchlosť pri daždi, snehu a podobne. Riaďte sa nimi. Zachránite si život.

Zdroj: TASR, SITA, internet

Ak je ľad na ceste v zákrute, môže pomôcť krajnica

Je to rada typu recepty starých materí, ale mnohým vodičom pomohla udržať sa na ceste aj tam, kde iní končili v jarkoch. Na krajniciach býva obvykle všakovaký neporiadok. Väčšinou štrk, či kamienky, prípadne je hladký povrch cesty narušený puklinami a podobne (hladký povrch cesty... ach!). Čokoľvek z toho môže pomôcť udržať auto na ceste, prípadne zabrzdiť. Môže to však aj poriadne uškodiť. Záleží na podmienkach a na tom, či danú cestu poznáte. Ako sa hovorí, topiaci sa aj slamky chytá.

A čo robiť v prípade, že sa auto dostáva do šmyku?

Ak dostávate šmyk v zákrute, nepomôže vám točenie volantom v smere, v ktorom sa chcete udržať, ale práve naopak. Krátke vyrovnanie kolies môže zastaviť počiatočný šmyk a môže pomôcť kolesám chytiť sa. Ak nepomôže vyrovnanie a šmyk je vážny, môže pomôcť kontra, teda otočenie volantom do opačnej strany. Ak by sme šli ešte ďalej, môže pomôcť aj plyn, či ručná brzda. Niečo podobné však zvládne iba naozaj veľmi skúsený vodič, pravdepodobne s pretekárskou minulosťou. Ručná a plyn teda určite NIE! Predvídať, predvídať, brzdiť v predstihu a jazdiť pomaly.

Zdroj: TASR, SITA, internet

A sme pri merite veci. Skúsenosti. Nikto učený z neba nespadol a to, že ste si poctivo prečítali zopár článkov o tom ako jazdiť v snehu a pri poľadovici z vás nerobí odborníka. Základom je vyskúšať si to na vlastnej koži a rozhodne nie raz. Najlepšie je navštíviť školu šmyku, kde sa naučíte zvládať rôzne krízové situácie vo vlastnom aute a pod dohľadom profesionálov. Ak na taký kurz práve nemáte (veď idú Vianoce), či ste na ňom už boli v minulosti, vyskúšajte si zvládanie takýchto situácií na prázdnej ploche. Napríklad na zasneženom, či zľadovatenom parkovisku. Jasné, že nie na parkovisku plnom áut a ľudí! Ako zvládať šmyk je predovšetkým o tom dostať to do rúk, zžiť sa s autom. Až po niekoľkých šmyknutiach bez rizika nehody, či poškodenia auta, budete vedieť ako na to.

Zdroj: TASR, SITA, internet

Máte iný názor, či chcete niečo doplniť? Dajte nám vedieť v diskusii.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo