2013-12-02 05:05:05
Dôležité je, aby zimné
Dôležité je, aby pneumatiky mali hlbší dezén na zadnej náprave, ktorá drží stabilitu auta.
Zdroj: ADAC

Dať dopredu nové pneumatiky a dozadu jazdené predstavuje veľké riziko

Kým to nezažijete na vlastnej koži, budete možno zástancami názoru, že lepšie „gumy“ majú ísť dopredu. Lenže chyba!

Je prekvapujúce, ako ťažko sa vykoreňujú predstavy a fámy a akú dlhú životnosť majú nesprávne návyky. Nie je to o tom, že logika „nepustí“, ale o skúsenostiach a praxi. O to viac prekvapuje, keď istý známy portál uverejnil v apríli tohto roka článok, ktorý obhajuje teóriu podloženú praxou, že lepšie pneumatiky máte dať dozadu.

Vlna diskusií nemala konca a niektorí motoristi by aj život dali za to, že je to nesprávne. Nuž, ak ešte nezažili pretáčavý šmyk zadnej nápravy, nech sa bijú za svoju pravdu. Tí, ktorí už podobnú skúsenosť majú, vedia čo budú preferovať. Čo však prekvapilo nielen našich čitateľov, ale aj nás je fakt, že pred pár dňami sa objavil na tej istej internetovej stránke článok s tvrdením: Horšie pneumatiky nedávajte na prednú nápravu. Tak potom už chudák motorista musí mať v tom taký guláš, že až no. Komu veriť?

Pneumatiky sa nikdy neopotrebujú úplne rovnako. Záleží od toho, kde je väčšia hmotnosť a ktorá náprava je poháňaná. Preto sa  (napríklad pri výmene letných za zimné a naopak) odporúča dať predné dozadu a naopak. Pneumatiky sa tak opotrebúvajú rovnomernejšie a možno ich vymeniť naraz všetky. Ak sa to pre akúkoľvek príčinu nedá, nové (lepšie) pneumatiky patria dozadu!

Kde je naozaj pravda

Už to vidím, ako sa spustí diskusia a budete argumentovať, že lepšie pneumatiky musia ísť dopredu, veď predsa umožnia lepšie brzdiť a že „lepšie prerezávajú vodu a sneh.“ Stretli sme sa s podobnými tvrdeniami aj v spomínanom článku, vraj tieto argumenty povedali samotní pretekári. Ak to tvrdia jazdci – no nech sa páči, ale... Pretekári majú svoje návyky, jazdia trocha inak a majú v tom grif, vedia reagovať lepšie ako bežný vodič v krízovej situácii. A možno je situácia o čosi iná pri snehu, ale nie diametrálne! Väčšinou máme u nás zimu s kašovitým snehom, neraz mokré cesty.

Nielen logický, ale aj praxou podložený je argument, ktorý používajú mnohí inštruktori bezpečnej jazdy u nás, ale aj v zahraničí, že pneumatiky s vyšším (hlbším) dezénom treba dať zásadne dozadu. A nie sú v tom, napriek nepochopiteľnému odporu verejnosti, sami. Alebo žeby sa aj odborníci z firmy Michelin mýlili? Na svojej stránke www.michelinman.com uvádzajú:

„Pre dosiahnutie optimálneho výkonu vozidla sa odporúča, aby boli všetky pneumatiky vymenené naraz. Keď sa vymieňajú len dve pneumatiky, pre dosiahnutie optimálneho výkonu vozidla treba obe novšie nainštalovať na zadnú nápravu bez ohľadu na typ pohonu vozidla. Nové pneumatiky s hlbším dezénom na zadnej náprave pomôžu vyhnúť sa strate stability na mokrom povrchu a budú poskytovať lepšiu priľnavosť za mokra a efektívnejšie odvádzať vodu, čo pomáha oddialiť nástup aquaplaningu". Máme ich preto prestať považovať za odborníkov?! Určite budú mnohí motoristi tvrdiť, že lepšie pneumatiky vpredu zabezpečia lepšiu trakciu a výjazd do kopca, že lepšie zabrzdíte, že, že... Pripomeniem teda, že aj test rakúskeho autoklubu ÖAMTC z roku 2010 zistil, že auto obuté na prednej náprave novými pneumatikami a na zadnej opotrebovanými môže ľahko dostať nebezpečný šmyk.

 

Po kritickú hranicu sa „nič nedeje“

Ak má auto nové nebo málo jazdené obutie na prednej náprave a horšie pneumatiky vzadu, teda tak ako väčšina vodičov s mixom rôzne opotrebovaných pneumatík, hrozí pri kritickom manévri, že auto dostane nebezpečný šmyk. V takom prípade nepomôže dokonca ani ESP. Pri testoch sa nevhodne obuté autá správali normálne dovtedy, než sa auto pri vyhýbacom manévri dostalo po istú hranicu. Potom sa zrazu  stalo úplne neovládateľné. V reálnom stave sa potom dá ťažko zabrániť kolízii s autom v protismere, alebo zídení z cesty do poľa, či do stromu. Riziko je veľmi veľké najmä na mokrej vozovke.

Dva milimetre urobia poriadny rozdiel

Testované plášte rovnakej značky mali pritom rozdiel v hĺbke dezénu len dva až tri milimetre. Jeden pár bol celkom nový. Keď ten istý test urobili pri opačnej kombinácii, teda lepšie kusy zamierili dozadu a horšie dopredu, nebola ani takíto jazda bez rizík. Hlavne sa predĺžila brzdná dráha a hrozil aquaplaning. No riziko straty stability v predchádzajúcej kombinácii s lepšími pneumatikami vpredu bolo oproti týmto faktorom oveľa väčšie. Preto aj verdikt rakúskeho autoklubu ÖAMTC je jasný: lepšie (nové) pneumatiky dajte dozadu!

Najlepšie riešenie...

...sú štyri rovnaké plášte. Test autoklubu potvrdil, že najlepším riešením je používať kvarteto rovnako, alebo podobne opotrebovaných pneumatík. Riziko zlého správania auta vtedy totiž výrazne klesá. Preto platí, že treba pneumatiky striedať z prednej nápravy na zadnú a naopak minimálne po roku tak, aby sa hĺbka dezénu líšila čo najmenej. Záleží však od počtu najazdených kilometrov, pričom treba mať na pamäti, že na predných kolesách sa kvôli väčšiemu zaťaženiu od motora pneumatiky opotrebúvajú rýchlejšie.

Jozef Vydra
ZDROJ: Michelin, Dunlop Goodyear

Komentáre k článku


Stream naživo