2013-08-28 06:30:00
Filter pevných častíc, alebo
Filter pevných častíc, alebo DPF potrebuje starostlivosť, inak...

DOPLNENÉ: Turbodiesel potrebuje opateru, inak si "zabijete" filter pevných častíc

Európsky parlament prehodnotil svoj zámer zavádzať povinný a stále sa zvyšujúci obsah biopalív v klasických palivách.

Doplnené 09.10.2013:

Konečne prišli k rozumu! V skutočnosti údajne biozložky spôsobujú viac škody ako úžitku. No, to im trvalo! Na Slovensku podiel biopalív stúpal z roka na rok. V roku 2009 bola podľa portálu energia.sk biozložka 3,4 %, o rok neskôr 3,8 %, v roku 2011 už 4,45%. Miešanie palív sa na Slovensku realizuje pridaním esterov do nafty a ETBW (etyltercbutyléteru) do benzínu. Skúsenosti motoristov hovoria, že aj to môže byť jednou z príčin, prečo sa hlavne pri vznetových motoroch upchávajú časticové filtre DPF. Aj preto pripravujeme ďalšie články na túto tému. Pre osvieženie si aspoň pripomeňme, čo vzbudilo pozornosť na našich stránkach na konci augusta:

Pôvodný článok:

Nevypínať turbomotor hneď po jazde so záťažou, pravidelne vymieňať vhodný olej, nechať regenerovať DPF. Tieto rady patria k alfe a omege bezproblémového súžitia s turbodieselovými motormi. Podobné „radosti“ budú onedlho čakať aj motoristov s benzínovými turbomotormi, vrátane filtrov pevných častíc. Nasledujúce rady teda berte aj ako prevenciu.

Aká je životnosť DPF filtra?

Priemernú životnosť má približne 100 000 až 200 000 km. Áno, tak málo. Životnosť filtra závisí na spôsobe použitia – môže byť menšia ako 100 tisíc, so šťastím môže dosiahnuť aj 300 000 najazdených kilometrov. Rozhodujúcich faktorov je celý rad, od použitého technického riešenia, až po jazdný štýl. Čím viac jazdíte na dlhé trasy, tým viac filter zväčša vydrží. Najviac sa filter pevných častíc likviduje dôsledným  jazdením na krátke trasy. Studený motor produkuje viac pevných častíc a filter sa nedokáže dostatočne zohriať, aby sa mohol regenerovať (vypáliť zachytené častice). Situácia sa ešte zhorší, keď dôjde k vypnutiu motora v priebehu samočinnej regenerácie. Varovnú kontrolku sa skutočne neoplatí ignorovať – keď sa rozsvieti, je najvyšší čas vyraziť na aspoň 5-15 minútovú jazdu pokojným tempom a ustálenou rýchlosťou. Tak sa totiž filter vyčistí najľahšie a predíde sa jeho definitívnemu upchaniu.

Ako predísť upchatiu DPF filtra?

Potrebné sú časté výmenné intervaly s predpísaným typom oleja vhodným pre motory s DPF filtrom. Nespoliehajte sa na 30 000 kilometrové výmenné intervaly, hlavne pri kratších jazdách a pri jazde v meste. Prax ukázala, že istejšie a lepšie je meniť olej po 15 až 20 000 km. Pri regenerácii sa vstrekuje viac paliva do valcov, časť nafty prenikne do oleja a riedi ho. Treba obmedziť krátke každodenné presuny po meste. Zoberte aspoň počas víkendov auto „prevetrať“ na dlhších trasách. Ale netrápte ho zasa na plný výkon po diaľnici 160 km/h. Vtedy auto potrebuje výkon a riadiaca jednotka regeneráciu neuskutoční. Spúšťanie regenerácie prebieha pri zhruba polovičnom ustálenom výkone auta a trvá to niekoľko (aj desiatok) kilometrov. Nevypínajte motor, keď auto kontrolkou oznámi, že prebieha regenerácia filtra. Potrebujete totiž minimálne ešte 5 kilometrov, často aj oveľa viac. Tak si urobte obchádzku cestou do cieľa. Ale tak, aby ste sa nedostali do zápchy...

Ako spozorujete príznaky poruchy DPF filtra

Upchatý filter je jedným z najčastejších dôvodov návštevy autoservisu. Prejavuje sa spočiatku nižším výkonom, vyššou spotrebou a v poslednej fáze núdzovým režimom auta. Pri ignorácii prejavov upchatého filtra môže dôjsť aj k vážnejšiemu poškodeniu motora!

Väčšinou už autá majú v prístrojovej doske zabudovanú kontrolku DPF filtra ale ak auto stráca výkon (plynový pedál reaguje s pomalou odozvou), z výfuku nejde tlak, riadiaca jednotka sa pokúša o opakovanú regeneráciu filtra (výrazne rastie spotreba), alebo sa auto prepne do núdzového režimu, neberte tieto príznaky na ľahkú váhu. Pri zanedbaní servisu môže dôjsť k poškodeniu aj ďalších dôležitých súčastí motora ako je napr. turbo.

Prínos, či prekliatie?

Správne pracujúci benzínový motor vyprodukuje až 200x menej častíc, ako diesel bez DPF. Vozidlo so správne fungujúcim moderným vznetovým motorom bez DPF vyprodukuje počas 100 000 km asi 3,5 kg sadzí, auto so správne pracujúcim DPF filtrom to zníži na 100-120 gramov. DPF filter teda pomáha chrániť naše zdravie a nie je čo riešiť. Z globálneho hľadiska sú však osobné dieselové vozidlá zodpovedné za menej ako 1 % celkovej svetovej produkcie častíc. Preto je plošné zavedenie DPF filtrov do osobných áut a ich význam na výrazné zníženie sadzí minimálne diskutabilný. Nevýhodou DPF filtrov je zvýšená spotreba, keďže sa časť paliva spotrebuje na regeneráciu. DPF filtre tak paradoxne zvyšujú emisie CO₂. Ako príklad uveďme, že pri vozidle Opel Zafira B s motorom 1,9 CDTi a DPF, potrebuje filter na regeneráciu cca 15-20 km, pričom pri ustálenej jazde 90 až 100 km/h spotrebuje nie 5,5 l/100 km, ale 10 až 15 l/100 km! Pri voľnobehu sa spotreba zdvihne z 0,7-1,0 na približne 5,5 litra na hodinu. Takže bežná regenerácia znamená približne 1-2 litre nafty navyše, čo znamená o 4-8 kg CO₂ viac.

Filter pevných častíc navyše (síce málo, ale predsa) znižuje výkon, podobne ako katalyzátor. Spôsobuje to odpor prúdenia výfukových plynov cez hustú sieť úzkych kanálikov, vďaka čomu sa zvyšujú straty a klesá výkon motora. Aby motory vybavené DPF neboli menej výkonné, v porovnaní s verziami bez filtra musia dostávať viac paliva, čím sa zvyšuje spotreba, ktorá stúpa aj pri samotnej regenerácii filtra.

Aktívne aj pasívne systémy

Automobilka PSA Peugeot Citroën zvolila aktívny spôsob pridávania aditív, ktoré sa tiež musia dopĺňať do zvláštnej nádrže. Ich filtre nie sú bezúdržbové a životnosť je nižšia.

Iné automobilky používajú (pri rovnakých motoroch) pasívne systémy, no nevýhodou "bezúdržbového" systému regenerácie je nasycovanie motorového oleja nespálenou naftou, hlavne ak regenerácia neprebehla správne alebo bola prerušená. Dochádza k znehodnocovaniu oleja. Preto sa odporúča kontrolovať mierku oleja a nenaťahovať výmenné intervaly. Odporúča sa 15 000 (maximálne 20 000) kilometrový interval výmeny, napriek tomu, že vozidlo má predpísané intervaly 30 000 a viac.

Odporúčania

  • Nevypínajte motor počas prebiehajúcej regenerácie. Ak zistíte podľa už uvedených príznakov, že regenerácia prebieha, predĺžte si jazdu až do jej skončenia. Častejšie prerušenia zaplnia rýchlejšie filter nespálenými zvyškami sadzí. Systém sa potom snaží častejšie spúšťať regeneráciu, čím sa zbytočne spotrebúva palivo a predlžuje tepelné zaťaženie výfukového systému. Častá prerušovaná regenerácia vedie aj k výrazne zníženej životnosti samotného DPF filtra. V prípade bezaditívnych systémov dochádza pri regenerácii k malému prieniku zvyškovej nafty do motorového oleja. Niekoľkonásobne prerušená regenerácia nadmerne riedi motorový olej naftou, čo výrazne zhoršuje prevádzkové vlastnosti oleja.
  • Počas regenerácie sa odporúča udržovať motor medzi 2000-3000 otáčkami. Určite zbytočne motor nevytáčať alebo trápiť v nízkych otáčkach. U starších vozidiel s DPF filtrom nie je vhodné nechať vozidlo bežať vo voľnobežných otáčkach.
  • Ak ste v kolóne, umelo zvýšte otáčky miernym pridaním plynu alebo zapnutím elektrických spotrebičov (klimatizácia, vyhrievanie zadného skla, vyhrievanie sedadla, audio…). Najmodernejšie systémy si už vedia poradiť aj samé. Po skončenej regenerácii je vhodné s vozidlom ešte pár minút jazdiť, aby sa schladil DPF filter a výfukové potrubie. Tie sa počas regenerácie výrazne zohrievajú.
  • V prípade motorov s DPF filtrom nejazdite s minimom paliva v nádrži. V prípade aditivovaných DPF filtrov (koncern PSA) je dávkovanie aditíva do nádrže až po natankovaní istého množstva paliva (zhruba 10 litrov), preto je dôležité čerpať naraz aspoň 1/3 nádrže.
  • Veľmi dôležité je používať motorový olej ”low SAPS alebo “low ash s nízkou produkciou popola. Detailné informácie pre konkrétne vozidlo sú uvedené v návode na použitie, alebo ich poskytne autorizovaný servis.
  • Na životnosť DPF filtra nezanedbateľne vplýva aj kvalita paliva. Pri spaľovaní nekvalitnej nafty dochádza k zvýšenej produkcii nespálených zvyškov, čo vedie k rýchlejšiemu zanášaniu DPF filtra. Netreba zabúdať, že s kvalitou paliva úzko súvisí aj životnosť a stav vstrekovacej sústavy.

Odstránenie filtra? S tým opatrne

Mnohí motoristi už počuli čarovné slovíčko, dáš si ho predsa preč, prepáli sa softvér a je po probléme. Nuž, áno aj nie. Je to podstatne zložitejšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Legislatíva je jedna vec, problémy motoristov druhá. Na výber máte štyri možnosti.

  • Najjednoduchšou a najdrahšou je výmena filtra v značkovom servise. Je to drahá, pri niektorých modeloch áut poriadne drahá záležitosť.
  • Druhou možnosťou je dať si filter “vyoperovať” a softvérovo upraviť riadiacu jednotku. Pri mnohých vozidlách predstavuje toto riešenie najlacnejšiu a najjednoduchšiu formu odstránenia „problému“. Ak sú motor, vstrekovanie a (oxidačný) katalyzátor v dobrom stave, nie je problém ani na emisnej kontrole. Ale toto nie je správne riešenie, nad ktorým visí aj otáznik fyzických kontrol na STK a v pri kontrolách v zahraničí a chystaných u nás,
  • Tretia možnosť, ktorú „úpravcovia“ označujú za veľmi perspektívnu, je dať si deaktivovať DPF filter a jeho činnosť simulovať tzv. emulátorom. Nemeckí a rakúski policajti totiž s veľkou radosťou kontrolujú vozidlá na prítomnosť DPF filtra. Chystá sa niečo podobné aj u nás (my tvrdíme, že celkom správne!) Emulátor je prídavný hardvér, ktorý napodobňuje prítomnosť a činnosť systému DPF. Dokonca tak, že autorizovaný servis môže bez problémov vykonávať aktualizácie softvéru, bez toho, aby po aktualizácii svetiela kontrolka poruchy DPF systému. Obyčajná softvérová úprava po odstránení filtra sa totiž môže pri aktualizácii v značkovom servise zmazať a nastane problém. Ak sa technik na emisnej stanici alebo skúsený policajt rozhodne odpojiť snímač diferenčných tlakov, na diagnostike sa rozsvieti porucha DPF systému. V prípade jednoduchej softvérovej deaktivácie ostane naopak systém bez poruchy, čo je usvedčujúcim dôkazom deaktivovaného, respektíve neexistujúceho DPF filtra. Najviditeľnejším dôkazom zostávajú čierne koncovky výfuku.
  • Štvrtá možnosť je tzv. aftermarket, kde sa aj v prípade DPF filtrov objavujú ponuky z druhovýroby. Väčšinou kvalitné, ktoré sa približujú originálu. Objednať sa dajú napríklad aj cez dpfcentrum.sk. Pre majiteľov najmä niektorých japonských vozidiel, ktorí nechcú mať odstránený filter je DPF z druhovýroby doslova spasením. Veď dať do jazdeného vozidla originálny filter za niekedy aj viac ako 3000 eur, alebo z druhovýroby za 600 až 1000 je obrovský rozdiel.

Rozhodnutie je na vás...

Niektoré filtre dokážu špecializované firmy vyčistiť. Tvrdia, že až na 98 %. Predĺžia vám tak jeho životnosť. Najviac ju viete ovplyvniť vy spôsobom jazdy. Ak sa rozhodnete pre výmenu filtra za neoriginálny ekvivalent, výrazne ušetríte. No ak zvolíte odstránenie filtra, prispievate k zaťaženiu životného prostredia časticami (sadzami), ktoré všetci dýchame. Aj vaše deti. Moderné motory produkujú ultrajemné častice, ktoré sú karcinogénne. Napriek celkovej tvorbe vzhľadom na ostatných producentov sa to zdá byť zanedbateľné. Ale prečo si zvyšovať zaťaženie organizmu?

Nemusíte súhlasiť s rozhodnutiami úradníkov z Bruselu, ktoré sú neraz kontroverzné. No DPF majú okrem negatív aj svoj prínos. Prečo to teda šmahom ruky zlikvidovať? Je na vás, ako sa k problému postavíte. My nie sme za ich odstraňovanie.

Matej Schneider, Q service

Jozef Vydra
ZDROJ: jalopnik.com

Komentáre k článku


Stream naživo