2013-08-09 06:00:00
Svetelné signály na križovatke
Svetelné signály na križovatke môžu byť niekedy zložité.

Ján Bazovský: Semafory v rytme diskotéky nám "nesadli" asi ich vypnú

Hovorí vám niečo blikajúca „farebná hudba“ na križovatkách? Zdá sa, že sme na ňu nedorástli, žiaľ.

Prvé systematickejšie riadenie premávky na križovatkách pomocou svetelných signálov sa objavilo už pred sto rokmi v americkom meste Cleveland. Kým sa semafory rozšírili do celého sveta prešli svetelné signály, ich tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy mnohými zmenami. Význam tých, ktoré máme v súčasnej dobe v križovatkách, upravuje Vyhláška MV SR č.9/ 2009. V nej sa okrem iného píše, že pri riadení cestnej premávky na križovatke sa používajú najmä svetelné signály trojfarebnej sústavy s plnými svetlami alebo so smerovými signálmi.

Prvopočiatočná kombinácia farebných signálov spred sto rokov zelená - červená bola pre vodičov jednoduchá. Idem - stojím, alebo opačne. Problémy sa začali s pridaním tretieho, žltého svetla. Vyzerá to tak, že jeho funkciu mnohí vodiči ešte dodnes dosť dobre nepochopili. V §-e 9 ods. 3 spomenutej vyhlášky je popísaná nasledovne:

d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;...

Pribudla blikajúca zelená

Aby sa vodiči pri sústavnom porušovaní tohto pravidla prestali už vyhovárať, že vzhľadom na  vzdialenosť a rýchlosť ešte smeli pokračovať v jazde aj na žlté svetlo, pribudli na niektorých slovenských križovatkách rozblikané zelené signály, ako predzvesť zmeny na iný svetelný signál. Hovorí o nich aj vyhláška č. 9/2009 Z.z.:Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.

Nastavené sú približne na dve sekundy. Lenže dať si okamžite do súvislosti uvedený čas, aktuálnu rýchlosť vozidla a vzdialenosť ku križovatke je niekedy nad kapacitu mozgových závitov mnohých vodičov.

Pri jazde v obci maximálnou povolenou rýchlosťou 50 km/h prejde vozidlo za dve sekundy asi 28 metrov. Ak je pri rozblikaní zeleného svetelného signálu od križovatky menej ako 28 metrov a jeho vodič (v záujme plynulosti premávky) nepoužije defenzívne brzdenie, prejde cez križovatku už na žltý signál. A to bez porušenia pravidiel. Ak je však vzdialenosť vyššia ako 28 metrov a vodič napriek tomu ďalej pokračuje v jazde, vedome porušuje pravidlá.

Nižšie rýchlosti primerane skracujú „hraničnú“ vzdialenosť ku križovatke. Je len otázkou zvyku odhadnúť tieto vzdialenosti a plynulým spomalením vozidla zastaviť pred križovatkou.

 

Ďalšou otázkou je či to vodiči naozaj vedia odhadnúť, prípadne svoj odhad a zmenu svetelných signálov pri spôsobe jazdy aj rešpektovať. Dá sa to vidieť pred križovatkami každý deň. Jeden zastaví a druhý bez mihnutia oka veselo frčí ďalej.

 

Pomoc „blikajúcich“ zelených svetelných signálov by mali využívať všetci vodiči. Aj tí na nemotorových vozidlách a aj tí z profesionálov najprofesionálnejší. Stačí však chvíľu sledovať križovatku a hocikto sa môže presvedčiť, že skutočnosť je celkom iná.

 

Žiaľ, po slovenských cestách jazdí ešte mnoho vodičov, ktorým ani dopravné značky ani sústava svetelných signálov na riadenie križovatky nebránia v ich bezstarostnej jazdne. Načo nejaké blikajúce svetlo, keď voľno na prejazd cez križovatku si udelia aj na červený signál? Tým už sotva niečo pomôže.

 

Poznámka:

Zaviesť blikajúci svetelný signál na semaforoch je celkom pochopiteľný zámer sledujúci zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Tých pár križovatiek na Slovensku s takto riadenou premávkou však vodičov viac mätie ako by im pomáhalo. Vzhľadom na ich úctu k pravidlám a schopnosti je dôvodná obava, že keby aj naraz celoplošne preprogramovali všetky križovatky do nového režimu (vraj to stojí veľa peňazí), bude trvať niekoľko rokov kým vodiči prejdú z jednej zotrvačnosti do druhej. A podaktorí tie blikajúce svetlá budú brať aj tak ako farebnú hudbu na diskotéke.

Dôležité!

V Bratislave, kde je blikajúcich zelených svetiel asi najviac, magistrát sa rozhodol blikajúcu zelenú zrušiť! Vraj pre zhoršenie bezpečnosti a plynulosti premávky a preto, že sú vodiči z tohto signálu zmätení. Hm, v Rakúsku, kde majú takúto úpravu od roku 1989, sa tí istí vodiči správajú celkom normálne. Lenže v Rakúsku na žlté svetlo už do križovatky nesmiete vojsť! Nepomohla by skôr takáto zmena dopravných predpisov u nás, vážení?

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo