2012-11-23 08:22:58

Ako staré môžu byť pneumatiky?

Názory sa líšia podľa toho, kto ich prezentuje. Pneumatikári by radi videli na autách nové pneumatiky aj každé tri roky. Motoristi šetria a chcú s jedným obutím vydržať čo najdlhšie. Ako dlho?

Na to už existuje celkom jednoznačná odpoveď. Musíte však vedieť dátum výroby pneumatiky a dozviete sa viac. Existuje približne 1600 druhov letných a približne 900 rôznych značiek, druhov a rozmerov zimných pneumatík. Hlavne zriedkavé veľkosti sa nie vždy okamžite predajú. Dokedy od výroby ich možno použiť? Možno to pre vás bude poriadnym prekvapením, ale riadne skladované pneumatiky po dobu maximálne troch rokov sú považované za úplne nové. Ak nepresiahnu pri skladovaní dobu piatich rokov, berú sa ešte ako nové. Paušálne však nemožno určiť maximálny vek pneumatík, pretože každá značka má iné zloženie prísad a preto starne inak. Na molekuly síry, ktorou sa vulaknizuje kaučuk na gumu pôsobí najviac ozón. Nepriaznivé vplyvy na gumu majú aj teplo, svetlo, hlavne slnečné s UV žiarením, olej a rôzne chemikálie. Vďaka nim degradujú molekuly gumy, strácajú elasticitu a guma krehne.

Gumy vekom tvrdnú

Hlavne v prípade zimných pneumatík je vhodné orientovať sa na čo najčerstvejšie výrobky. Po asi štyroch zimných sezónach prevádzky väčšina zmäkčovadiel obsiahnutá v pneumatikách prestáva plniť svoju funkciu a zimná pneumatika stráca svoju mäkkosť. Preto stojí za zváženie nákup nových. Vývoj ide dopredu a za ten čas sa objavia nové, zväčša kvalitnejšie typy. Napríklad s nižším valivým odporom, menším hlukom, lepšími brzdnými a záberovými vlastnosťami. Aj to je dôvod na zváženie nákupu nových zimných pneumatík. A navyše ide o bezpečnosť - stvrdnuté pneumatiky sa začínajú podobať tvrdosťou na letné a strácajú priľnavosť.

Koľko je maximum veku

Niektorí výrobcovia však umožňujú aj dlhšiu dobu použiteľnosti. Napríklad firma Continental uvádza: "Pneumatiky našej spoločnosti sú navrhnuté a vyrobené tak, že vlastnosti produktu sú zachované počas celej životnosti pneumatiky. Môžeme predpokladať, že pneumatika pre osobné vozidlo sa zvyčajne nepoužíva dlhšie ako do 10 rokov veku a potom sa nahradí".

Odkiaľ sme čerpali tieto údaje? Uvedené informácie sú v súlade so smernicou č. 90, ktorú vydal Hospodársky zväz nemeckého kaučukárskeho priemyslu (WdK - Wirtschaftsverband der deutschen Kautschukindustrie) a odporúčaním nemeckého Spolkového zväzu predajcov a vulkanizérov pneumatík (BRV - Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk) z Bonnu.

Rozhodli výrobcovia

V Nemecku už pred rokmi vydal WdK v tejto záležitosti výklad, kde sa uvádza: "Pneumatiky na základe fyzikálnych a chemických procesov starnú. To platí aj pre nepoužívané, alebo len málo použité pneumatiky. Aby sa proti tomuto procesu pôsobilo, pridávajú sa do zmesi substancie, ktoré bránia životnosť znižujúcim chemickým reakciám s kyslíkom a ozónom. Tým je zaručené, že i mnoho rokov správne uskladnené pneumatiky zodpovedajú špecifikácii nových pneumatík a nie sú obmedzené vo svojej použiteľnosti."

Na základe iniciatívy a pod vedením asociácie BRV, bolo v septembri 2001 vydané kľúčové stanovisko rozhodujúcich zástupcov nemeckého pneumatikárskeho priemyslu k dovtedy rôzne vysvetľovanému pojmu "mnoho rokov" v uvedenom výklade. Presnejšie, aký čas to môže maximálne byť. Spoločnosti Bridgestone, Firestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin a Pirelli vydali pre motoristov a obchodníkov s pneumatikami nasledovné odporúčanie:

"Dbajte na to, aby pri kúpe nepoužitej pneumatiky pre osobné vozidlo nebol na nej dátum výroby starší ako 5 rokov!"

Jozef Vydra
ZDROJ: brv-bonn.de, dasreifenlabel.de

Komentáre k článku


Stream naživo