2012-11-15 17:05:01
Elektrické nemusí byť ekologické
Budeme namiesto tankovania dobíjať?
Zdroj: Nissan

Elektrické nemusí byť ekologické

Automobilky sa predháňajú s uvádzaním áut s najmenším zaťažením životného prostredia. Súťažia o zisk titulov najekologickejšieho vozidla, ktoré udeľujú rôzne inštitúcie.

Trend určovali nízkoobjemové spaľovacie motory, potom hybridné a nakoniec elektrické autá. Zdá sa, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. Elektromobily sú na prvý pohľad absolútne „čisté“. Počas jazdy neprodukujú žiadne plynné exhaláty (škodlivé splodiny?), chvália sa nulovými emisiami. To ocenili aj porotcovia pri voľbe svetového Automobilu roka 2011, ktorým sa stal čistokrvný elektrický Nissan Leaf. Elektromobily vraj čaká skvelá budúcnosť. Nezapáchajú a majú nízke náklady na prevádzku.

Dokonca už existujú aj nákladné elektrické vozidlá. Zatiaľ je to horšie s dojazdom, ale napríklad partia nadšencov z Holandska prešla na Nissane Leaf až 1245 kilometrov za  24 hodín, pričom dojazd na batérie je podľa spôsobu jazdy maximálne 175 kilometrov na jedno plné nabitie.

Elektrické autá však nie sú až tak ekologické, ako sa to tvrdí. Veľmi často sa totiž zabúda na to, že je potrebná elektrická energia na ich nabíjanie. Významnú úlohu zohráva, ako sa vyrába elektrická energia v danej lokalite, kde sa auto nabíja. Dôležité tiež je, aká je výdrž batérií. Napríklad neúplné dobíjanie a „rýchlodobíjanie“ pri krátkych zastávkach výrazne znižujú ich životnosť. Pritom cena batérií nie je nízka a pre Nissan Leaf sa budú dať požičiavať namiesto kúpy.

Elektromobily (zatiaľ) nie sú výhra

Vedci z nórskej Univerzity vedy a techniky uvádzajú vo svojej štúdii zistenie, že výroba elektromobilov prispieva ku globálnemu otepľovaniu dokonca asi dva razy viac, ako pri konvenčných automobiloch so spaľovacím motorom. Elektromobily sú totiž náročnejšie na výrobu, najmä pre svoje batérie. V tomto smere sú elektromobily podľa autorov štúdie dokonca viac toxické ako klasické autá a môžu ľahšie znečistiť vodu. Nórski vedci žiadajú, aby tieto diely mali dlhú životnosť a boli recyklovateľné.

Zdroj: Opel

Autori v analýze uvádzajú, že ak jazdí elektrické auto po európskych cestách dostatočne dlho (aspoň 150 000 kilometrov) predstavuje to 10 až 24 percentné zníženie vplyvu na globálne otepľovanie. Ak sa ale nabíja elektromobil zo siete, kde sa elektrická energia vyrába primárne v uhoľných elektrárňach, je ekologický vplyv dokonca ďaleko horší pri klasickom aute. Ďalšie porovnanie uvádza, že auto s dieselovým motorom so životnosťou 200 000 kilometrov je šetrnejšie proti elektromobilu, v ktorom je nutné počas jeho životného cyklu vymeniť drahé a výrobne náročné batérie.

Pomôže čistá energia

Ak nie je možné získať elektrinu z obnoviteľných zdrojov, majú pomôcť k zníženiu globálneho otepľovania skôr autá s účinnejšími spaľovacími motormi. Objavili sa aj prepočty, že je ekologickejšie používať naďalej staršie auto so spaľovacím motorom, ako vyrobiť elektrické a zošrotovať to staré. Nórski vedci zdôrazňujú, že elektrické vozidlá môžu byť prínosom pre životné prostredie – ale nie v každých podmienkach. „Naše výsledky ukazujú, že je kontraproduktívne podporovať elektromobily v oblastiach, kde sa elektrická energie vyrába pomocou uhlia, alebo spaľovaním ťažkého oleja“ píšu autori v závere svojej práce.

Elektrické automobily však aspoň pomôžu s tým, že škodlivé látky sa budú emitovať pri elektrárňach, nie v uliciach miest. Celkovo sa však emisie neznížia. Mohli by len vtedy, ak sa elektrina bude získavať s obnoviteľných zdrojov. V tom prípade je už situácia iná a elektromobily zlepšujú kvalitu ovzdušia a zároveň znižujú závislosť na fosílnych palivách. Túto myšlienku sa snaží presadiť napríklad Audi svojim konceptom bezemisnej dopravy. Firma chce byť do roku 2020 svetovou špičkou vo výrobe elektricky poháňaných vozidiel.

Elektrina z mora

Základ spočíva vo využití veterných elektrární, ktoré už automobilka postavila v Severnom mori. Energia z nich sa môže použiť buď priamo na dobíjanie elektromobilov, alebo sa v čase, keď je v sieti prebytok elektriny, využije na elektrolýzu a výrobu vodíka. Na vodík môžu jazdiť ďalšie autá s palivovými článkami.

Ak bude vyrobenej elektriny ešte stále viac, vyrobí sa ďalší vodík a ten sa v špeciálnej továrni vo Werlte v regióne Emsland  premení pri reakcii s CO₂ (získanom z bioplynovej stanice) na syntetický zemný plyn. Už v roku 2013 ho bude továreň schopná vyrobiť dostatok pre 1500 vozidiel Audi A3 TCNG, pričom každé z nich bude môcť na tento plyn prejsť až 15 000 kilometrov. Výsledkom bude neutrálna mobilita oxidu uhličitého.

Je zrejmé, že popri všetkých alternatívnych palivách je pohon elektromotorom správna cesta. No aj plány iných automobiliek ukazujú, že terajšie batérie ako zdroj energie zrejme niečo nahradí v blízkej budúcnosti.

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi, jalopnik.com, internet

Komentáre k článku


Stream naživo