2018-07-16 08:15:00
Opel s rodinou SUV
Opel s rodinou SUV modelov X

Opel je s rodinou SUV modelov X na čele nových noriem Euro 6d-TEMP

Značka zaviedla už 85 (!) novo vyvinutých motorov, ktoré už spĺňajú budúce európske emisné normy.

Opel tak hrá vedúcu rolu v automobilovom priemysle pri implementácii emisnej normy Euro 6d-TEMP, ktorá zahŕňa meranie emisií RDE (Real Driving Emissions (RDE) na verejných cestách. Na čele tejto iniciatívy je rodina modelov SUV Opel X, tvorená modelmi Crossland X, Grandland X a Mokka X.

S prechodom na normu Euro 6d-TEMP Crossland X a väčší Grandland X prichádzajú  s novou generáciou naftového motora 1.5 Diesel z portfólia pohonných jednotiek Opel. Tento štvorvalec má blok aj hlavu valcov vyrobené z ľahkého hliníka, štyri ventily v každom spaľovacom priestore ovládajú dva vačkové hriadele v hlave valcov (2xOHC).

Crossland X poháňa verzia motora 1.5 D s výkonom 75 kW (102 k), vybavená systémom  štart/stop. S manuálnou 6-stupňovou prevodovkou má spotrebu paliva podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania): mesto 4,7 l/100 km, mimo mesta 3,5 l/100 km, kombinovaná 4,0 l/100 km a kombinované emisie CO2 105 g/km. Maximálny krútiaci moment 250 Nm motor dosahuje pri otáčkach iba 1750 min-1.

Zdroj: Jozef Vydra

Grandland X má pod kapotou verziu motora 1.5 D s vyšším výkonom 96 kW (130 k) so systémom štart/stop, prepĺňanú turbodúchadlom VGT (variabilná geometria lopatiek turbíny). So 6-stupňovou manuálnou prevodovkou má spotrebu paliva podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania): mesto 4,7-4,7 l/100 km, mimo mesta 3,8-3,9 l/100 km, kombinovaná 4,1-4,2 l/100 km a kombinované emisie CO2 108-110 g/km. Aj táto verzia motora dosahuje svoj maximálny krútiaci moment 300 Nm už pri nízkych otáčkach 1750 min-1.

Grandland X 1.5 D je k dispozícii aj s modernou 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá nielen komfortne mäkko radí ale aj prispieva k zníženiu spotreby paliva podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania) a emisií: (mesto 4,4-4,4 l/100 km, mimo mesta 3,9-4,0 l/100 km, kombinovaná 4,1-4,2 l/100 km a kombinované emisie 108-109 g/km CO2)

Pre optimálnu úpravu výfukových plynov sa používa systém na redukciu škodlivín motora 1.5 Diesel, ktorý tvorí pasívny oxidačný katalyzátor/absorbér NOX, injektor AdBlue, katalyzátor SCR a filter tuhých častíc naftového motora DPF – spojený do jedného kompaktného celku, umiestneného k motoru tak blízko, ako je to konštrukčne možné. Absorbér NOx funguje ako katalyzátor pri studenom štarte a redukuje oxidy dusíka NOx pri teplotách pod rozsahom funkcie SCR.

Vďaka novému turbodieselu 1,5 litra a špičkovému naftovému motoru 2.0 Diesel s výkonom 130 kW (177 k), spotreba paliva podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania): mesto 5,3-5,3 l/100 km, mimo mesta 4,5-4,6 l/100 km, kombinovaná 4,8-4,9 l/100 km a kombinované emisie CO2 128-126 g/km), ktorý má rovnaký systém na čistenie výfukových plynov ako menší motor 1,5 litra, majú zákazníci modelu Grandland X na výber dva výkonné, ale veľmi efektívne naftové motory.

Zdroj: Jozef Vydra

Základnú verziu modelu Grandland X poháňa benzínový motor 1.2 Direct Injection Turbo s výkonom 96 kW (130 k). Trojvalec PureTech, ktorý získal titul International Engine of the Year štyrikrát za sebou, je vybavený filtrom tuhých častíc benzínového motora GPF (Gasoline Particulate Filter) a je k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou alebo 8-stupňovou  automatickou prevodovkou. Kompaktnému SUV udeľuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 188 km/h, spotreba paliva s manuálnou prevodovkou podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania): mesto 6,1 l/100 km, mimo mesta 4,8-4,9 l/100 km, kombinovaná  5,2-5,3 l/100 km,  kombinované emisie CO2 120-121 g/km; spotreba paliva podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania) s automatickou prevodovkou: mesto 6,0-6,1 l/100 km, mimo mesta 4,8-4,9 l/100 km, kombinovaná 5,2-5,3 l/100 km, kombinované emisie CO2 119-121 g/km).

Zdroj: Jozef Vydra

Mokka X: ponuka výlučne turbodúchadlom prepĺňaných motorov sa začína benzínovým 1.4 Turbo s výkonom 88 kW (120 k). Prechod k emisnej norme Euro 6d-TEMP priniesol nový, výkonnejší základný benzínový motor, vďaka čomu bestseller v segmente SUV-B teraz poháňajú výlučne turbodúchadlom prepĺňané motory. Štvorvalec 1.4 Turbo s výkonom 88 kW (120 k) so systémom štart/stop, spotreba paliva podľa WLTP (prepočítané na NEDC pre účely porovnania): mesto 8,0-8,1 l/100 km, mimo mesta 5,5-5,7 l/100 km, kombinovaná 6,4-6,6 l/100 km, kombinované emisie CO2 148-151 g/km) poháňa predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky a nahrádza motor 1,6 litra s atmosférickým nasávaním a výkonom 85 kW (115 k).

Zavedenie motorov spĺňajúcich normu Euro 6d-TEMP je súčasťou ambície značky Opel stať sa lídrom v oblasti redukcie automobilových emisií. Ďalšími krokmi na tejto ceste bude zavedenie štyroch elektrifikovaných modelov do roku 2020, vrátane modelu Corsa novej generácie, ktorý bude k dispozícii aj s elektrickým pohonom a modelu Grandland X plug-in hybrid. Do roku 2024 sa Opel stane plne elektrifikovanou značkou osobných automobilov, ktorá bude ponúkať elektrifikovanú verziu v každom svojom modelovom rade – ako hybridný alebo elektrický model – spolu s verziami poháňanými spaľovacími motormi.

Jazdný cyklus WLTP: realistickejšie údaje spotreby paliva spotreba paliva

Iniciatíva Euro 6d-TEMP značky Opel je časovo zladená so zavedením globálnej metodiky  WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) merania spotreby paliva a emisií, ktorá sa bude týkať všetkých novo registrovaných automobilov od septembra tohto roka.

Rovnako ako doterajšia metodika NEDC (New European Driving Cycle) je WLTP laboratórnym testom, no kým NEDC stanovuje hodnoty spotreby „mesto, mimo mesta a kombinovaná“ na základe teoretických jazdných profilov, WLTP používa „reálne“ jazdné profily, odvodené z globálneho štatistického prieskumu. Jazdný cyklus WLTP je rozdelený na štyri časti s rozličnými priemernými rýchlosťami jazdy: malou, strednou, vysokou a zvlášť vysokou. Každá časť obsahuje množstvo jazdných fáz, zastávok, akcelerácie a brzdenia, ktoré reprezentujú profily pri každodennom jazdení.

Každá kombinácia motora a prevodovky pre určitý model vozidla sa testuje s  najekonomickejším vybavením vozidla, ako aj s prvkami, ktoré najviac zvyšujú spotrebu paliva. Tieto údaje sú celosvetovo porovnateľné, kým hodnoty podľa NEDC boli platné iba pre Európu.

Real Driving Emissions: merania na ceste i v laboratóriu

Keď v septembri 2017 začal prechod k WLTP, súčasne sa pre typové schválenie nových vozidiel stala záväznou emisná norma Euro 6c. Modely, ktoré spĺňajú test RDE (Real Driving Emissions), sú homologované podľa normy Euro 6d-TEMP. Testy RDE dopĺňajú merania spotreby podľa WLTP a merajú emisie vozidiel v reálnej premávke na verejných cestách.

Emisná norma Euro 6c bude záväzná pre všetky novo registrované vozidlá od septembra tohto roku, norma Euro 6d-TEMP sa bude vzťahovať na všetky nové registrácie od septembra 2019.

Emisná norma Euro 6d-TEMP má faktor konformity 2,1 pre oxidy dusíka NOX, čo predstavuje maximálnu odchýlku, ktorú môžu automobily vykazovať pri reálnej jazde oproti limitu – pri meraniach v rámci testu RDE. Norma Euro 6d-TEMP bude nahradená normou Euro 6d s faktorom konformity 1,0 pre NOX, k tomu bude ešte povolená chyba (v súčasnosti 0,5). Začne platiť od januára 2020 pre nové modely a od januára 2021 pre všetky novo registrované automobily.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


Stream naživo