2018-04-18 07:55:00
Švédsko chce napájať elektroautá
Švédsko chce napájať elektroautá počas jazdy

Švédsko chce napájať elektroautá počas jazdy, v Číne je solárna diaľnica

Elektromobily sú v očiach mnohých spásou pre životné prostredie, ale...

Celý rad odborníkov však opakovane upozorňuje, že sa prevažná časť elektrickej energie nezískava práve ekologicky. Na mysli majú predovšetkým tepelné elektrárne, ktoré spaľovaním hlavne hnedého uhlia prispievajú ku globálnemu  znečisťovaniu životného prostredia. Tieto zdroje by v budúcnosti mohli nahradiť iné riešenia. Napríklad experimentálna čínska diaľnice so zabudovanými solárnymi panelmi.

Vo Švédsku zatiaľ tiež celkom nevyriešili primárne zdroje získavania elektrickej energie. Vymysleli však spôsob, ako začnú dobíjať elektromobily počas jazdy. Nie je to bezdrôtové dobíjanie, ktoré funguje pri statickom dobíjaní – napríklad na parkoviskách. Bude to pomocou dvoch koľajníc, pričom sú potrebné ramená na spodnej časti vozidla. Prvý pokusný úsek sa už stavia.

Pri jazdách v rámci mesta už dnes nie je s problém dojazdom elektromobilov. Pri takej jazde totiž platia trocha iné pravidlá pre spotrebu, ako pri konvenčných spaľovacích motoroch. Pri brzdení sa energia rekuperuje, energiu nevyužívajú úplne naplno, takže v mestských podmienkach je dojazd niekedy vyšší, ako udávaný. Ten ráta s prevádzkou aj mimo mestských ciest, kde je navyše možnosť dobiť energiu. Mimo miest rapídne rastie spotreba elektrickej energie.

Vo Švédsku budujú diaľnicu, ktorá má sprístupniť cestovanie na dlhých trasách diaľnice aj majiteľom elektromobilov. Zatiaľ to vyzerá ako vízia, ktorú poznáme zo sci-fi filmov. Reálne sa však buduje prvý pás pre dobíjanie medzi Štokholmom a letiskom Arlanda. Každá zo sekcií má dĺžku 50 metrov a napája sa iba vtedy, ak je nad ním vozidlo, ktoré využíva tento systém napájania. Pre to, aby mohli vozidlá využiť tento spôsob napájania, budú musieť mať napájací  trolej na spodku auta. Počas jazdy sa pripojí k napájaciemu pásu. V prípade napríklad predbiehanie sa automaticky odpojí. Podobné riešenie zatiaľ v automobilovom priemysle neexistuje. Prvým prípadom, ktorý využíva takéto riešenie je dieselový ťahač spoločnosti PostNord.

Sú to zatiaľ iba dva kilometre, no švédska vláda chce výraznú expanziu tohto riešenia. Jej cieľom je elektrifikovať takto vo Švédsku 20 tisíc kilometrov ciest. Hans Salla, vedúci projektu pre The Guardian dodal, že takéto riešenie by bolo viac ako dostačujúce. Elektromobily ba tak totiž medzi takýmito úsekmi neprešli viac ako 45 kilometrov. Celé to má súvis s plánom obmedziť na švédskych cestách počet áut do roku 2030 až o 70 percent. Potom je na mieste otázka, či vôbec má toto nákladné riešenie zmysel pre tie ostatné vozidlá, ktoré „budú musieť“ byť elektrické.

V Číne na to idú trocha inak. Začali testovať solárne diaľnice. Energia z nich zatiaľ prúdi na napájanie miest. No onedlho sa z nich budú dobíjať aj elektromobily počas jazdy. Prečo to všetko? Čína je v posledných rokoch jedným z najväčších svetových trhov s automobilmi. Množstvo emisií napríklad aj z tepelných hnedouhoľných elektrární však vytvára tlak na znižovanie exhalačnej záťaže hlavne v mestách. Preto Čína tlačí na znižovanie emisií a zvyšovanie podielu automobilov s hybridným alebo elektrickým pohonom. Potrebujú ale na prevádzku veľké množstvo energie. Doteraz sa dá čerpať iba pri parkovaní auta. To chcú v blízkom časovom horizonte zmeniť.

Zásadný podiel na tom má mať spoločnosť Qilu Transportation Development Group. Pri meste Ťi-nan položila asi na kilometrový úsek diaľnice solárne panely ukryté pod odolnou vrstvou. Odolá každodennému prejazdu približne 45 000 automobilov. Napriek tomu prepustí ešte dostatok svetla na to, aby panely vyprodukovali energiu pre svetlá pri diaľnici a 800 domov v priľahlej oblasti. Tam sa ale ambície spoločnosti Qilu Transportation nekončia ani náhodou. V blízkej budúcnosti elektrického a autonómneho cestovanie chce okrem aktuálneho sledovania dopravy a poskytovania rôznych údajov ešte aj nabíjať elektromobily bezdrôtovo počas jazdy.

Solárne panely sú na dvoch z troch diaľničných pruhov. Pokrýva ich špeciálny materiál. Okrem ochrannej funkcie má tiež niekoľko ďalších dôležitých vlastností. Sú v ňom uložené snímače, vďaka ktorým sa dá sledovať teplota povrchu, hustota dopravy alebo hmotnosž prechádzajúcich áut. V priehľadnej vrstve je umiestnená aj indukčná cievka, ktorá okrem bezdrôtového nabíjania elektromobilov má rozpustiť sneh na ceste.

Zatiaľ nie je jasné, kedy sa to všetko spustí do normálnej prevádzky, zástupcovia spoločnosti o svojom produkte však nepochybujú. Zhou Yong - generálny manažér spoločnosti Qilu Transportation tvrdí, že bezdrôtové nabíjanie nie je problém ani počas jazdy. No zatiaľ je iba málo takých áut, ktoré by to dokázali využiť. Spoločnosť preto uviedla, že už v súčasnosti spolupracuje na vývoji s domácimi výrobcami automobilov a ich technológiami. Podrobnosti zatiaľ neporezradila.

Bude tiež potrebné predĺžiť testovaný úsek diaľnice, aby sa dalo overiť, ako rýchlo sa môžu elektromobily bezdrôtovo nabiť. Problémom by tiež mohla byť cena, pretože v súčasnosti vychádza meter štvorcový na 1 112 dolárov (zhruba 900 eur). Cieľom je dostať cenu na 477 dolárov (približne 385 eur). To by mohlo uľahčiť masový prechod na nový druh povrchu diaľnice.

Komentáre k článku


Stream naživo