2018-02-10 05:00:00
Mazda 3 2,0 G120
Ilustračné foto
Zdroj: Jozef Vydra

Hybrid? Plugin? Elektro? – Mazda chystá nový benzínový motor

Japonská automobilka pracuje na benzínovom motore s emisiami elektromobilu.

Sci-fi, alebo realita? Je to vôbec možné, dosiahnuť takmer nulové emisie pri klasickom „starom dobrom“ zážihovom motore? Mazda je známa svojim vlažným prístupom k downsizingu a tiež k elektrickému pohonu. Doteraz vyrába motory s väčším objemom ako väčšina automobilových konkurentov a do elektromobilov sa veľmi nechystá.

Preto neprekvapí jej prístup k neustálemu zlešovaniu parametrov klasických motorov. Keď sa totiž povie elektromobil, veľmi často zaznie v tej istej vete aj zaklínadlo „nulové emisie“. Automobilky sa často vystatujú nulovými lokálnymi emisiami elektromobilov. Faktom však je, že nielen v našich zemepisných šírkach, nie je to s tými emisiami zase taká výhra. Veľká časť elektriny sa totiž získava z tepelných elektrární.

Ak si totiž zrátame, aké emisie vznikli pri výrobe elektrickej energie, ktorú sme potom s vidinou zelenej planéty nabili do elektromobilu, často nám vyjdú čísla, s ktorými by sa už výrobcovia elektromobilov najradšej toľko nechválili. Hoci ide stále o menšiu produkciu skleníkových plynov, ako v prípade klasických benzínových áut, možno sa aj to časom zmení.

Japonská Mazda totiž oznámila, že pracuje na spaľovacom benzínovom motore, ktorého spotreba i emisie sa vo výsledku vyrovnajú elektromobilu poháňanom energiou dodanej z tepelnej elektrárne. Na splnenie neľahkej úlohy si automobilka zatiaľ nestanovila žiadny termín. Isté však je, že musí prísť s úplne zásadným zvýšením účinnosti spaľovacieho motora.

Zdroj: Mazda

Kým v súčasnosti majú spaľovacie motory Mazdy účinnosť do 30%, chce toto číslo takmer zdvojnásobiť a pri plánovanom motore SKYACTIV-3 dosiahnuť tepelnú účinnosť 56%. Tým by sa dostala na úroveň stacionárnych spaľovacích generátorov, vyrábajúcich elektrinu.

Prvý krok v honbe za týmto cieľom bol predstavený už pred niekoľkými mesiacmi. Je to motor SKYACTIV-X, ktorý spaľuje benzín pod vysokým tlakom - na princípe naftového motora. Je o teda vlastne vznetový motor na benzín.... Už tento nový motor sľubuje dramatické zlepšenie spotreby a emisií a jeho postupným zdokonaľovaním chce Mazda dosiahnuť vysnívaný cieľ.

Nezostáva nič iné, ako držať Mazde palce. Je totiž jednou z posledných značiek, ktorá vidí budúcnosť aj v klasických spaľovacích motoroch bez elektrifikácie.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku


Stream naživo