2017-09-15 04:30:00
ContiSense a ContiAdapt
ContiSense a ContiAdapt
Zdroj: Continenta

Frankfurtský autosalón predstavil prevratné riešenia v pneumatikách

Pneumatikársky gigant Continental predstavil dva nové technologické koncepty spolu s aktualizovanou štúdiou pneumatík.

Motoristom prinesú v  budúcnosti väčšiu bezpečnosť a pohodlie. Nové koncepty umožňujú nepretržité sledovanie stavu pneumatiky ako aj prispôsobenie výkonových charakteristík pneumatiky situácii a stavu cesty.

ContiSense: Využíva pneumatikové senzory na meranie hĺbky dezénu a teploty. Upozorní vodiča na poškodenie pneumatiky. Prenáša údaje prostredníctvom elektricky vodivej gumy.

ContiAdapt: Prispôsobuje tlak pneumatiky a šírku ráfiku stavu kontaktnej plochy medzi pneumatikou a vozovkou.

Zdroj: Continenta

Technológia ContiSense je založená na vývoji elektricky vodivých gumových materiálov. Tie umožňujú prenos elektrických signálov zo snímača v pneumatike do prijímača v aute. Snímače nepretržite sledujú hĺbku dezénu aj teplotu pneumatík. Ak sú namerané hodnoty nad alebo pod vopred zadefinovanými limitmi, systém okamžite upozorní vodiča. Ak dôjde k prepichnutiu dezénu, nielen, že sa uzavrie okruh pneumatiky, ale zároveň sa spustí okamžitá výstraha pre vodiča. Všetko prebieha ďaleko rýchlejšie ako pri doteraz používaných systémoch, ktoré varujú vodiča, len ak už začal klesať tlak v pneumatike. Systém ContiSense bude v budúcnosti obsahovať ďalšie snímače, ktoré bude možno používať aj samostatne. Vodič tak dostane informácie o povrchu vozovky, napríklad jej teplotu alebo prítomnosť snehu. Údaje sa budú prenášať do elektronického systému vozidla alebo prostredníctvom Bluetooth pripojenia do smartfónu.

Technológia ContiAdapt kombinuje mikroprocesory integrované v kolese s ráfikom, ktorý má premenlivú šírku. Systém tak dokáže upraviť veľkosť kontaktnej plochy medzi pneumatikou a vozovkou, ktorá pri rôznych stavoch vozovky predstavuje rozhodujúci faktor pre bezpečnosť aj pohodlie. Štyri rôzne kombinácie umožňujú dokonalé prispôsobenie na mokrej, nerovnej, šmykľavej a normálnej vozovke. Napríklad kombinácia menšej kontaktnej plochy a vyššieho tlaku v pneumatike vedú k nižšiemu valivému odporu a energeticky efektívnejšej jazde na hladkých, suchých cestách. Naopak, kombinácia väčšej kontaktnej plochy s nižším tlakom pneumatiky zabezpečuje ideálnu priľnavosť na šmykľavej vozovke. Systém umožňuje nastaviť aj veľmi nízky tlak pneumatík pod hodnotou 1 bar- čo pomáha pri manévrovaní vozidlom zapadnutým v hlbokom snehu alebo pri prechode vozovky s poľadovicou.

Zdroj: Continenta
Zdroj: Continenta

K systémom ContiSense a ContiAdapt patrí aj koncept novej pneumatiky, ktorý umožňuje úplné využitie oboch systémov. Dizajn pneumatiky obsahuje tri rôzne zóny dezénu – pre jazdu na mokrých, šmykľavých a suchých povrchoch. V závislosti od tlaku pneumatiky a šírky ráfiku sa aktivujú rôzne zóny ráfiku a pneumatika vždy prispôsobí kontaktnú plochu konkrétnej situácii. Charakteristiky pneumatiky sa upravia podľa prevládajúcich podmienok na vozovke alebo preferenciám vodiča.

Continental považuje oba tieto technologické koncepty za sľubné riešenia mobility v budúcnosti, keďže takéto pneumatiky budú spĺňať požiadavky automatizovanej jazdy a elektrifikácie. Napríklad nízky valivý odpor umožňuje elektrickým autám prejsť na jedno nabitie dlhšiu trasu. Zároveň možno takéto pneumatiky prispôsobiť osobným preferenciám vodiča alebo náhlym zmenám počasia. Tieto koncepty sú logickým ďalším krokom vo vývoji snímača REDI,  ktorý bol na trh uvedený spoločnosťou Continental v roku 2014 a predstavuje základ pre zavedenie inteligentnej komunikácie medzi vozidlom a pneumatikou.

Nové koncepty pneumatík sú pokračovaním dvoch zavedených  technológií: ContiSeal na automatické utesnenie defektov a ContiSilent na výrazné zníženie hlučnosti pneumatík na vozovke. Vďaka viac ako storočnej praxi  s vývojom pneumatík a vlastnými skúsenosťami v oblastiach automobilovej elektroniky a IT spoločnosť Continental systematicky prispôsobuje svoje produkty budúcim požiadavkám na autonómnu jazdu a elektrickú mobilitu.

Komentáre k článku


Stream naživo