22.05.2017

Tečie vám voda z výfuku? Mnohí si myslia, že majú v benzíne vodu...

Je to pre auto nebezpečné? Ako sa vody zbaviť a prečo sa vlastne objavuje?

Ak ste dávali pozor na hodinách fyziky na strednej škole, viete o čo ide. Ostatným to skúsime vysvetliť tu a teraz.Mnoho motoristov nevie, čo to znamená, keď sa z ich výfuku valí dym. Rozdiely sú čiastočne iné pre benzínový a pre naftový motor. Ak je dym čierny pri dieseloch, ide o chybu spaľovania, alebo sa vypaľuje filter častíc. Ak je modrý, je väčšinou zle, lebo to znamená, že sa do spaľovacieho priestoru dostáva olej, ktorý zhorí – a necháva za sebou charakteristickú stopu v podobe namodravého dymu. No čo ak sa za výfukom tvorí biely dym?

Vodičom sa z toho neraz ježia vlasy hrôzou v domnienke, že je s autom zle. Podobné znamenie môže hovoriť, že prasklo tesnenie pod hlavou valcov a voda sa tlačí do spaľovacieho priestoru. Chybu spoznáte podľa toho, že na viečku tlakového uzáveru chladiaceho okruhu sa tvorí emulzia zo spojenia voda (chladiaca kvapalina) – olej. Ak tou „vodou“ nie je v skutočnosti chladiaca kvapalina, ktorá by mizla z chladiaceho systému, nie je dôvod na obavy.

Nám však ide i situáciu, keď sa objavuje biely dym a z výfuku aj kvapká voda. Väčšinou ale nemusí ísť o chybu. Možno nebudete veriť, ale je to prirodzený jav.  Má to na svedomí v tomto prípade najmä katalyzátor vozidlá, ktorý urýchľuje chemické reakcie a rozklad splodín, ktoré vznikajú pri behu spaľovacieho motora. Produktmi tejto reakcie sú oxid uhličitý a tiež vodná para. Trochu pary vyprodukuje aj motor bez katalyzátora, je to však oveľa menšie množstvo. Vytvorená para sa dostáva do výfukového systému. Ak je výfuk dlhý a tiahne sa od motora pod celým vozidlom až na jeho koniec, jeho zahriatie nejaký čas trvá. Vodná para kondenzuje pri prechode studeným výfukom a vzniknutá voda sa usadzuje v koncovom tlmiči. Odtiaľ vyteká. Para prestane kondenzovať až keď sa výfuk kompletne prehreje.

Je to teda celkom prirodzený jav, ktorý sprevádza chod spaľovacieho motora. Sám osebe je neškodný. Problém môže nastať vtedy, keď jazdíte (hlavne v zime a po ochladení, aké nastalo v posledných dňoch) iba krátke trasy. Vtedy sa výfukový systém poriadne neprehrieva a skondenzovaná voda sa hromadí v tlmiči. Horšie je to naozaj v zime, keď skondenzovaná voda sa vo výfuku opakovanie topí a zamŕza stále dookola. Urýchľuje tým prehrdzavenie tlmiča zvnútra. Ak sa aj pokúšate zachrániť, či preventívne oddialiť  výfuk aplikáciou ochranných náterov, nepomáha to. Hrdza prichádza zvnútra... Možno potvrdiť, že autu nesvedčia krátke jazdy.

Väčšina áut nemá nerezový tlmič výfuku, preto voda vo výfukovom systéme znižuje jeho životnosť. Niekedy je až prekvapujúce, koľko vody sa vo výfuku vie nahromadiť.

Ako odstrániť problém?

Predísť vytváraniu a zadržiavaniu vody vo výfuku sa sá úplne jednoducho: ak väčšinou jazdíte len krátke trasy, prežeňte občas auto dôkladne na dlhšej trase a poriadne prehrejte celý výfukový systém, aby sa voda vyparila preč.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.