2017-03-27 15:26:18
DPF netreba meniť, stačí
DPF netreba meniť, stačí ich renovovať
Zdroj: dpf centrum

Už je to isté: filtre pevných častí pre benzínové motory budú!

Pre nové benzínové motory s priamym vstrekovaním budú platiť rovnaké limity pevných častíc ako pre diesely.

Stať sa tak má najneskôr od septembra tohto roka. Nevyhnutnou súčasťou takmer každého nového vozidla so spaľovacím motorom sa preto čoskoro stanú filtre pevných častíc. Nuž a práve ten je veľmi problematickou súčasťou moderných dieselových motorov. Akoby to nestačilo, dostanú ho aj benzínové motory.

Pri moderných motoroch je problémom stále rozšírenejší systém priameho vstrekovania. Umožňuje síce presnejšie dávkovanie lepšie rozprášeného paliva. No pri určitých prevádzkových podmienkach spôsobuje, že sa palivo vo valcoch nespáli dokonale a vznikajú sadze. Je úplne jedno, či je to benzínový alebo vznetový motor, pre ktorý sú DPF (Diesel Particulate Filter) povinné už od platnosti emisnej normy Euro 5 (platnej od septembra 2009). Benzínové motory k takejto povinnosti tri roky po začiatku platnosti aktuálne Euro 6, teda v septembri tohto roku. Ako informoval nemecký týždenník Automobilwoche, bude to najprv platiť len pre novo homologované modely, o rok neskôr pre všetky novo predávaná autá.

Magazín prišiel aj s informáciou, že od septembra začnú sa zástavbou časticových filtrov GPF (Gasoline Particulate Filter) do svojich modelov značky BMW a Porsche. Hovorca stuttgartskej automobilky k tomu uviedol: „Všetky Porsche plnia emisnú normu, ktorá bola platná v čase ich uvedenia na trh. Ak bude na splnenie limitov nutné nainštalovať filter pevných častíc, budú ho mať aj naše benzínové modely.“ Nechcel však zatiaľ špecifikovať, ktoré modely to postihne, ani aké s tým budú spojené náklady. V BMW by podľa informácií Automobilwoche chceli montovať časticové filtre už čoskoro do všetkých modelov so zážihovými motormi. Aj Mercedes sám dodáva, že benzínové motory s časticovými filtrami nasadí po dvoch rokoch úspešných testov v prevádzke do modernizovanej triedy S, ktorá sa podľa všetkého predstaví v lete tohto roka. Potom ráta s tým, že sa táto technika objaví aj v ďalších modeloch značky. Zvyšok koncernu Volkswagen začne podľa skorších informácií s inštaláciou u preplňovaných motorov TSI už tento rok v júni.

Zdroj: VW

Zástavba časticového filtra pritom nie je tak jednoduchá, ako by sa mohlo zdať. „Okrem nákladov zvýši GPF tiež spätný tlak,“ pripomínajú motorári. Zvýšený spätný tlak vo výfukovom potrubí má za následok vyšší sklon zážihového motora k detonačnému spaľovaniu. Napríklad kórejský výrobcovia Hyundai a Kia sa chcú zamerať predovšetkým na elimináciu vzniku sadzí priamo v spaľovacom priestore. Napomôcť tomu má zlepšená cirkulácie vzduchu vo valci, časovanie ventilov, ale tiež riadenie vstrekovania paliva. Hlavným kľúčom k vyriešeniu by predovšetkým mali byť vyššie tlaky, s ktorými vstrekovače pracujú.

V súčasnej dobe vedia špičkové systémy dosiahnuť 200 barov. Možno o pár rokov budú potrebné ešte vyššie. S tým nesúhlasí Christian Chapelle z PSA. „Je dosť možností, čo sa dá robiť pre zamedzenie vzniku sadzí už pri spaľovaní. No zrejme príde čas, keď to nebude stačiť a všetky vylepšenia vstrekovacieho systému len zhoršia efektivitu. Nastane aj situácia, keď sa podobné „hranie“ v porovnaní s inštaláciou GPF už finančne neoplatí. v rámci PSA je hlavným kandidátom na doplnenie o filter pevných častíc trojvalec 1.2 Puretech. Chapelle sa vyjadril aj k možnému upchávaniu GPF. „V porovnaní s dieselom sa pri benzínovom motore dajú  výrazne ľahšie vypáliť sadze. Je viac príležitostí dosiahnuť potrebnú teplotu výfukových plynov. „Vďaka tomu PSA ráta s tým, že na rozdiel od vznetových motorov nebude nutné benzínové motory vybavovať tak sofistikovaným hardvérom a ďalšími riadiacimi jednotkami, ktoré sú potrebné na aktívne riadenie regeneračného procesu.

 

Komentáre k článku


Stream naživo