2016-08-24 12:18:33
Honda Civic 1,8i Elegance
Honda Civic 1,8i Elegance
Zdroj: Ján Hargaš

Honda patentovala TROJspojkovú 11-stupňovú automatickú prevodovku

Japonská automobilka Honda si patentovala obdivuhodne komplikovaný 11-stupňový automat s troma spojkami.

Dvojspojkovú prevodovku má už takmer každý (európsky) výrobca. Ošiaľ dvojspojkových prevodoviek v bežných automobiloch dozaista spustil koncern Volkswagen. Dvojspojku si dnes môžete kúpiť vo Fabii i v Passate a tiež v Audi A6.

Automatickú prevodovku s dvoma spojkami môžete nájsť pod označeniami ako DSG, Powershift, DCT a podobne. Nespochybniteľnou výhodou dvojspojkových prevodoviek pri použití v úsporných automobiloch je úspora paliva a teda najmä emisií v porovnaní s automatickými prevodovkami s meničom. Pri využití v športových autách je to zasa rýchlosť zmeny prevodu.

Dvojspojky majú ale okrem výhod aj hŕbu nevýhod. Postupom času a miliónov eur vo vývoji sa ale výrobcom podarilo veľkú časť z nich eliminovať, respektíve potlačiť. Dnes dokáže dvojspojková automatická prevodovka radiť tak hladko ako najlepšia automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, zároveň dokáže radiť omnoho rýchlejšie a pritom v ideálnych prípadoch vydrží skoro tak ako klasický automat.

I keď by sa mohlo zdať, že dvojspojka vytlačí staršie/rozšírenejšie verzie automatických prevodoviek (aj koncept dvojspojky je poriadne starý) úplne na okraj. Zatiaľ sa tak nestalo. Vývoj sa totiž nezastavil ani pri „klasických automatoch“ a ani pri CVT prevodovkách. Tie dnes ponúkajú namiesto zvýšenia spotreby paliva s automatom, zníženie spotreby paliva v porovnaní s manuálom, hladké radenie a viac stupňov než akákoľvek dvojspojková, či manuálna prevodovka.

Po svete už behajú prvé osobné vozidlá s 10-stupňovými skriňami a v dohľadnom čase pribudnú aj vozidlá s 11. a viac stupňovými prevodovkami. Dôvod? Neustály tlak na znižovanie spotreby a emisií núti automobilky vytvárať čoraz zložitejšie prevodovky s nižšími stratami a prevodmi naskladanými tesne jeden za druhým.

Do tohto boja sa zapája aj japonská automobilka Honda. Avšak namiesto 10, či 11-stupňového automatu s meničom plánuje 11-stupňovú trojspojkovú prevodovku. Načo? No predsa pre plynulejšie radenie, zníženie poklesu prenášaného krútiaceho momentu a samozrejme pre zníženie spotreby a emisií.

Zdroj: Honda motor
Zdroj: Honda

Ako už z názvu vyplýva, trojspojková prevodovka má o jednu spojku viac než dvojspojková. Smiešny detail ale v podstate racionalizuje zvyšovanie prevodových stupňov pri viacspojkových prevodovkách.

Spomeňme si na Volkswagen, ktorý do vývoja 10-stupňovej dvojspojkovej prevodovky už investoval toľko, že ani sám nevie, či sa vôbec oplatí takýto zložitý automat pustiť do výroby. Nakoniec, pomôže viac stupňov prevodovke, ktorá môže mať pripravený iba jeden ďalší stupeň? Zlepší to okrem emisií niečo?

Práve to je najväčším problémom dvojspojkových prevodoviek. Riadiaca jednotka prevodovky môže mať pripravený vždy len jeden ďalší prevodový stupeň – buď nižší, alebo vyšší. Ak teda máte zaradenú 5-ťku riadiaca jednotka sa na základe jazdnej situácie musí bleskovo rozhodnúť, ktorý prevod pripraví. Bude to 6., alebo 4.? Akákoľvek nepredvídaná zmena spôsobí, že preradenie bude buď príliš zdĺhavé, alebo surové, alebo nezmyselné (napr. z 5-ťky podradí namiesto do 4 rovno do 2, keď by pritom potrebovala rovno 3. 3. ale zaradiť nemôže hneď z 5. lebo ju má na rovnakej spojke – pamätajte rozdelenie 1,3,5 – 2,4,6...).

Čo ak by si prevodovka mohla pripraviť hneď dva stupne? Jeden nižší, druhý vyšší? Ak teda budete mať zaradený 5. prevodový stupeň, môže mať nachystané stupne 4. a súčasne aj 6. V prípade športového módu si namiesto 4. môže pripraviť rovno 2. a v prípade ekonomického módu zasa namiesto 6. rovno 8., či 10. (napr.).

Pochopiť systém fungovania takejto prevodovky sa spočiatku javí ako jednoduché, no hneď ako uvidíte patentové obrázky, zistíte, že jednoduchosť je slovo, ktoré by sa pri trojspojkovej 11-stupňovej prevodovke radšej nemalo používať. (pozri galériu)

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda
Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

Honda podala patent na japonský patentový úrad ešte 27. mája. Chvíľu po tom ako sa patent dostal na povrch, zo stránky patentového úradu zmizol. Českému portálu Autoforum sa ale podarilo stiahnuť textovú časť, ktorú si môžete pozrieť na tomto linku. Obrázky nájdete v galérii.

O patent na „TCT“ prevodovku (Tripple Clutch Transmission) sa postaral Izumi Masao. Nie je pritom zrejmé, do akého modelu a či vôbec Honda túto prevodovku použije. Tipovali by sme, že áno a skôr ju využijú väčšie automobily s väčšími motormi a vyššou obstarávacou cenou, ktoré by potenciál takejto prevodovky mohli naplniť a ktoré Honda produkuje najmä na trhy mimo Európy. No o pár rokov si môže nájsť cestu aj do menších modelov – pokojne aj do CR-V. Pravda, kým budeme môcť uvažovať o sériovej výrobe, bude musieť nová prevodovka preukázať nielen vyššiu efektivitu, hladkosť chodu ale tiež spoľahlivosť. Veď už len opraviť obyčajnú dvojspojkovú prevodovku je ťažké, časovo a finančne náročné a to do takej miery, že sa obvykle mení kus za kus.

 

jh
ZDROJ: Honda, autoblog, Autoforum

Komentáre k článku


Stream naživo