04.06.2016

Rimono je elektrický štvorkolesový „hadraplán“ z Japonska

Auto s karosériou z textilu – to tu už bolo. Teraz po novom a inak. Malo by sa predávať už na budúci rok.

Český Velorex patril celkom určte k zvláštnym počinom na poli individuálnej osobnej prepravy. Vozidielko dostalo na prvý pohľad hanlivú, no celkom milú prezývku. Prúdnicovými tvarmi pripomínalo totiž známy Tatraplán, pritom malo oceľovú kostru „karosérie“ potiahnutú látkou. No a látka je aj handra a po česky „hadr“. Takže sme rozlúštili meno Hadraplán.

Velorex však vyvolával úžas civilizovaného sveta. Vozidlo, postavené na báze motocykla s plátennou ochranou pred poveternostnými vplyvmi nie je úplne bežná vec. Ale rozhodne inšpiruje, dokonca dodnes.

Už to vyzerá tak, že aj Japonsko bude mať svoj „velorex“. Teraz sa totiž v Japonsku objavilo vozidlo, ktoré kultový české približovadlo dosť pripomína. Zvláštny materiál konštruktéri použili na „karosérii“. Má totiž panely z vode odolnej zmesi bavlny a polyesteru. Nie sú ale natiahnuté na kostre prúdnicových tvarov, ale typického mestského minivozidla. Teda čím hranatejšie, tým lepšie. Majitelia si vraj budú môcť Rimono ľubovoľne prezliekať a dokonca si môžu navrhnúť aj látku s vlastnými motívmi. Konštruktéri projekt prezentujú ako ideálne riešenie pre dopravu v preplnených metropolách. Najprv sa pochopiteľne budú chcieť presadiť na domácom trhu, kde elektromobil uvedú na trh už v lete budúceho roka.

Rimono je zaujímavé už na prvý pohľad. Na dĺžku meria len 2,2 metra a široké je asi meter, napriek tomu ponúka dvojmiestnu kabínou. Spolujazdec totiž sedí v kabíne pripomínajúcej skôr moped, ako auto, v tandeme za vodičom. Ten má namiesto volantu riadidlá a na nich dva kruhové ovládače. Pred nimi nájdete dokovaciu stanicu na tablet. Zaujímavým riešením je aj otočné sedadlo vodiča, ktoré umožňuje ľahšie nastupovanie a vystupovanie aj cestujúcemu vzadu.

Pohonný systém je rovnako minimalistický ako auto samotné. Elektromotor má výkon len 5 kW a energiu získava z maličkej, iba 4kWh Li-Ion batérie. Táto kombinácia stačí na maximálnu rýchlosť len 45 km/h a jazdný dosah 50 km. Využiteľnosť autíčka teda bude dosť obmedzená, ale cena by mohla byť relatívne priaznivá. Malý jazdný dosah by síce mal byť riešiteľný ľahkou výmenou akumulátorov. Konštruktéri zdôrazňujú, že Rimono je navrhnuté tak, aby sa vybitá batéria dala ľahko vybrať a nahradiť za nabitú.

Jedným z tvorcov vozidla je Kota Nezú, ktorý vytvoril napríklad koncept dreveného roadstera Toyota Setsuna. Ak sa mu podarí dokončiť projekt do sériovej. Cena sa odhaduje na milión jenov, čo však nie je málo. Je to približne 8325 eur. No, kto si to za tie peniaze kúpi..?

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.