2016-05-01 10:25:00
Volkswagen 1,5 TSI
Volkswagen 1,5 TSI
Zdroj: Volkswagen

1,5 TSI Evo kompletne nahradí 1,4 TSI. Pozrite si detaily výraznej evolúcie!

Volkswagen predstavil novú generáciu benzínových prepĺňaných motorov, ktoré nahradia 1,4 TSI v plnom rozsahu.

Tak ako sme písali už pred niekoľkými mesiacmi, Volkswagen pod vedením nového šéfa Herberta Diessa poctivo pracuje na vývoji svojej kľúčovej benzínovej motorizácie 1,5 TSI. Nový motor je súčasťou snahy nového šéfa Volkswagenu, ktorý sa snaží optimalizovať náklady a znížiť zbytočné množstvo motorizácii, zároveň zlepšiť ich efektivitu. Prvým krokom v tomto boji bolo predstavenie už dávnejšie pripravovaného motora 1,0 TSI nahradzujúceho štvorvalce 1,2 TSI. Druhým krokom je privedenie nového motora 1,5 TSI v dvoch výkonnostných variantoch.

Volkswagen sa týmito krokmi zameriava na využívanie čo najväčšieho množstva rovnakých súčiastok pre všetky svoje vozidlá a značky. Modulárne motorizácie budú zdieľať súčiastky vo väčšom množstve ako tomu bolo doteraz a budú môcť byť vyrábané na tej istej výrobnej linke.

Portfólio kľúčových benzínových motorov koncernu tak bude zahŕňať motory 1,0 TSI; 1,5 TSI; 2,0 TSI. Rovnakou cestou by si mali prejsť aj naftové motorizácie, pričom nie je úplne jasné, čo sa stane so všetkými aktuálne používanými. Kľúčové pre VW by podľa starších informácií mali byť motory 1,5 TDI a 2,0 TDI. Či si to však VW nerozmyslí a nezachová obe 1,4 TDI i 1,6 TDI je aktuálne neisté.

Poďme však späť k benzínovým motorom, ktoré sú z hľadiska budúcnosti všetkých mainstreamových značiek koncernu kľúčové.

Ako sme už písali tu, 1,5 TSI bude výrazne nadštvorcový motor z čoho vyplýva najmä sila v nižších otáčkach. Nový motor 1,5 TSI Evo bude zo začiatku k dispozícii vo dvoch výkonnostných variantoch. Nižší výkon bude zastupovať motor s výkonom 96 kW (130 k). Vyšší výkon bude zastupovať verzia s výkonom 110 kW (150 k). Znamená to, že nižšia výkonnostná verzia nahradí súčasnú motorizáciu 1,4 TSI s výkonom 125 koní, výkonnejšia nahradí 1,4 TSI s totožným výkonom 150 koní. Motor s nižším výkonom bude mať pritom maximálny krútiaci moment 200 Nm dostupný od 1300 do 4500 ot/min, zatiaľ čo maximálny výkon bude dostupný od 4550 do 5500 ot/min. To isté platí aj o motore s vyšším výkonom. 

Zdroj: Volkswagen

Oba motory budú priamovstrekové agregáty s jedným turbodúchadlom VTG (variabilná geometria lopatiek).

Motory v sérii EA 211 TSI Evo prinášajú viacero technických inovácií, ktoré majú zabezpečiť zniženie emisií a aj spotreby paliva.

Okrem vyššie spomenutého turbodúchadla s variabilnou geometriou ide o zvýšenie kompresného pomeru na 12.5:1, prácu v Millerovom cykle, uplatnenie vstrekovačov Common-rail s tlakom do 350 barov, technológiou ACT dočasnej deaktivácie valcov a využitia technológie APS (atmospheric plasma spray) na vložky valcov.

Konkrétne sa APS využije pri výkonnejšej verzii, ošetrenie stien plazmou má za cieľ znížiť vnútorné trenie, zlepšiť odvádzanie tepla, znížiť riziko klepania a tiež by malo pomôcť proti boju s koróziou, ktorá sa objavuje pri využívaní nekvalitných palív na svetových trhoch (to taktiež znamená, že motor sa dočká globalizácie a bude využívaný v širšom meradle ako len v Európe). Navyše APS pomôže zvýšiť odolnosť motorov pri využití v hybridných motoroch, kde sa spaľovacie motory zapínajú príležitostne a obvykle pod vyšším zaťažením.

Kompletne prepracovaná je aj hlava valcov, ktorá po novom využíva vysokorýchlostný hydraulický aktuátor vačkového hriadeľa, no najme je výrazne redizajnovaná pre ideálne použitie Millerovho cyklu, integrované zvody výfukových plynov do hlavy valcov boli zachované.

Zdroj: Volkswagen

Systém ACT prechádza prakticky bez zmien aj do nového motora s tým, že tentoraz sa bude využívať vo veľkom meradle a budú ho obsahovať všetky motory. Funguje tak, že druhý a tretí valec budú mať až do stredne veľkej záťaže uzavreté nasávacie a výfukové ventily a zároveň sa vypne vstrekovanie paliva. Budú sa teda „točiť“ na kľuke na prázdno iba ako záťaž, kým prvý a štvrtý valec budú poháňať vozidlo.

Vylepšený teplotný manažment znamená najmä úplné vypnutie chladenia motora a kľukovej skrine počas prvých studených metrov po štarte. Doslova VW tvrdí, že modul chladenia, ktorý bude počítačovo riadený na základe rôznych vopred stanovených máp, zostane v prípade studeného štartu nečinný, a teda sa chladiaca kvapalina vnútri motora nepohne. Tým sa výrazne zrýchli zohriatie motora i možnosť rýchlejšieho nábehu vykurovania kabíny. Počítačové riadenie chladenia zároveň znamená, že výkon chladenia môže byť počas fungovania motora upravovaný v závislosti od výšky teploty motora a presných požiadaviek motora v daných otáčkach, čím sa zníži riziko všetkých problémov spôsobených prekračovaním ideálnych teplôt v motore.   

Počítačovo riadená (teda využívajúca vopred stanovené mapy správania sa) bude aj plne variabilná olejová pumpa. Inováciou v oblasti zníženia trenia je polymérový povlak na kľukovom hriadeli, ktorý umožní prechod na olej s mimoriadne nízkou viskozitou 0W20.

Variabilná geometria lopatiek turba bude elektronicky ovládaná, čo spolu s benefitmi využitia Millerovho cyklu znamená, že motor bude mať rýchlejšiu odozvu na stlačenie akcelerátora. VW uvádza zrýchlenie až o 35 percent v porovnaní s 1,4 TSI.

Kľúčovou je tiež skutočnosť, že nový motor bude mať maximum krútiaceho momentu k dispozícii už pri neuveriteľných 1300 ot/min, čo zabezpečí, že motor môže pracovať v nižších otáčkach pri efektívnejšom spaľovaní a bude tak vyhovovať viac bežnému užívateľovi na ekonomické jazdenie. Takto nízko položený krútiaci moment navyše opodstatní nasadenie viacprevodových dvojspojkových prevodoviek, ktoré budú schopné udržiavať motor v ideálnych (nižších) otáčkach dlhší čas. 

Výsledkom všetkých týchto zmien je vyššia efektivita o 10 %, čo znamená spotrebu paliva nižšiu v priemere o 1 liter na 100 a emisie CO2 pod 95 g CO2 na km. Motor by sa mal dostať na trh ešte pred rokom 2020. Práve toho roku totiž vstúpia do platnosti prísnejšie emisné normy, ktoré súčasná generácia benzínových motorov nedokáže plniť.

Nám Podkapotou je jasné, že nový motor prinesie obdivuhodné množstvo inovácii, ktorých počet môže ešte narásť v dôsledku ďalšieho vývoja. Zároveň veríme, že cca dva až tri roky do uvedenia motora do sériovej výroby Volkswagen využije na plnohodnotný vývoj. Motor sa totiž výrazne posunie k maximalizácii potenciálu spaľovacích motorov v porovnaní s tými používanými v súčasnosti, avšak množstvo elektroniky, ktoré bude obsahovať môže pri podcenení vývoja stáť VW veľmi veľa. Nové vedenie VW sa, zdá sa, poučilo z chýb toho minulého a vývoj by mohlo a malo zvládnuť tak ako je pri jednej z najväčších automobiliek na svete nevyhnutné. Snaha znižovať náklady na úkor materiálovej rezervy jednotlivých komponentov môže byť pre takto prešpekulovaný motor fatálne. 

jh
ZDROJ: VW

Komentáre k článku


Stream naživo