2016-04-13 16:25:00
Volvo vzkriesilo listové pružiny
Volvo vzkriesilo listové pružiny v prémiových modeloch
Zdroj: Volvo

V osobných autách takmer vyhynuli - Volvo vzkriesilo listové pružiny

Takmer zaniknutá súčiastka je späť v najmodernejších Volvách.

Nové modely Volvo totiž majú na zadnej náprave laminátové listové pružiny. Tie už medzi osobnými autami takmer nenájdete. Výrobcovia ich používajú pri nákladných autách. Dá sa s nimi dosiahnuť vyššia nosnosť. Napriek tomu sa v sériovej výrobe občas objaví netradičné riešenie. Prezentuje sa ním aj Volvo, ktoré sa priklonilo ku kompozitovej listovej pružine. Nie je to ale až taká zvláštnosť, lebo laminátovú pružinu uloženú naprieč mal americký športiak Corvette už v osemdesiatych rokoch (od roku 1984). Ford do svojich dodávok montuje zadnej listové pružiny z plastov od roku 1991.

Najnovšie sa k podobnému riešeniu dostali aj pri prémiových modeloch Volvo. Konštruktéri zvolili rovnaké riešenie ako pri Corvette (priečna listová pružina z kompozitov) pre moderné Volva. Nová modulárna platforma SPA (Scalable Platform Architecture), na ktorej švédsky výrobca stavia aktuálne modely, má do zadnej viacprvkovej nápravy zakomponovanú pružinu z kompozitného materiálu vystuženého vláknami. Nahrádza tak zvyčajné vinuté pružiny. Výhodou je, že oproti nim toto riešenie ušetrí 4,5 kilogramu.

Vláknami vystužená kompozitová pružina  sa vyrábané na báze matricovej polyuretánovej živice vyvinutej chemikmi firmy Henkel. Špeciálna hmota vďaka svojej nízkej viskozite rýchlo vypĺňa formy a tak jemne impregnuje výstužné vlákna. Skracuje to čas potrebný na vypĺňanie foriem. Oveľa rýchlejšie je tiež vytvrdenie, trvá výrazne menej ako pri epoxidových živiciach. Vďaka tomu sa skracuje výrobný cyklus, čo oceňuje spoločnosť Benteler-SGL, špecialista na kompozitné komponenty pre automobilový priemysel. Pre švédsku značku bude ročne vyrábať niekoľko stoviek tisíc listových pružín. teda dielec, ktorý je v moderných osobných áut veľmi neobvyklý.

Zdroj: Henkel
Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Nie je to ale jednoduchý proces, pretože výroba kompozitných materiálov, ktoré využívajú vlákna (karbónové, sklené) je veľmi náročná. Problémy spôsobuje malá možnosť automatizácie výroby a časovanie výrobných cyklov. Rozvoj použitia kompozitov v automobilovom priemysle pribrzdil veľký podiel ručnej práce, ktorá si vyžaduje špecifické výrobné postupy a netradičné technológie.

Zdroj: Volvo

S laminátovým pružením na zadnej náprave už jazdí Volvo XC90 a na štart sa chystajú majestátne modely S90 a V90. Prečo vôbec Volvo išlo do tohto riešenia? Kompozitné materiály vystužené sklenými alebo uhlíkovými vláknami totiž využívajú zníženie hmotnosti kombinovanú s doslova enormnou pevnosťou. To zvyšuje bezpečnosť a optimalizuje deformačné charakteristiky vozidla v prípade nehody. Navyše toto netradičné riešenie vraj Volvu pomohlo znížiť úroveň vibrácií a hluku (NVH). Bonusom navyše je, že špecifická konštrukcia nápravy sa zaobíde bez prvkov horného zavesenia, čím sa uvoľnilo miesto pre batožinový priestor.

Ako funguje listová pružina

Ako uvádza internetová encyklopédia Wikipedia, (kovová) listová pružina je tvorené hlavným listom s okom a ďalšími listami. Listy sú vzájomne spojené strmeňmi so sponami a stredovou skrutkou. Odpruženie týmito pružinami sa využíva pri ťažších dopravných prostriedkoch, napríklad nákladných automobiloch, alebo nákladných vlakoch. Pružina je zväčša umiestnená pozdĺžne, ale občas sa objavuje aj priečne (príkladom bol Trabant) a veľmi výnimočne aj šikmo. Jeden koniec pružiny s okom je uchytený otočne, druhý tak, aby mohol vymedziť dĺžkové rozdiely pri prepružení. Oceľová listová pružina je konštrukčne zložitá a vyžaduje náročnú opravu a údržbu. Má rovnako vysokú účinnosť ako vinutá pružina, je zväčša oveľa väčšia a ťažšia. Na rozdiel od ostatných klasických pružín má však samotlmiace účinky. Spôsobuje to trenie medzi listami pružiny. Takže nie je potrebný tlmič. Tuhosť pružiny je závislá od dĺžky hlavného listu a počtu a rozmerov ostatných listov. Progresivita sa dá dosiahnuť rôznymi konštrukčnými úpravami. Jednou je napríklad zmena počtu pružiacich listov alebo skrátenie dĺžky hlavného listu.

Jozef Vydra
ZDROJ: AutoBild.de

Komentáre k článku


Stream naživo