24.03.2016

Zlodeji vám ukradnú auto elegantne, môže za to vaše pohodlie

Ak máte štartovanie a prístup do auta bez kľúča, ukradnú ho za pár sekúnd.

Nemecký autoklub ADAC zistil v rozsiahlom teste, že pohodlnosť sa jednoducho nevypláca. Ak si priplatíte za komfort, skôr vám ukradnú auto. O nedostatkoch vstupu a štartu bez kľúča sa už vie nejaký čas. No výsledky nemeckého testu prekvapili. Z 24 testovaných áut totiž neodolalo ani jedno jediné. Bezkľúčový prístup do auta je tak dokonale otvorenou bránou pre zlodejov.

Bezkľúčový prístup je pri moderných áut veľmi pohodlná vec. Kým to nevyskúšate, neviete o čom je reč. Nemusíte s plnými rukami hľadať po vreckách diaľkové ovládanie a kľúč, aby ste si najprv odomkli a potom naštartovali. Stačí prísť k dverám, chytiť kľučku a auto je samočinne odomknuté. Alebo ak potrebujete odomknúť kufor, tak len „kopnete“ nohou pod zadným nárazníkom. V niektorých prípadoch sa stačí postaviť za auto a odomkne sa. Jednoduché a perfektné. Rovnako je so štartovaním. Stačí mať kľúč, resp. ovládací modul mať vo vrecku, tlačidlom naštartujete a odídete. Dnes to s výnimkou tých úplne najlacnejších dokážu za patričný príplatok už asi všetky nové autá. 

Pohodlie na jednej strane však nevyváži nebezpečenstvo, ktoré sa za tým skrýva. Pre zlodeja je auto jednoduché vykradnúť, alebo ukradnúť bez viditeľného poškodenia. Žiadne vylomené zámky, rozbité okienka. To dnes urobia iba zúfalci. Stačí aby sa zlodej aspoň trocha vyznal v elektrotechnike. „Lopkári“ boli vždy iba o krok pozadu za výrobcami, ktorí vyvinuli akýkoľvek zabezpečovací systém. Neraz aj krok vpredu. Zatiaľ poznám iba dva systémy, ktoré sa nepodarilo „prelomiť“. Ale tie nie sú založené na elektronike. Lebo keď sa hackeri dokážu dostať na superzabezpečené stránky, prečo by nedokázali otvoriť auto na diaľku?

A práve o to ide, že je to „na diaľku“. Samozrejme, že musia byť dvaja. Kým jeden potrebuje byť v blízkosti kľúča, z ktorého prečíta kód a po zosilnení ho pošle ďalej, Druhý ním potom „prinúti“ auto myslieť si, že je kľúč v jeho blízkosti. Dostane sa tak do auta, naštartuje a môže odísť. Bez rozbitia či poškodenia čohokoľvek, bez hluku, alebo spustenia alarmu. Odíde s autom, akoby bolo jeho. Bez vzruchu a hlavne vedomia majiteľa. Nielen pod rúškom noci, ale pokojne aj uprostred bieleho dňa z parkoviska vzdialeného hoci aj pár sto metrov od reštaurácie, kde práve obedujete.

Ak by ste chceli namietať, že to bude fungovať len dovtedy, kým sa s kľúčom príliš vzdialite od auta – sklamem vás. Nefunguje to tak. Ak auto raz naštartujete, kým ho nevypnete, môže byť kľúč aj na opačnom konci republiky. Lebo auto vás na jeho neprítomnosť iba upozorní (niekedy ani nie) a tento signál sa dá ľahko prehliadnuť. Takže zlodej odíde s autom akoby sa nechumelilo a hoci takto do auta dostane len raz, niekde v pokoji dielne vzdialenej aj desiatky, či stovky kilometrov od miesta činu má čas dostať sa do riadiacej jednotky, kde a upraví prístupový systém. Alebo to nebude potrebné, lebo auto rozoberú na náhradné dielce.

Na tento problém upozornila v lete minulého roka vo Švajčiarsku firma 3dB Technologies. Pri pokuse sa jej podarilo na vzdialenosť niekoľkých metrov odomknúť a odísť so všetkými skúšanými autami. Na vzdialenosť 60 metrov to bolo 60% vozidiel. Test vtedy hovoril o autách nekonkrétne, varoval pred úskaliami systému. Výrobcovia sa dokonca ohradili aj voči viacerým podobným štúdiám, ktoré upozorňovali na podobný problém a preto vedci napríklad najprv nemohli zverejniť „mená lodí stratených“ – teda značky a modely, ktoré neuspeli pred napadnutím. Nebolo to po prvý raz, čo sa odhalila slabina tohto komfortného systému. Výskumníci nakoniec mohli minulý rok po dvoch rokoch mlčanlivosti zverejniť dva roky staré zistenia, ktoré sa týkalo 100 modelov áut. Čo urobili výrobcovia odvtedy? No zdá sa, že absolútne nič.

Možnosť krádeže pomocou bezdrôtových zariadení je pritom známa už pomerne dlho. Takmer odvtedy, čo sa začali používať diaľkové ovládania pre zamykanie. Keď prišlo bezkľúčové otváranie a štartovanie, bola potrebná na ich prekonanie elektronika v hodnote desiatok tisícov eur. No nemecký autoklub ADAC testoval, ktoré autá sa dajú otvoriť, naštartovať a tak ukradnúť pomocou zariadení za „pár stoviek“. Dokonca zariadením, ako povedali pre britský magazín autoexpress.co.uk, ktoré sami vyrobili technici ADAC. Tu už naozaj nejde o fazuľky, veď ADAC vyskúšal 24 konkrétnych áut, aby zistil odolnosť proti takémuto spôsobu zneužitia. Neprešlo ani jediné! Z testovaných áut neodolalo ani jedno a v ničom - všetky sa dali otvoriť aj naštartovať. Na akú vzdialenosť? ADAC spomína vzdialenosť stovky metrov medzi autom a kľúčom! V tom prípade nie je vaše auto v bezpečí nikde. Nielen na parkovislu pred hypermaarketom, či reštauráciou, alebo na diaľničnom odpočívadle, ale dokonca ani na vlastnom dvore. Iba ak by to bolo za zamknutou bránou, alebo v garáži.

Test, ktorý ADAC vykonal, skúmal, ako to naozaj je s možnosťou zosilnenie signálu pre bezkľúčový prístup, na to nadväzujúcim odomknutím a naštartovaním auta. Teda postup pri krádeži. Otestoval veľa áut rôznych výrobcov a rôzneho veku, niektoré autá sú zhruba štyri roky staré, iné sú na cestách iba niekoľko týždňov. To preto, aby zistil, či výrobcovia pokročili v zabezpečení. Skúšali rôzne modely a značky - od Audi po Volkswagen, ale nielen vozidlá z koncernu VW. V tabuľke sú BMW, Ford, autá od PSA, kórejské aj japonské značky, jednoducho všetko. Ak si myslíte, že napríklad značky Škoda sa to netýka - smola. Bezkľúčový vstup v Octavii III je celkom taký istý ako v testovanom Golfe VII.

Výrobca Model Uvedenie
 Audi A3 10/2015
 Audi A4 9/2015
 Audi A6 9/2014
 BMW  730d 8/2015
 Citroen  DS4 Crossback  11/2015
 Ford  Galaxy 5/2014
 Ford  Eco-Sport 10/2015
 Honda  HR-V 6/2015
 Hyundai  Santa Fe 8/2015
 Kia   Optima 11/2015
 Lexus  RX 450h 12/2015
 Range Rover  Evoque 9/2015
 Renault  Traffic 11/2015
 Mazda   CX-5 3/2015
 Mini   Clubman 8/2015
 Mitsubishi  Outlander 12/2013
 Nissan Qashqai+2  11/2013
 Nissan Leaf 05/2012
Opel (Vauxhall) Ampera 03/2012
 SSangYong Tivoli Xdi 09/2015
 Subaru  Levorg 8/2015
 Toyota Rav4 12/2015
 Volkswagen Golf GTD 10/2013
 Volkswagen Touran 5T 12/2015

ADAC na posilnenie vážnosti svojho testu pridal okrem vlastných zistení aj záznam „práce“ dvoch skutočných zlodejov. Ich konanie zaznamenala bezpečnostná kamera. Majiteľ spal, o ničom nevedel, ráno si auto nenašiel pri dome.

Postup ich práce je pritom až desivo jednoduchý, ako uvidíte na videu. Otázkou je, ako prišli k signálu kľúča. Nuž znie to možno schizofrenicky, ale kľúče od auta by ste nemali v rodinnom dome vešať niekde na vonkajšiu stenu, tesne pri vchodových dverách. Objavili sa návody, že ich treba baliť do alobalu, alebo nechávať cez noc v chladničke, aby boli imúnne voči signálom zvonka. Lebo veľmi stručne to môže fungovať takto: dopytovacie zariadenie, ktoré má jeden z dvojice zlodejov, dokáže vyslať „prehľadávací“ signál, kľúč „odpovie“. Stačí ho potom zosilniť a je to.

V tomto prípade mal jeden z dvojice (na obraze vpravo) pravdepodobne zariadenie, ktoré len zosilňuje vyhľadávací signál auta. To si takto skúma (skenuje) priestor, či sa v jeho okolí nevyskytuje „kľúč“, s ktorým sa vie spárovať a otvoriť sa. Možno však mal v rukách zariadenie, ktoré vysiela rôzne spektrum signálov, ktoré sa tak „hrá“ na kľúč. No nech je to akokoľvek, o chvíľu je auto otvorené, naštartujú ho a odchádzajú preč.

Takému sofistikovanému útoku, kde zlodej generuje signál kľúča, sa dá iba ťažko odolať. No ADAC vo svojich výsledkoch po „prečítaní“ kódu kľúča napríklad vo vrecku saka prehodeného na stoličke v reštaurácii odporúča dve riešenia. Prvým je, aby si ľudia, ktorí bezkľúčový prístup do auta majú, zadovážili ochranný kovový obal na svoje kľúče. (Možno postačí plechová škatuľka od sušienok...) Druhé odporúčanie vyplýva z výsledkov: Možné riešenie je stále rovnaké - nekupovať si auto s bezkľúčovým prístupom. Prípadne ak je taká možnosť, nepriplácať si za takúto výbavu, ak je to možné. Napriek tomu, že je pohodlná, príjemná a komfortná vec.

Budete síce musieť siahnuť do vrecka pre kľúč a otočiť ním v zapaľovaní. V porovnaní s dnešnými tlačidlami to síce pôsobí staromódne a nie sta vďaka tomu „in“. Ale má to výhodu – že si zlodeji vyberú vaše auto s výrazne menšou pravdepodobnosťou. No a to za takú „staromódnosť“ predsa stojí, či nie?

P.S. Nezdá sa vám to čudné, že systém, za ktorý si musíte priplatiť, spôsobuje auto zraniteľnejším..?

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC, autoexpress.co.uk

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.