24.02.2016

Pevnosť na kolesách za pol milióna zvládne útok teroristov

Luxusný sedan odolá guľkám útočnej pušky aj nastraženým výbušninám.

Mercedes rozširuje ponuku svojich pancierových áut. Nový Maybach spĺňa ako prvé civilné osobné auto najvyššiu balistickú ochranu s označením VR10. Najnovším zástupcom radu Guard sa stáva model Mercedes-Maybach S 600. Za túto špeciálnu limuzínu zaplatia záujemcovia 470 000 eur bez dane.

Nemecká automobilka sa výrobou nepriestrelných limuzín zaoberá už odpradávna. Odštartovala to ešte v roku 1928 modelom Nürburg 460, ktorý sa pochválil v továrni inštalovanými ochrannými plátmi, ktorý mali chrániť cestujúcich pred strelnými zbraňami či výbušninami. Teraz, o 88 rokov neskôr si môžeme predstaviť najnovšiu kreáciu trojcípej hviezdy, teda Mercedes-Maybach S 600 Guard. Tá má pancier v streche, podlahe i bokoch karosérie. Odolať pritom dokáže nielen útočnej puške M-61AP, ale napríklad aj fragmentom ručného granátu.

Mercedes-Maybach S 600 Guard je certifikovaný najvyššou úrovňou balistickej ochrany, normou VR10. Je teda prvým osobným autom pre civilné použitie, ktoré spĺňa túto ochranu. Napríklad konkurenčné Audi A8 L Security ponúka certifikáciu VR10 len pri vybraných častiach karosérie. Splnenie normy znamená, že karoséria a okná Maybachu odolajú projektilom z kalenej ocele vystreleným z útočnej pušky. Ďalšie kritériá tejto balistickej ochrany ale nie sú verejne známe. Dá sa preto len špekulovať, čo všetko vozidlo dokáže „prežiť“. Mercedes iba dodáva, že vozidlo takisto spĺňa podmienky ochrany pred výbušninami podľa klasifikácie ERC 2010. Posádka zostáva v bezpečí aj v prípade, že nálož vybuchne vedľa vozidla. Podvozok chráni osvedčené pancierovanie, to pokrýva celú spodnú časť priestoru pre cestujúcich.

Základom predstavenej pancierovanej limuzíny je 5453 mm dlhý sedan, ktorý je o 200 mm dlhší ako rad S, z ktorého vychádza. Pod kapotou modelu Mercedes-Maybach S 600 pracuje zážihový dvanásťvalec biturbo. V základnej verzii má výkon 390 kW a 830 Nm. Spolupracuje so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Výrobca neuvádza, či pre vyššiu hmotnosť vďaka pancierovaniu motor ďalej nevyladila na vyšší výkon

Výrobca sľubuje vynikajúcu pevnosť a odolnosť vďaka tomu, že pancierované auto nedpodstupuje iba dodatočné spevňovanie, ale je spevnené už priamo vo fáze výroby. Počas výroby sú totiž  do dutín medzi štruktúrou karosérie a jej panelmi zakomponované prvky z ušľachtilej ocele. Ochrane pomáhajú aj komponenty z aramidu, špeciálneho žiaruvzdorného materiálu, ktorý sa vyznačuje aj vysokou pevnosťou.

Nevyhnutnou súčasťou pancierových autá sú tiež nepriestrelné sklá. Okná S 600 Guard sú potiahnuté špeciálnym polykarbonátom, aby sa pri zásahu guľkou neroztrieštili. Mercedes tvrdí, že napriek vrstvenej štruktúre stále dobre vidno cez tieto nepriestrelné sklá.

Rad pancierových vozidiel Guard má momentálne tri modely. S-Klasse je možné okrem predstaveného dvanásťvalcového Maybachu objednať aj v podobe pancierovaných verzií S 500 a S 600. Pancierovanie môže okrem toho chrániť aj modely SUV (GLE 350 d a GLE 500) a offroad G 500.

Jozef Vydra
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.