11.02.2016

Lada Vesta absolvovala crash test – je lepšia ako by ste povedali

Po desaťročiach prešľapovania na mieste Lada konečne prechádza vytúženou „perestrojkou“.

Prvé kusy modelu Lada Vesta prišli v polovici decembra k  zákazníkom. Zatiaľ iba k ruským, lebo pod kapotou chýbajú motory Euro 6. To sa má v blízkej budúcnosti zmeniť. Pre úspech Vesty na vyspelých trhoch bude dôležitá aj bezpečnosť. Ktovie, či  však absolvuje crashtesty konzorcia Euro NCAP. Predsa Vesta absolvovala crash test.

Aj keď nebol v rámci EuroNCAP, nie je dôvod spochybňovať výsledky. Možno sa opýtate, ako možno veriť výsledku. Skúšku totiž nerobil inštitút Euro NCAP alebo iná z všeobecne rešpektovaných inštitúcií na tomto poli. Je výsledkom ruského ARCAP (AutoReview Car Assessment Program), ktorý funguje pod taktovkou ruského magazínu Autoreview (Авторевю).

Po minulých skúsenostiach je možné, že hlavne v strednej Európe by sme boli náchylní ľahko podľahnúť spomienkam na sovietsku propagandu. Aj vtedy bolo v médiách a navonok všetko skvelé, úžasné... a najväčšie. Tentoraz sa nezdá, žeby za tým bola nejaká politická objednávka. Ak totiž porovnáme pravidlá ARCAP, tie v niektorých bodoch takmer úplne kopírujú predpisy testov Euro NCAP. I keď nie zasa v takom rozsahu. Bočný náraz a náraz na stĺp či zozadu nie je súčasťou testov, časopis by totiž potreboval viacero áut, čo by bolo príliš nákladné.

Navyše treba pripomenúť, že magazín Autoreview nepatrí štátu, rozbíjal auto kúpené bežne u ruského predajcu, tentoraz v meste Perm. Vesta mala motor 1,6 16V a výbavu Comfort. V jej rámci malo auto dva airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP, napínače bezpečnostných pásov či detské úchyty sedačiek Isofix. Okrem naposledy skúšanej Vesty už časopis urobil predtým 34 takýchto nezávislých testov áut určených pre ruský trh. V triede modelu Vesta bola doteraz z výroby AvtoVAz-u Lada Granta, ktorá s tromi hviezdičkami nedopadla najhoršie, ale nebola ani najlepšia.

Lada sa pochválila výsledkami, ktoré podľa metodiky ARNCAP neboli hviezdne, ale ďaleko k vrcholu nemali. Pri skúšaní pasívnej bezpečnosti áut v rámci programu ARCAP sa crash test uskutočnil 15. januára na Dmitrovskom autopolygóne. Bolo to v rámci testovacieho centra pre vozidlá organizácie NAMI.

V tomto zverejnenom prípade išlo o náraz vozidla rýchlosťou 64 km/h do pevnej prekážky so 40 % prekrytím (tzv. ofset). V rámci Euro NCAP nedávno pribudol aj čelný náraz v 50 km/h, Autoreview sa o tomto druhu zatiaľ nezmieňuje. Všetko sa nakrúca na veľa kamier (aj rýchlobežných), robí sa množstvo sériových fotografií. Samozrejme nechýbajú zvyčajné figuríny, ktoré merajú záťaž na časti tela a po nárazovej skúške aj skúmanie vraku...

Tomuto testu Vesty sa podľa všetkého spomenutého dá veriť. Lada Vesta dopadla veľmi dobre. Z maximálnych 16 dosiahnuteľných bodov získala 14,1 a odniesla si maximálne možné 4 hviezdičky. Doteraz najlepším skúšaným autom je pritom VW Polo z roku 2012. To získalo 14,3 bodu. Vesta má teda podľa toho blízko k špičke. Porazila pritom aj rad renomovaných konkurentov, ako sa dá zistiť v tabuľke.

Podľa výsledkov nebola kabína vozidla po náraze takmer zdeformovaná a predný A-stĺpik sa posunul dozadu iba o 40 mm. Posun volantu a pedálov bol nevýznamný a fungovali  tiež airbagy a predpínače bezpečnostných pásov. Lada Vesta by podľa týchto výsledkov teda mala byť bezpečným autom. Teda aspoň z pohľadu pasívnej bezpečnosti. Je to zrejme aj dôsledok, že používa časť techniky Renaultu. To je značka, ktorej modely v poslednom čase väčšinou excelovali v nárazových skúškach.

Ako povedal švédsky šéf ruského AvtoVaz-u Bo Andersson, očakával výsledky s vysokým hodnotením, pretože počas vývoja urobili technici Lady asi 150 simulovaných a 30 reálnych nárazových crash testov. Na  ich základe vyladili odolnosť vozidla proti nárazu na maximum. Dodal pritom ešte niečo v tom zmysle, že je to ukážkou, ako ruský automobilový priemysel dokáže dnes stvoriť nekompromisne bezpečné vozidlá... Hm, toto sa už začína na tú propagandu spred rokov podobať.

Ak sa chcete presvedčiť, ako Lada Vesta dopadla pri crash teste – máme pre vás fotky, aj videá...

 

Jozef Vydra
ZDROJ: Lada, Autoreview.ru, kolesa.ru

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.