2015-12-29 12:00:35
Na Dieselgate už ľudia
Na Dieselgate už ľudia (skoro) zabudli
Zdroj: VW

Koho to ešte zaujíma – na Dieselgate už ľudia (skoro) zabudli

Volkswagen sa napriek tomu pustil do názorného vysvetľovania, kde „sa stala chyba“.

Pred troma mesiacmi sa prevalilo, že VW vo svojich dieselových motoroch používal v riadiacich jednotkách softvér, ktorý upravoval hodnoty emisií pri ich meraní. Hoci predaj áut značky VW s dieselovými motormi v niektorých krajinách  klesol, v ostatných akoby si to zákazníci ani nevšimli. Aj akcie spoločnosti po prudkom prepade nabrali opäť smer rastu a dnes majú vyššiu hodnotu, ako pred kauzou. Po tejto prvej fáze celého prípadu sa blíži jeho druhá časť – výkonná. Znamená to, že po priznaní chyby a zmenách vo vedení prichádza čas na nápravu. Automobilka bude odstraňovať softvér, ktorý podvod umožnil. Zaujímavé, že nie všade, v každej krajine, kde sa predávali autá s takto upraveným programom riadiacej jednotky.

VW sa však rozhodol, že ukáže názorne, kde sa stala chyba. Pripravil približne 6 minútové vide, v ktorom opisuje spôsoby, ako výrobcovia bežne znižujú emisie svojich motorov. Dôležitá je v ňom pasáž, kde VW tvrdí, že riadiaca jednotka motora musí rozoznať, že je auto na valcovej brzde (dynamometri). Inak by sa stalo, že ABS zablokuje hnané kolesá. No a v časti v dotknutých motorov EA189 v tomto bode začal pracovať softvér riadiacej jednotky. Špeciálne pre túto príležitosť, teda pre meranie emisií upraví recirkuláciu výfukových plynov tak, aby motor pri teste splnil limity.

Pri bežnej prevádzke však motor už ide podľa iných „nôt“. V reálne kladie softvér dôraz na iné parametre vstrekovania paliva a veci súvisiace, pretože je pre neho prioritný výkon. Neberie však ohľad na emisie. Veď zákazník už má informáciu, že motor jeho auta plní príslušné emisné limity a je preto spokojný.

Volkswagen vo videu majiteľov áut ubezpečuje, že dotknuté autá sú technicky v poriadku a sú bezpečné. Napriek tomu bude upravovať softvér pri motoroch TDI s objemom 1,2 litra a 2,0 litra. Začne s tým, hlavne v Nemecku už v januári. Úprava programu riadiacej jednotky má pritom trvať približne pol hodiny. Pri motoroch 1,6 TDI je potrebná aj malá „hardvérová“ úprava. Bude potrebné namontovať pred  merač prietokového množstva vzduchu (takzvaný snímač váhy vzduchu) špeciálnu vložku, ktorá upraví turbulentné prúdenie vzduchu. Jeho inštalácia aj s nahratím nového softvéru by tak mala trvať zhruba jednu hodinu.

Kedy sa budú tieto operácie týkať aj ostatných krajín, oznámi VW v najbližšom čase.

Komentáre k článku


Stream naživo