2015-11-05 10:00:00
Audi A4 - Frontal
Audi A4 - Frontal Offset Impact test 2015 - after crash
Zdroj: EuroNCAP

Euro NCAP: Audi A 4, Honda HR-V a Honda Jazz získali 5 hviezdičiek

Volkswagen Caddy sa tiež podrobil testovaniu má o jednu menej, mohol mať tiež maximum.

Nezávislé medzinárodné európske konzorcium New Car Assessment Program (NCAP), založené v roku 1997, testuje a hodnotí bezpečnosť nových modelov automobilov. V roku 2015 sprísnilo požiadavky na ochranu posádky pri náraze spredu a zboku aby bolo možné ešte lepšie reprodukovať podmienky pri reálnych nehodách. Nové kolo crash testov opäť ukazuje preferenciu elektronických pomocníkov na úkor pasívnej bezpečnosti.

V systéme hodnotenia sa organizácia Euro NCAP zamerala na celkové bezpečnostné parametre vozidla a zákazníkom je predkladané ľahko zrozumiteľné a jednoduché hodnotenie. Súčasný systém hodnotenia, ktorý bol zavedený v januári 2015, využíva vážené skóre kombinujúce celý rad aspektov a bezpečnostných parametrov vozidla: ochrana dospelých (40 %), ochrana detí (20 %) a chodcov (20 %) či dostupnosť bezpečnostných asistenčných systémov (20 %).

Aké sú hranice na udelenie päťhviezdičkového hodnotenia v roku 2015? Testované auto musí splniť predpísané percentuálne plnenie maximálnych bodových prídelov (vážený priemer všetkých 4 kategórií, uvedený v poslednom stĺpci tabuľky), ale aj čiastkové minimálne úrovne v jednotlivých kategóriách. Konkrétne hodnoty sú v tabuľke. V tomto roku sa zvýšila hranica váženého priemeru a hranice ochrany cestujúcich.

Percentá bodového hodnotenia potrebné pre zisk hviezd (2015)

 

Ochrana dospelých

Ochrana detí

Ochrana chodcov

Asistenčné systémy

Vážený priemer

*****

80%

75%

60%

60%

80%

****

70%

60%

50%

40%

70%

***

40%

30%

5%

25%

60%

**

30%

25%

5%

15%

55%

*

20%

15%

10%

5%

45%

Nemôžeme si ale odpustiť jednu poznámku k systému automatických bŕzd. Je už pomaly rok známe, bez ich prítomnosti, rovnako bez monitoringu jazdných pruhov dnes jednoducho žiadne nové auto nezíska populárnych päť hviezd. Je to samozrejme podstatné obmedzenie hlavne pre vozidlá, ktoré prichádzajú s nízkou cenou a preto v ich výbave takéto podporné systémy z oblasti drahších technológií  nie sú. Väčšina automobiliek sa potom snaží tieto systémy zaradiť aspoň medzi príplatkovú výbavu.  No a v tomto smere má Euro NCAP nejasné pravidlá, či skôr rozdielny meter. Pri niektorých autách totiž usúdi, že autonómne brzdy si prikúpi väčšina kupujúcich. Preto systém uzná ako prítomný, hoci ho testované auto nemusí mať. Pri ďalších však, čo je aj prípad testovaného Volkswagenu Caddy, usúdi, že technológiu nebudú zákazníci využívať. Takže aj keď daný model k nárazovým skúškam ich mal a dokonca sa aj testovali, výsledok uznali komisári EuroNCAP  iba čiastočne.

To má však zásadný vplyv na hodnotenie zo strany zákazníkov, pretože auto, ktoré by inak získalo s prehľadom plné hodnotenie, takto ochudobnili o zisk jednej hviezdy! V očiach mnohých ľudí došlo k inému pohľadu na bezpečnosť auta, hoci to nie je pravda...

Stačilo kritiky, poďme sa pozrieť na hodnotenie jednotlivých áut v abecednom poradí.

 

Audi A4

V Ingolstadte budú mať z výsledkov Audi A4 dozaista radosť, lebo dôležitých päť hviezd pre marketingové oddelenie si nová generácia vybojovala. V troch kategóriách - za bezpečnosť dospelých členov posádky a bezpečnosť detí, ako aj za ochranu chodcov sa navyše chváli najlepšími výsledkami v tomto kole testov. Na prvenstvo ale napodiv nedosiahla v rámci ochrany dospelých. Tu bola kritika k väčšiemu riziku v oblasti hrudníka u vodiča aj zadných pasažierov pri náraze celou šírkou auta, alebo jej menšou časťou. Rovnaké časti boli ohrozené aj pri bočnom náraze. Avšak pre celkový výsledok podstatné body získal nemecký automobil za štandardné autonómne brzdy, výsledkom čoho je 90-percentné hodnotenie.

Zdroj: EuroNCAP

Nové Audi A4 získalo aj ocenenie „Euro NCAP advanced“ za sériový brzdový asistenčný systém proti následnej kolízii, ktorý pri nehode automaticky auto zabrzdí, čím redukuje riziko šmyku a ďalšej kolízie a tiež za systém Audi pre sense basic montovaný na želanie. Ten v nebezpečnej situácii napne bezpečnostné pásy na predných sedadlách a zavrie okná i strešné okno.

Ďalším centrálnym komponentom integrálnej bezpečnosti v Audi A4 je sériový asistenčný systém Audi pre sense city – preventívna výstražná funkcia s automatickým núdzovým brzdením. Pri rýchlostiach do 85 km/h systém monitoruje priestor pred vozidlom, či sa v jazdnej dráhe nenachádzajú iné automobily alebo chodci. Ak hrozí kolízia, systém upozorní vodiča podľa odstupňovanej koncepcie: najprv vizuálne a akusticky, potom krátkym prudkým pribrzdením. V prípade potreby automaticky núdzovo brzdí.

Zdroj: EuroNCAP
Zdroj: EuroNCAP

Bezpečnosť Audi A4 sa dá na želanie zvýšiť ďalšími asistenčnými systémami. Patrí k nim napríklad asistent pre vyhýbanie, asistent pre odbočovanie alebo výstraha pri vystupovaní. Kým asistent pre vyhýbanie podporuje vodiča pri objazde prekážky, asistent pre odbočovanie monitoruje protiidúce vozidlá pri odbočovaní vľavo nízkou rýchlosťou. V nebezpečnej situácii automaticky úplne zabrzdí A4 a tým zabráni kolízii s protiidúcim vozidlom. 

Výstraha pri vystupovaní minimalizuje nebezpečenstvo zranenia pri otvorení dverí. Ak sa zozadu približujú iní účastníci premávky, vrátane cyklistov, červené výstražné LED na to upozornia členov posádky pred otvorením dverí.

V prípade ochrany detí nie je asi potrebné ďalší komentár, dosiahnutých 87 percent hovorí jasne. Audi A4 vyhovelo všetkým požiadavkám aj typom detských autosedačiek, zároveň poskytuje vodičovi prehľadné informácie o deaktivácii čelného na sedadle spolujazdca. Pri ochrane chodcov smerovali  výhrady už tradične k tuhým čelným stĺpikom, to posádku auta zrejme trápiť nebude. Výsledkom je 75-percentnou hodnotenie, rovnaký prídel bodov získalo auto za elektronické barličky, medzi ktorými nechýbajú v úvode spomínané autonómne brzdy.

 

Honda HR-V

Presuňme sa do krajiny vychádzajúceho slnka, dokonca k dvom modelom Hondy. Nové modely Honda HR-V a Jazz sú najnovšími prírastkami v modelovom rade značky Honda. Získali od organizácie Euro NCAP maximálny počet 5 hviezdičiek, pričom Jazz je len druhé malé vozidlo, ktoré získalo 5 hviezdičiek podľa skúšobných pravidiel pre rok 2015. Takže rozširujú existujúci modelový rad vozidiel Honda s 5-hviezdičkovým hodnotením, do ktorého patria i modely Civic a CR-V vyrábané v britskom Swindone. Teraz už všetky modely značky Honda, ktoré sa dnes v Európe predávajú, získali maximálny počet 5 hviezdičiek.

Oba nové modely sú sú vo všetkých vyhotoveniach štandardne vybavené protikolíznym systémom Honda (CTBA) fungujúcim pri rýchlostiach do 30 km/h. CTBA s pomocou laserových snímačov sleduje priestor pred vozidlom a v prípade hroziacej kolízie pri nižšej rýchlosti automaticky aktivuje brzdy.

Stredné a vyššie úrovne výbavy pri oboch modelov budú navyše vybavené pokročilými systémami podpory riadenia (ADAS) značky Honda, ktoré zahŕňajú balík aktívnych bezpečnostných technológií: varovanie pred čelnou zrážkou, rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Zdroj: EuroNCAP

Nový crossover HR-V sa stretol s trochu väčšou kritikou, najmä pri ochrane dospelých. Pri náraze s presahom totiž nebol ohrozený len hrudník vodiča, ale aj jeho nohy, rovnako ako lýtka spolujazdca. V ohrození boli tiež hrudné časti zadných cestujúcich pri náraze celou prednou časťou, pri spätnom návrate hlavy do sedadla bolo pre zmenu vyvinuté nadmerné pnutie na krk pasažierov vpredu. Rovnako ako v prípade Audi A4 však aj tu situáciu zachraňujú štandardné autonómne brzdy, preto je celkový výsledok 86 percent.

Zdroj: EuroNCAP
Zdroj: EuroNCAP

Hodnotenie ochrany detí je na hodnote 79 percvent, pripomienky boli k vyššiemu tlaku na krk a hrudník u trojročných detí. V kategórii bezpečnosti chodcov stratila Honda HR-V cenné body vďaka ostrým lemom kapoty motora, ktoré tak môže ohroziť hlavne panvu peších. Hodnotenie bolo vďaka tomu 72 percentné. Len o percento menej potom japonský crossover získal za elektronických pomocníkov. Okrem autonómnych bŕzd, ktoré ale neoperuju pri vyšších rýchlostiach, totiž môže ťažiť aj z asistenčného programu jazdy vo zvolenom pruhu. Ten je síce príplatkový, podľa Euro NCAP po ňom však siahne väčšina kupujúcich a preto ho uznala...

 

Honda Jazz

Druhý model Hondy zvíťazil v tomto kole crash testov v oblasti ochrany dospelých, čo je možno prekvapujúce. Test však zistil primeranú bezpečnosť posádky na všetkých miestach. Navyše sú štandardom autonómne brzdy, ktoré by ste asi nečakali práve v tejto kategórii. Aj to pomohlo k výsledným 93 percentám hodnotenia. Honda Jazz si za ochranu detskej posádky odváža 85 percent. Jednou z výhrad bolo, že, univerzálna detská sedačka skupiny I nie je stabilná, ak sa umiestni na prostredné sedadlo vzadu.

Zdroj: EuroNCAP

Pri ochrane chodcov opäť nájdeme kritiku ostrého lemu čelnej kapoty. Ten je dokonca viac nebezpečný voči panve peších, ako to bolo pri crossoveri HR-V. Tento nedostatok rieši malý hatchback ako kompenzáciu vyššou ochranou hlavy.

Zdroj: EuroNCAP
Zdroj: EuroNCAP

Celkové hodnotenie ma 73 percent, v prípade elektronických pomocných síl sa výsledok dostal na 71 percent. Čo je vlastne rovnaký výsledok ako pri predchádzajúcom modeli Hondy. Rovnako to dopadlo aj s výhradami a pochvalami.

 

VW Caddy

Návrat do Európy, a znova do Nemecka - k novému Volkswagenu Caddy. Mal sa vraj stať pôvodne základom pre budúcu Škodu Roomster. No zrejme z toho nič nebude. V prípade modelu Caddy je viac než evidentné, ako sa môžu na hodnotení prejaviť chýbajúce autonómne brzdy. Pri detailnom hodnotení jednotlivých nárazových testov sa ukáže, že Caddy bol v troch prípadoch zo štyroch lepší ako Audi A4. Bez bŕzd by drahšieho súrodenca z koncernu možno až ľahko prekonal, takto však dosiahol len na 84 percent v celkovom hodnotení.

Zdroj: EuroNCAP

V rámci ochrany detí sa zistilo vyššie pnutie v krčných častiach trojročných detí, vo všetkých ostatných prípadoch však Volkswagen nekritizovali. Zisk za ochranu detí je 78 percent, ďalších 68 percent potom získal za elektronické pomôcky. Vyzerá to ako trochu vysoké číslo v súvislosti s už spomínanou absenciou autonómnych bŕzd, no tie neboli započítané iba v prípade ochrany dospelých členov posádky.

Zdroj: EuroNCAP
Zdroj: EuroNCAP

Sú v príplatkovej výbave, no podľa Euro NCAP po nich siahne väčšina zákazníkov, a preto v tejto kategórii ich uznala. Celkové hodnotenie Volkswagenu Caddy ale zráža bezpečnosť chodcov, kde sa veľkej kritiky dočkal lem kapoty motora. Práve to výrazne pokazilo hodnotenie ochrany panvy prakticky na nulu, preto ten 58 percentný verdikt. Nebyť toho a hodnotenia autonómnej brzdy, mohol mať aj Caddy o jednu hviezdu viac.

O organizácii Euro NCAP

Euro NCAP ponúka spotrebiteľom realistické a nezávislé hodnotenie bezpečnostných parametrov najpopulárnejších automobilov predávaných na európskom trhu.  Táto organizácia, ktorá bola založená v roku 1997, je dnes podporovaná vládami siedmich európskych štátov, Európskou komisiou a motoristickými a spotrebiteľskými organizáciami zo všetkých krajín EÚ. Organizácia NCAP sa rýchlo stala katalyzátorom významného pokroku v oblasti bezpečnosti nových automobilov.

Jozef Vydra
ZDROJ: EuroNCAP

Komentáre k článku


Stream naživo