2015-05-14 12:05:35
Volkswagen má stále W12
Volkswagen má stále W12 TSI
Zdroj: VW AG

Downsizing? Tak to teda nie! Odkazuje Volkswagen...

Diktát Bruselu k znižovaniu emisií prinútil výrobcov zmenšovať objem motorov a počet valcov. No nie všetkých!

Isto ste si všimli, že označenie V8 či V12 vidíme na nových autách čoraz menej. Príbehy jednotlivých značiek sú ale výrazne odlišné. Niektoré sa vydali cestou poslušného plnenia emisných limitov, takže pre niekoho nepredstaviteľné, aby sa napríklad pod kapotou BMW objavili trojvalce, sa tak stalo skutočnosťou. Iné automobilky si postavili hlavu a idú proti prúdu (napríklad Mazda). Mercedes napríklad rezolútne vylúčil, že by sa do jeho áut nasťahovali trojvalcové „hrnčeky“. Downsizing odmieta aj Audi.

No niektorí výrobcovia si vzali z každého trocha do výsledného mixu. Aj Volkswagen, ktorý sa tiež „musel“ prispôsobiť. Najmä ak máme na mysli masovú produkciu. Napríklad na jednej strane dosiahol (zatiaľ vo vývoji) z litrového objemu výkon až 200 kW (272 k). Na druhej strane však má Volkswagen dobrú správu: svojho koncernového benzínového motora 6.0 W12 sa nemieni vzdať a pre luxusné koncernové autá sa zatiaľ nechystá žiadny downsizing. V tomto prípade chvalabohu zostane pri unikátnom dvanásťvalci do W s objemom šesť litrov. Európska jednotka vo výrobe i predaji predstavila novinky z oboch koncov spektra na 36. ročníku IMS (International Motor Symposium) vo Viedni.

Litrového supersiláka sme vám už predstavili včera. Dnes sa venujme motoru, ktorý je v portfóliu koncernu už prakticky dve desiatky rokov. Nový, či skôr vynovený motor s objemom 6.0 litra nesie prívlastok TSI. Disponuje výkonom 447 kW (608 k) pri 6000 otáčkach za minútu a poskytuje krútiaci moment až 900 Nm v rozmedzí od 1500 do 4500 otáčok. Má aj množstvo najmodernejších vychytávok – dve turbodúchadlá typu twin-scroll, deaktiváciu valcov aj systém štart-stop. Kombinuje vysokotlakové, aj nízkotlakové vstrekovanie. Priame FSI od Audi a viacbodové TMPI od Bentley. Špecificky upravený povrch stien valcov laserovým zdrsnením povrchu valcov metódou APS znižuje trenie mechanických častí. Elektromagnetické akutátory tlmia vibrácie, motor má vlastné adaptívne uloženie s hydraulickými tlmičmi. Aj vďaka tomu vyniká pohonná jednotka tichosťou a hladkým chodom.

Zdroj: VW AG

Detailnejšie popisy zatiaľ chýbajú, v oficiálnej tlačovej správe nemecká automobilka uviedla iba všeobecné informácie. Nájdu sa však aj zaujímavosti, napríklad že chladiaci systém má integrovaný systém stráženia teploty a olejový okruh s prepínateľným olejovým čerpadlom bol prispôsobený pre použitie v teréne. To by teda malo automaticky znamenať, že už netreba dlho premýšľať, kde sa motor (tiež) ukáže. Koncernová luxusná značky Bentley totiž chystá SUV Bentayga. Motor môže v závislosti od typu vozidla umožniť akceleráciu auta z nula na sto kilometrov za hodinu za menej ako štyri sekundy a maximálnu rýchlosť vyše 300 km/h.

Zdroj: VW AG
Zdroj: VW AG

Vďaka svojej konštrukcii sa však motor považuje za najúspornejší dvanásťvalec súčasnosti. Počas každého kilometra totiž vypustí do ovzdušia menej ako 250 g CO₂, čo znamená po prepočte normovanú spotrebu menej ako 10,8 l/100 km.


ZDROJ: VW

Komentáre k článku


Stream naživo