2014-12-15 12:38:31
Volvo Drive-E
Volvo Drive-E
Zdroj: Volvo Cars Group

Volvo Drive-E: iba dvojlitrový motor a až 331 kW

Likvidáciu päť, šesť a osemvalcov myslelo Volvo smrteľne vážne. Predviedlo, čo nastúpi na ich miesto.

Myslíme tým samozrejme špičkové modely R a zrejme aj varianty Polestar. Volvo vo zvyšovaní výkonov z maloobjemových motorov ale nie je osamotené, ani prvé. K slovu prichádzajú viacturbové varianty motorov.

Napríklad Audi nedávno oznámilo zámer nasadiť do svojich vozidiel nový diesel preplňovaný dvojicou klasických turbodúchadiel, ktoré dopĺňa elektricky poháňaný kompresor. Ich upravený vidlicový šesťvalec bol schopný vyprodukovať pri objeme 3,0 litra až 283 kW (385 k) a 750 newtonmetrov a teraz to už vyzerá tak, že táto technológia trojitého preplňovania nezostane dlho osamotená. Prakticky na rovnakom princípe funguje aj dvojlitrový štvorvalec švédsko-čínskej automobilky Volvo, v tomto prípade sa však jedná o radikálnejšie downsizingový zážihový motor, ktorý je súčasťou zámeru vylúčiť z ponuky päť a viacvalcové motory.

Prototyp pohonnej jednotky má označenie Drive-E a pri svojom skromnom objeme dva litre vyprodukuje až 331 kW, teda 450 konských síl, zatiaľ čo skúšobný motor 2,0 TSI (EA888) od Volkswagenu naladili na trocha skromnejších 294 kW (400 k), v prípade štúdie Audi TT Quattro Sport má ich motor 309 kW (420 k) a produkčné 2,0 Turbo (M133) od Mercedesu „len“ 265kW (360 k).

Zdroj: Volvo Cars Group
Zdroj: Volvo Cars Group


Okrem toho, že je švédsky štvorvalec schopný dodávať až 165 kW (225 k) z litra objemu a že jeho dve turbodúchadlá spolupracujúce v záprahu s elektrickým kompresorom vedia natlačiť vzduch do valcov pod tlakom až 250 barov, zatiaľ o ňom toho veľa nevieme. Volvo však naznačuje, že ich nová pýcha vie v nízkych otáčkach motora dramaticky zredukovať turbo-dieru a pri vývoji jeho ľudom pomáhali spoločnosti Denso, AVL a Polestar. V ktorých modeloch sa chystaný štvorvalec objaví, Švédi zatiaľ mlčia. No asi nebudeme celkom „mimo misy,“ keď si skúsime tipnúť, že ostré verzie XC90 a S80 v prevedení Polestar sú asi prvá v hľadáčiku značky a takmer stávkou na istotu.

Štyri valce sú veľa, odoberme ešte jeden!

Aby toho ale nebolo dosť, spoločnosť Volvo Car Group to s „amputáciou“ ďalších valcov myslí vážnejšie a už začala testovať nový trojvalcový motor! Potvrdila výrobný program zameraný na zostrojenie ľahkého 3-valcového benzínového motora. Motor bol kompletne vyvinutý vo Švédsku a pripojí sa k špičkovým štvorvalcovým motorom Drive-E. Aj takto spoločnosť Volvo preukazuje svoje konštruktérske schopnosti a spĺňa svoj záväzok efektívnej výkonnosti.

Zdroj: Volvo Cars Group
Zdroj: Volvo Cars Group

Ako potvrdil Dr. Peter Mertens, hlavný viceprezident spoločnosti Volvo Car Group pre výskum a vývoj, investície materskej firmy Zhejiang Geely Holding Group umožnili spoločnosti znovu získať vedúce postavenie na trhu konštrukcie motorov. Vývojový program nového trojvalcového motora výrazne pokročil a už začali s testovaním prototypov. Spoločnosť Volvo má dlhú históriu vývoja vlastných šesť-, päť- a štvorvalcových motorov a mnoho vlastných odborných skúseností. Uvedenie trojvalcového motora do programu motorov Volvo je v zoštíhľovacej stratégii spoločnosti Volvo prirodzeným stupňom vývoja. Aplikovaním najlepšej technológie v príslušnej triede a špičkových analyzačných techník sa podarilo získať väčší výkon a lepšiu palivovú efektivitu z menších motorov s vnútorným spaľovaním než kedykoľvek predtým.

„Vývoj našich štvorvalcových motorov Drive-E nás veľa naučil, takže sme boli schopní vytvoriť kompaktný a výkonný trojvalcový motor vynikajúcej kvality. Motor sa vyvíja v prvom rade v súlade s našou novou architektúrou CMA, ale vďaka pokročilým turbo technológiám značky Volvo bude poháňať aj naše vozidlá série 60. Okrem toho  spĺňa aj cieľové hodnoty emisnej normy Euro 7,“ povedal Michael Fleiss, viceprezident spoločnosti Volvo Car Group pre pohonné sústavy.

Zdroj: Volvo Cars Group

Nový trojvalcový motor Drive-E, skonštruovaný s prihliadnutím na budúcnosť, je určený na mnohostranné využitie, čo súhlasí s narastajúcim dopytom po využiteľnej kombinácii výkonu a úspornosti. Môže sa zároveň vyrábať na tých istých linkách, ako štvorvalcový motor Drive-E. „Čo sa týka výkonu a úspornosti, v trojvalcovom motore Drive-E sa naplno prejavuje špičkové konštruktérstvo spoločnosti Volvo,“ uzatvoril Dr. Mertens.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo