2017-06-08 11:55:00
Hellas Rally Raid 2017
Hellas Rally Raid 2017 a Croatia rally

Aká bola Hellas Rally Raid 2017 a porovnanie s Croatia rally

Pohľad na náročné súťaže spoza riadidiel býva zaujímavý, dnes ponúkame 2 v 1.

Hellas rally výrazne ovplyvnilo počasie. Ani jeden deň sa nezaobišiel bez dažďa. V druhej etape dokonca z tohto dôvodu modifikovali trate. Zrejme aj to spôsobilo, že prvá polovica celej rely bola akoby oddychová. Rozhodne to nebola taká intenzita jazdenia, akú sme očakávali. Počasie je tu v tomto ročnom období veľmi premenlivé. Často bolo ráno slnečno a poobede búrka. Bežné bolo aj rozdielne počasie na rôznych stranách toho istého hrebeňa. V štvrtej etape som si dokonca dvakrát užil aj krupobitie.

Od štvrtého dňa sa začali vyše 300 kilometrové etapy a náš pocit zo súťaže sa dosť zlepšil. Hostiteľom rally bolo mestečko Nafpaktos. Bivak bol priamo na pláži, na veľkej vyasfaltovanej ploche. K dispozícii sme mali WC a sprchy s teplou vodou.

V etapách boli dve až tri rýchlostné skúšky, v tých poriadnych bolo meraných vyše 200 km za deň. Práve počet meraných kilometrov je záťažovým faktorom Hellasu. Samotné terény sme očakávali mierne náročnejšie. Predpokladali sme viac kamenia, prevládala ale lahôdková šotolina. Typické boli hlboké rigoly vymleté z prívalových dažďov. Priemerná rýchlosť sa pohybuje od 35 až 40 km/hod., čo môže trošku skresľovať, pocitovo je rely rýchlejšia.

Etapy sú popretkávané rýchlymi úsekmi po širokých a prehľadných horských cestách. Každý vypaľovák je však, skôr lebo neskôr zakončený ostrým vracákom, alebo zákrutou nad roklinou. Najčastejším waypointom v itinerároch je ostrá zákruta s naznačeným zrázom a dvoma až tromi výkričníkmi. Tri už jazdca upozorňujú na život ohrozujúcu terénnu situáciu.

V špeciálkach sa vyskytujú zóny s obmedzenou rýchlosťou, či už z dôvodu asfaltu alebo bezpečnosti. V neutralizačných zónach musí jazdec zotrvať presne stanovený čas, je tam tankovačka a možný servis. Lokalizácia jazdcov je zabezpečovaná GPS trackerom a kontrolnými stanovišťami na trati.

Hellas je už tradičnou rely so zabehnutou organizáciou a pravidelnou účasťou veľkých mien. Sú však cítiť aj isté balkánske vplyvy. Malo by byť pravidlom, že po každej etape sa objavia celkové výsledky so zarátanými penalizáciami za daný deň. Po poslednej etape sa však u viacerých jazdcov objavili penalizácie, ktoré dovtedy neboli zverejnené a týkali sa predchádzajúcich etáp. Drobnosti ako napr. posunutie štartu, o ktorom nikto nevedel, alebo nezverejnenie štartovacích časov jazdcov treba prehliadnuť, to k takejto rely akosi patrí dotvára typický kolorit celej súťaže.

Čo mi však trochu prekážalo bol fakt, že niektoré segmenty špeciálnych skúšok sme išli viackrát, jeden dokonca dva razy rovnakým smerom, plus raz v opačnom smere.

Z pohľadu Slovak 4 Rally Team-u bola Hellas rally veľmi úspešná, keďže všetci jazdci dokončili v plnom zdraví. Vlado Oboňa jazdiaci v triede M3 sa umiestnil na 7. mieste. V triede M4 vybojovali jazdci nasledovné miesta : Richard Špánik 4. , Martin Landl 8. a Jozef Oprchal 12.

Nedá sa mi ubrániť porovnávaniu Hellasu s Croatia rally, o čom sme sa s Rišom a Dodom bavili už priamo v Grécku. Hellas je 7 dní jazdenia bez prestávky. V Chorvátsku sa jazdí 5 dní s dňom voľna po treťom súťažnom dni. Za posledné tri roky vždy jeden deň v Chorvátsku pršalo, ale organizátor nemusel meniť harmonogram. Priemerná dĺžka etáp vyjde zruba narovnako. Technická náročnosť tratí sa nám všetkým trom javila v Chorvátsku mierne vyššia. Navigácia je rozhodne náročnejšia v Chorvátsku.

Podstatný rozdiel je v počte meraných kilometrov. V Chorvátsku sú denne dve „erzety“ (teda rýchlostné skúšky), ktoré majú spolu od 40 do 50 km. Tento faktor hovorí o nižšej náročnosti Croatia rally. Pôžitok z jazdenia však v Chorvátsku rozhodne menší nie je.

Informácia od Juraja Cachovana: Nemôžem porovnávať Hellas, nebol som tam, ale bol som dvakrát v Chorvátsku. Môj pocit je, že hľadaním nových trás v tomto roku stúpla náročnosť Croatie. Bolo viac trialovejších úsekov, Špeciálne skúšky boli dlhšie ako minulý rok, nič sa neopakovalo, okrem prológu ktorý je namotaný vo viniciach. Každý deň sme mali stanovené prejazdy v priemerke 35km/hod., čo pri dotankovaní a prevíjaní itineráru v dlhých etapách bolo veľmi náročné (v horských častiach, kde sa točil Winnetou, je táto priemerná rýchlosť nereálna) a na kúsku asfaltu sa všetko dohnať nedá.

Organizátor si pre nás na konci jednej špeciálky pripravil „chuťovečku“ - krásny výjazd. Pekný veľký smrek cez cestičku a ideš skákať. Trošku sme sa natrápili. Alebo 20 km pred cieľom 400 kilometrovej etapy, keď človek sedí skoro 12 hodín na motorke a má toho už fakt plné zuby, príde výjazd na kameňoch veľkosti polky melónu a dlhý ako týždeň pred výplatou. Na rok chystá organizátor novinku - maratónsku etapu. Spať sa bude niekde v Bosne. Myslím že to bude pekné spestrenie.

Ak teda uvážime, že cesta na Hellas je takmer dvakrát taká dlhá ako do Chorvátska, v cene chorvátskej rely je ubytovanie a plná strava, je rozhodovanie medzi týmito súťažami pre budúci rok veľmi nejednoznačné.

Ďakujeme našim partnerom, vďaka ktorým sme sa mohli na týchto skvelých pretekoch zúčastniť: Kongsberg automotive, BDO, Barister legal, Intech Slovakia, Aukčné centrum, O2 Bussines Services, MotoCorse, PK Karavany, KTM Bratislava, D+K Service, Contec Plus. Samozrejme tiež našim mediálnym partnerom, vďaka ktorým sa máte možnosť dozvedieť, ako sme vlastne dopadli.

Martin Landl, red
ZDROJ: S4RT

Komentáre k článku


Stream naživo