2017-03-09 10:50:00
Hellas Rally Raid
Hellas Rally Raid

Hellas Rally Raid – bol som a chcem zas

Grécka Hellas Rally bola známa najskôr pod názvom Evia Rally Raid.

Prvé ročníky sa uskutočnili na ostrove Evia a boli súčasťou Balkan Offroad Marathon. Akcia sa potom v roku 2013 presunula do okolia mesta Lepanto. V 2016 sa HRR vrátila na Eviu a ročník 2017 bude opäť v okolí mesta Lepanto aj Nafpakos v blízkosti Korintského prieplavu.

HRR je typická roadbooková súťaž, vedúca po krásnych horských šotolinových povrchoch severného Grécka - ponad strže a priepasti čím je objektívne nebezpečná. Oproti Rally Albania má viac do rýchla koncipované trate a preto je vhodná aj pre ťažšie kubatúry. Zároveň má veľkú logistickú výhodu, ktorú predstavuje stabilný bivak. Charakteristické sú dobre spracované itineráre.

Zaujímavou a vyhľadávanou ju robia aj veľké a časté výškové rozdiely. Povrchy tvorí mix štrkov, šotoliny, hliny, blata, brodov, poriadnych „šutrov“ a v ročníku 2016 boli zaradené aj pláže. Jednoducho všetko. Aj krajinne sa absolvuje všetko od horských ciest a lesov po lúky a hrebene s nádhernými výhľadmi na okolitú krajinu (len keby v špeciálnych etapách bol čas kochať sa...).

HRR trvá 6 dní a je ozaj namáhavá. Okrem prvého dňa sa denne vstáva o 5:00, štartuje sa o 6:00 a  do cieľa sa prichádza o 18:00. Potom treba urobiť údržbu, absolvovať rozpravu a nachystať roadbook. Celkom poriadna zaberačka.

Typický štýl jazdy na takýchto povrchoch je napáliť to do zákruty, zadriftovať, plný plyn na krátkej rovinke, opäť zákruta a tak dokola približne 300 km denne. Na kameňoch a šotolinách dostávajú zabrať hlavne pneumatiky a pri agresívnom jazdcovi je nutnosť ich výmeny po skončení každej etapy.

Zdroj: Sandra Biegun - REPO

Súťaž je hojne vyhľadávaná jazdcami z celej Európy, Slovákov a bratov Čechov nevynímajúc. Zúčastňujú sa na nej v rámci „preddakarskej“ prípravy aj známe mená zo seriálu FIM cross-country rally.  V kategórii moto tu zbieral v roku 2013 prvé skúsenosti Ondro Klymciw. V 2015 sa na relyy zúčastnil jazdec KTM Factory teamu Sam Sunderland, ktorého po jeho výlete z trate do 30 metrovej rokliny zachraňovali aj naši jazdci Maťo Benko a Tóno Zboran. V 2016 na dakarskom špeciáli KTM štartoval Števo Svitko, ktorý počas tvrdého boja o prvé miesto s Farresom ukázal ducha rally a fair play a svojmu konkurentovi počas etapy dva krát požičal benzín a tým sa pripravil o isté víťazstvo. Na záver mu bola udelená cena Fair Play.

Zdroj: Sandra Biegun - REPO

Z ďalších českých a slovenských účastníkov Dakaru jazdili na HRR David Pabiška, Janko Zaťko a v kategórii štvorkoliek nesmrteľný Pepa Macháček a tiež Martin Plechatý .

Štartové pole obsahuje približne 120 až 130 štartujúcich čo je viac než slušná konkurencia. Na pretekoch sa zúčastňujú jednotlivci bez podporného teamu, alebo jazdci, ktorí majú zabezpečený full servis prostredníctvom asistenčných organizácií (napr. Desert Rose Racing z UK, Memo Tours z NL) respektíve továrenské tímy (KTM, TOURATECH)

Z pohľadu pretekárskej techniky je na rely zastúpená hlavne trieda do 450 cm³. Jednovalce nad 600 cm cm³ a dvojvalce sú postupne na ústupe. Jazdí aj pár quadov a SSV bugín.

Zdroj: Alessio Corradini
Zdroj: Alessio Corradini

Súčasťou rely je aj trieda Adventure Raid určená pre jazdcov, ktorí si netrúfnu na ostrý štart, ale chcú okúsiť chuť motocyklovej súťaže a pretekárskeho bivaku. Táto trieda sa jazdí za pomoci GPS (nie podľa itinerára) a má skrátené a menej náročné etapy.   

Na ročník 2017 HRR sa chytá zhruba desiatka jazdcov zo Slovenska, veľká časť z nich pod hlavičkou Slovak4RallyTeamu.

Martin Landl

Komentáre k článku


Stream naživo