2017-03-04 06:45:00
JAWA 350 OHC a
JAWA 350 OHC a 660 Vintage
Zdroj: JAWA Moto

Nová JAWA 350 už nie je česká, ale čínska, model 660 Vintage ešte zostal „domáci“

Svet sa na hlavu obracia - kedysi svetoznáme motocykle s Týnca nad Sázavou majú dnes základ v čínskom stroji!

V histórii výroby motocyklov existovalo viac ako 2 500 značiek z celého sveta. Iba niektoré z nich sa dostali do povedomia svetovej verejnosti a stali sa slávnymi. Jednu z najslávnejších firiem zaoberajúcich sa výrobou motocyklov založil v roku 1929 v Prahe Ing. František Janeček. Kúpil licenciu na výrobu motocyklov Wanderer. Jej výrobky niesli odvtedy značku JAWA.

Svet sa učil od Jawy

Pred druhou svetovou vojnou dostal František Janeček vývoj týchto stále populárnejších dopravných prostriedkov na najvyššiu svetovú úroveň vďaka novým patentom a vynálezom. Jej sláva sa neskončila v roku 1945, keď prešla na základe znárodňovacích dekrétov do majetku štátu. Naopak. Objavil sa najmodernejší motocykel svojej doby. Konštruovali ho ešte počas druhej svetovej vojny. Bol to prvý ľudový motocykel s oboma odpruženými kolesami vyrábaný vo väčších sériách - tzv. „Pérák“. Nemenej prevratný model vyrábaný v päťdesiatych rokoch, zvaný „Kývačka“, ďalej zvýšil úžitkovú hodnotu a firma ho vyvážala do viac ako 120 krajín sveta. Nikto nebol tak ďaleko, celý svet kopíroval JAWU a vznikajúci výrobcovia poctivo „opisovali“ od JAWY.

Zdroj: JAWA Moto
Zdroj: JAWA Moto

JAWA Moto predstavuje nový model

Lenže ako sa hovorí - svetská sláva, poľná tráva. Po roku 1989 nastali problémy a bývalú slávu svetoznámej firmy sa už roky snaží obnoviť Spoločnosť JAWA Moto spol. s r. o. sídliaca v Týnci nad Sázavou, Brodcoch. Založili ju v roku 1997 ako nástupnícku firmu, ktorá používa chránenú značku JAWA. Vlani vyrobila JAWA Moto 1228 motocyklov, čo znamenalo medziročný pokles o takmer 29 percent. Okrem štvortaktných motocyklov firma stále vyrába motocykle s tradičným dvojtaktným dvojvalcom 350 cm³. Tie sú ale kvôli emisným limitom určené pre mimoeurópske trhy. Záujemcovia v ČR (a zrejme aj na Slovensku) si ich ale môžu zaobstarať vo forme stavebnice. Po dlhej dobe sa motocyklisti dočkali od výrobcu nového modelu. Jawa 350 OHC však nie je pôvodné dielo, ale svoj základ našla v stroji čínskej značky Shineray. Svet už neopisuje od JAWY, ale JAWA od neho.

Zdroj: JAWA Moto
Zdroj: JAWA Moto

Inšpirácia novej „triapolky“ prišla z Číny

Nová JAWA 350 OHC svojim dizajnom priamo nadväzuje na populárny model JAWA 350 typ 634 zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia prezývaného „Konopnice“ podľa účinkovania vo filme Slunce, seno, jahody. Od neho si napokon aj „vypožičala“ palivovú nádrž s objemom 12,5 litra a bočné kryty podsedadlových schránok. Týmito dielmi sa končia akékoľvek väzby na starý dvojtaktný model. Všetko ostatné je nové. Vlastne nie úplne, lebo JAWA 350 OHC nie je výsledkom vlastného vývoja v Týnci nad Sázavou. Jej základ je v modeli čínskeho motocykla Shineray 400, ktorý sa ponúka na európskom trhu pod rôznymi značkami. Na rozdiel od spomínanej 634-ky nemá dvojitý kolískový rám z oceľových rúrok, ale jednoduchý.

Zdroj: JAWA Moto
Zdroj: JAWA Moto

Novú tristopäťdesiatku poháňa vzduchom chladený jednovalec s rozvodom OHC s objemom 397,2 cm³ s výkonom 20,4 kW (27,7 k) pri 6500 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 30,6 Nm pri 5000 otáčkach. Motocykel spĺňa emisnú normu Euro 4. Prevodovka je päťstupňová. Maximálny výkon o tretinu prevyšuje poslednú generáciu dvojtaktných tristopäťdesiatok vyrábaných v Týnci a vie motocykel rozbehnúť na 130 km/h. Naopak krútiaci moment 30,6 Nm je o máličko nižší ako u dvojtaktov 350, to však bohato vyrovnáva spotreba, mala by sa mala pohybovať mierne vyše troch litrov benzínu na 100 km. Suchá hmotnosť 160 kg sľubuje celkom lákavé zvezenie aj pre začínajúcich jazdcov či subtílnejšie postavy, rovnako ako pomerne nízko položené sedlo 760 mm nad zemou. Vzhľadom na použitie štvortaktného motora výfukové koncovky nemajú klasický cigarový tvar, ale odkazujú na legendárny štvortakt JAWA 500 OHC z päťdesiatych  rokov minulého storočia.

Zdroj: JAWA Moto

Podvozok motocykla s rázvorom kolies 1420 mm využíva vpredu teleskopické vidlice so zdvihom 150 mm a vzadu je dvojica tlmičov so zdvihom 80 mm. Predné koleso je osadené kotúčovou brzdou s priemerom 280 mm s dvojpiestikovým strmeňom a systémom ABS, ktorý je povinný pre všetky motocykle nad 120 cm³. Vzadu je použitá bubnová brzda. Pneumatiky majú rozmery 100/90 - 19" vpredu a 130/70 - 18" vzadu. Motocykel sa bude dať objednať so zadným nosičom, ale za príplatok môžete získať napríklad aj štartovaciu páku a okrem elektrického štartéra si mašinu „nakopnúť“ pekne štýlovo po vzore historických 350-tok. Najzaujímavejším parametrom je asi predajná cena, ktorú sa podarilo stlačiť pod sto tisíc českých korún – základ je 99 930 Kč. V prepočte je to približne 3800 eur. V ponuke je model v čiernej alebo červenej farbe.

 

Zdroj: JAWA Moto
Zdroj: JAWA Moto

Nová JAWA 660 Vintage v retroštýle

 Na tomto modeli Jawa pracovala už niekoľko rokov a neoficiálne ukázala niekoľko prototypov. Pôvodne malo ísť o dizajnového nástupcu hranatého modelu Californian, nakoniec ale aj tu zvíťazil vzor 634. Konštrukcia prevzatá z minuloročného cestovného endura JAWA 660 Sportard dostala názov Vintage a zdvihnuté výfuky v štýle dnešných modelov Scrambler. Oficiálne ide o novú verziu modelu 660, takže sa môže predávať v rámci výnimky a nemusí ešte spĺňať emisnú normu Euro4.

Tento motocykel sa stále vyrába v Týneckej Jawe. Do rámu vlastnej konštrukcie je osadený štvortaktný jednovalec SOHC kupovaný od výrobcu Minarelli s elektronickým vstrekovaním. S výkonom 36 kW (49 k) pri 6000 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 57,5 Nm pri 5500 otáčkach za minútu vie motocykel rozhýbať až na 160 km/h. Dva kotúče predné brzdy s priemerom 305 milimetrov a dvojpiestikové strmene sľubujú slušný účinok, chýba tu však systém ABS. Vzadu je kotúčová brzda s priemerom 220 mm. Motocykel s elektrickým štartérom je vybavený päťstupňovou prevodovkou.

Zdroj: JAWA Moto
Zdroj: JAWA Moto

Pneumatiky môžu mať alternatívne rozmery: predné 100 (110)/90 (80) a zadné 140 (150)/80 (70). Suchá hmotnosť motocykla je 198 kilogramov a sedadlo má vo výške 825 milimetrov, rázvor je 1500 mm a objem nádrže 15 litrov. Odpruženie prednej nápravy má na starosti teleskopická vidlica so zdvihom 150 mm, o odpruženie zadnej sa stará centrálna jednotka so zdvihom 170 mm.

JAWA 660 Vintage podobne ako model 350 OHC vsádza na retro štýl a svojim dizajnom sa približuje modelu JAWA 350 typ 634, čo svojím tvarom dokazujú blatníky, palivová nádrž aj kryty podsedadlových schránok. JAWA 660 Vintage sa bude predávať od 179 830 českých korún, teda zhruba za 6800 eur v čiernej alebo červenej farbe

Komentáre k článku


Stream naživo