2016-05-03 10:00:00
Honda CRF1000L Africa Twin
Honda CRF1000L Africa Twin
Zdroj: Honda

Legenda opäť na cestách – Honda CRF1000 L AfricaTwin

Honda svojich fanúšikov motocyklov poriadne ponaťahovala. No konečne má čosi vzrušujúce.

Už sa zdalo, že Honda nakoniec ani neprinesie dlho očakávaný stroj, aký dlho nebol súčasťou jej produkcie. Trvalo jej najdlhšie z japonských konkurentov, kým znovuzrodila nasledovníka

Ale už je tu! Nočné mory sú preč, odmenou pre trpezlivých je oživená legenda – úplne nová AfricaTwin. Je naozaj málo motocyklov, ktoré si zaslúžia status skutočnej legendy. Sú to stroje, pri ktorých stačí iba počuť ich názov a naskočí vám husia koža. Pripomenú vám v mysli veľké činy, víťazstvá či zážitky. Skrátka „mašiny“, ktoré by ste chceli mať v garáži už len preto, že sú to legendy.

Samozrejme, napísať zoznam motocyklov so statusom „legenda“ je nemožné. To záleží hlavne od osobného pohľadu na vec a dalo by sa o tom polemizovať celé roky. Existujú však mená, ktoré sú a budú navždy nesmrteľné. V očiach adventure cestovateľov na motocykloch to sú jednoznačne pojmy ako model GS od BMW, či SuperTénéré od Yamahy. No synonymom pre túto kategóriu je jednoznačne Honda AfricaTwin. Niet divu, že všetky tieto názvy sú späté s púšťou, ešte presnejšie s najťažšou rely sveta Rally Dakar. Legenda plodí legendy.

Zdroj: Honda

Odkiaľ sa vzala AfricaTwin?

Celé sa to začalo v roku 1988. Vtedy prišla na svetlo sveta sériová AfricaTwin XRV650. Tá vzišla z úspechov Hondy na rely súťažiach. Konkrétne hrala mimikry úspešného špeciálu NX750. Rovnaké farby, rovnaká vizáž, len pod kapotou to bolo jednoduchšie a pre reálny život prívetivejšie. Výsledkom bola enormne spoľahlivá motorka a práve vďaka tomu ju mnohí považujú dodnes za etalón adventure motocykla.

Rok 1988 teda priniesol svieži vietor, vlastne skôr poriadnu púštnu búrku, medzi konkurenciu dual-sport motocyklov. Dovtedy boli v kategórii strojov, s ktorými ste si vedeli hravo zajazdiť v teréne a zároveň ich využiť aj na asfaltovej ceste, iba stroje ako Yamaha XT500, ktorá mala zúfalo slabý motor a BMW R/GS, ktoré sa zase zdalo byť príliš zastarané.

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

AfricaTwin pritom nebola iba technickým zázrakom vtedajšej doby. Zaviedla aj nové estetické pravidlá, určila trendy, ktoré sú vo svete adventure motocyklov viditeľné dodnes. Dvojica okrúhlych svetlometov sa teraz transformuje do formy prídavných svetiel a obrovský hliníkový kryt motora je vecou, bez ktorej si ani dnes motocykel tejto kategórie nevieme predstaviť.

Motor je pritom kapitolou samou o sebe. Dali by sa o ňom písať hotové eseje. Vidlicový dvojvalec s objemom 650 cm³ bol nielen výkonný (42 kW, resp. 57 koní je dodnes postačujúcich), ale aj veľmi kultúrny. Nezameniteľný bublavý zvuk „véčka“ pritom vyvolával tie správne emócie už pri chode na voľnobehu. Technicky bola AfricaTwin na výslní. Kotúčové brzdy vpredu aj vzadu boli dovtedy vecou v tejto kategórii nevídanou, ani vyslovene cestné stroje to nemali takto na 100%. Tlmiče s nastaviteľným predpätím, dostatok miesta pre dve osoby s batožinou a 25 litrová nádrž znamenali, že po AfrikeTwin siahlo množstvo cestovateľov.

Okolo tejto motorky sa rýchlo vyformovala subkultúra diaľkových cestovateľov. Expedície do rôznych kútov sveta živili legendu o spoľahlivosti a reputácia dokonalej mašiny pre dobrodruhov rástla. A vyrástla aj samotná motorka. Objem motora sa zväčšil na 742 cm³, pribudlo trocha výkonu (model XRV 750 mal 45 kW/62 k) a menších zlepšení. AfricaTwin totiž musela odolávať konkurencii, hlavne z radov Yamahy, konkrétne modelu XTZ750 SuperTénéré.

Zrazu všetko vybledlo

V čase, keď konkurencia buď zmizla z trhu (Suzuki DR Big, Yamaha SuperTénéré) alebo sa kompletne zmenila technicky a koncepčne (BMW R1100GS), AfricaTwin ostala ešte chvíľu sama sebou. Avšak zákazníci už chceli čosi iné, kto chcel AfricuTwin, ten ju už mal a slúžila mu bez výhrad. V roku 1999 prišiel od Hondy nástupca Varadero. Príliš ťažký stroj bol ale sklamaním skalných fanúšikov AfrikyTwin. Tá sa však predávala naďalej až do roku 2003, no potom ostalo ticho, neprišiel žiaden nástupca hodný tohto mena.

Iní výrobcovia sa snažili priniesť to čo zaviedla AfricaTwin. BMW to dodnes ťahá s modelom F800GS, KTM zašla o čosi viac k športu s modelom 950 Adventure (nemá skutočne ďaleko od dakarských špeciálov). Dokonca aj Yamaha znovu zrodila meno SuperTénéré, avšak s koncepčne úplne iným strojom, čo bolo pre mnohých sklamaním.

Legenda je späť

Honda ostávala dlho ticho, no v roku 2014 predstavila koncept „True Adventure“ a už vtedy nadšenci a fanúšikovia AfrikyTwin kričali: legenda sa vracia. Honda ich však navnadila a potom dlho ťahala za nos. Bol to rok a pol čakania, kým si skalní vydýchli. Nová AfricaTwin je skutočným nástupcom legendy!

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

Koncepcia dual-sport motocykla ostala zachovaná. Nenáročný jednoduchý stroj, schopný jazdy v teréne dokáže pohodlne jazdiť aj na bežných asfaltových cestách. Honda AfricaTwin CRF1000L znie celý názov dlho očakávaného motocykla, na ktorý čakal hádam každý adventure pozitívny motocyklista a cestovateľ. Nie len ten kto, ju naozaj chce vlastniť, tešia sa z nej aj tí, ktorí majú úctu k tradíciám. Jednoducho pred legendou sa skloní každý.

Pri podobe novinky platí, že nesie jasný odkaz tvarov na terajší dakarský špeciál Hondy. Veď osvedčené triky sa oplatí zopakovať. Bohužiaľ dnes už je Dakar o čomsi inom, takže tu sa celá podobnosť s ním končí. Ale nová AfricaTwin sa v mnohom podobá aj na tú starú. Laik to určite nespozná, no pôvodný duch tam je. Stačí sa uprene pozrieť do svetiel. Áno tie nové sú s full LED technológiou, ale pohľad do „duše“ je ten istý, ako pohľad niekomu do očí.

Nové v duchu pôvodného

Nová Honda CRF1000L je čímsi viac, než len prerábkou starého. Modernu cítiť, najmä v technike. Nový motor, tentoraz radový dvojvalec, je (aj) vďaka vyvažovaciemu hriadeľu svojim prejavom úplne zamatový. Výkon stúpol spolu s objemom, keď 998 cm³ vyprodukuje už 70 kW (95 k). Je len škoda, že chýba pôvodná charizma vidlicového dvojvalca, hoci sa to inžinieri snažili dohnať usporiadaním čapov na kľukovom hriadeli s uhlom 270 stupňov. Radový dvojvalec nemá úplne typický charakter pre toto usporiadanie. Súčasnosť, to je aj elektronické vstrekovanie paliva. Prináša rapídne zníženie spotreby. Takže 18,8 litrová nádrž by mala vystačiť na prejdenie vyše 400 km.  

Honda AfricaTwin CRF1000L je opäť stroj vhodný aj pre cestovanie vo dvojici. Každého milovníka techniky potešia nastaviteľné tlmiče a o bezpečnosť sa stará šikovná elektronika. Nechýba ABS, ani kontrola trakcie. Oba tieto systémy sa pritom dajú vypnúť, takže každý milovník rýdzej jazdy bez asistencie elektroniky si príde na svoje. Toho potešia aj veľké rozmery kolies, na ktoré sa dajú obuť aj ozajstné terénne pneumatiky. Honde sa to skrátka podarilo. Oživila legendu a sny mnohých, ktorý na túto motorku či už čakali alebo ju majú dodnes v garáži.

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

No a aby toho nebolo dosť, Honda nedávno predstavila ďalšie „dráždidlo“. Koncept, ktorý je vlastne „Africa“ s väčšou nádržou a ďalšími fajnovosťami. Momentálne ju prezentuje pod názvom Adventure Sports concept. Týmto modelom s drsnejším vzhľadom skúma, či má nádej na úspech aj takéto riešenie, kde sú drsnejšie detaily, jednodielne sedadlo, spomínaná väčšia nádrž a asi aj vyšší zdvih pruženia. Obutá do výrazne terénnych „kockatých“ penumatík a navyše s ladeným výfukom vyzerá naozaj dobre. Je to cesta, akú používa konkurencia s modrobielom logom v rade modelov GS a s prívlastkom Adventure. Môžeme hádať, čo ďalšie spraví Honda so svojou legendou?

www.touratech.sk

jv, touratech.sk
ZDROJ: www.touratech.sk

Komentáre k článku


Stream naživo