2015-07-27 14:45:40
Honda CRF1000L Africa Twin
Honda CRF1000L Africa Twin
Zdroj: Honda

Honda CRF1000L Africa Twin - nový model v jednej stope

Podobne ako slávni predchodcovia, aj CRF1000L Africa Twin modelového roku 2016 je dobre pripravená na každé dobrodružstvo.

Silnému motoru sekunduje dynamický podvozok pripravený na cestu cez celé kontinenty – po cestách i mimo nich. Od samého začiatku projektu CRF1000L Africa Twin sa konštruktéri inšpirovali motocyklom, ktorý je harmóniou praktickosti, rovnováhy a ovládateľnosti na cestách i v teréne – pôvodná XRV750 Africa Twin.

V konkurencii dnešnej širokej ponuky cestových endúr sa osvedčil ako vhodný etalón. Nový motocykle, ktorý prichádza s menom svojho predchodcu, však nemá so starým modelom zhodný ani jeden dielec. O to viac však zdedil z jeho charakteru, vďaka ktorým bol model XRV750 Africa Twin taký skvelý.

Prístup „vydajte sa kamkoľvek“ sa začína pri motore, ktorý musí podávať rovnako dobrý výkon v teréne i pri dlhých cestných presunoch a tiež pri všetkých ďalších spôsoboch použitia. Radový dvojvalcový motor v CRF1000L Africa Twin má zdvihový objem 1 000 cm3 a jeho konštrukcia do veľkej miery čerpá zo skúseností značky Honda získaných v motoristickom športe.

Má rovnakú konštrukciu štvorventilovej hlavy Unicam, ktorá prispieva ku kompaktným celkovým rozmerom agregátu. Ľahký odlievaný vačkový hriadeľ, ktorý je vyrobený z rovnakého materiálu ako v CBR1000RR Fireblade, ovláda ventilový rozvod. O zážih palivovej zmesi sa v každej spaľovacej komore starajú dve zapaľovacie sviečky.

Zdroj: Honda

Motor podáva vysoký výkon a krútiaci moment s lineárnym priebehom v každých otáčkach, zároveň ich sprevádza charakteristický hlboký zvuk, postupne narastajúci s otáčkami. Elimináciu vibrácií zaisťuje dvojosový primárny vyvažovací hriadeľ. Poháňa čerpadlo chladiacej kvapaliny umiestnené v puzdre spojky aj čerpadlo oleja. Ľahká a robustná šesťstupňová manuálna prevodovka využíva podobný systém radenia ako modely CRF250R/450R pre jednoduchšie zmeny rýchlostných stupňov. Pomocná trecia spojka ovláda hnacie ústrojenstvo pri spomaľovaní a podraďovaní. Vďaka nej je ovládanie páky spojky v okamihu radenia vždy hladké a plynulé.

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

Pri podvozku modelu CRF1000L Africa Twin sa konštruktéri zamerali na tri hlavné parametre, atribúty, charakteristické pre pôvodnú XRV750: vlastnosti v teréne, komfort cestovného stroja a každodenná agilita, vďaka ktorej sa dá použiť na každodenné jazdy alebo cesty do práce. Oceľový dvojitý kolískový rám zaisťuje skvelú rovnováhu medzi stabilitou pri vysokých rýchlostiach aj pri plne naloženom stroji a prvotriednymi terénnymi schopnosťami. Napríklad umiestnenie batérie, pri zadnej strane hlavy valcov prispieva k zníženiu ťažiska stroja.

Inverzná vidlica Showa s dlhým zdvihom je plne nastaviteľná a je vybavená dvoma radiálne umiestnenými štvorpiestovými brzdovými strmeňmi Nissin a 310 mm „vlnovitými“ plávajúcimi kotúčmi. Zadný tlmič Showa má hydraulickú reguláciu predpätia. Model CRF1000L Africa Twin využíva 21-palcové predné a 18 palcové zadné koleso s drôteným výpletom. Ráfiky sú obuté do pneumatík s rozmermi 90/90-21 a 150/70-18.

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

Model Africa Twin je vybavený minimom kapotáže, pritom je robustná a súčasne ľahká a poskytuje jazdcovi ochranu pred poveternostnými vplyvmi. Dva predné svetlomety majú charakteristický tvar, výšku sedadla možno nastaviť v rozmedzí 20 mm, a to na 870 mm alebo 850 mm. Objemná palivová nádrž (18,8 litra) v spojení s úsporným motorom umožňuje dojazd vyše 450 km.

Aby sa elektronika stroja dokázala vyrovnať s akýmikoľvek podmienkami na ceste aj v teréne, ponúka systém kontroly trakcie Honda (Selectable Torque Control – HSTC) tri úrovne kontroly. Jazdec navyše môže vypnúť systém ABS* pre zadné koleso. Model CRF1000L Africa Twin bude k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach: CRF Rally, trikolóra, strieborná a čierna. Môžete si ich pozrieť v galérii.

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

Dvojspojková prevodovka DCT

Unikátna dvojspojková prevodovka Honda (DCT) bude pri modeli CRF1000L Africa Twin dostupná ako voliteľná výbava. Zmestí sa do štandardnej kľukovej skrine, takže nedochádza k nárastu šírky stroja. 

Prevodovka ponúka štandardný manuálny režim, v ktorom môže jazdec radiť tlačidlami na ľavej rukoväti, a dva automatické režimy. D – tento režim ponúka najlepšiu rovnováhu medzi spotrebou paliva a komfortom jazdy. S – tento režim má dôraz na lepšie športové výkony. Jazdec môže v tomto režime voliť z troch rôznych spôsobov radenia: S1, S2 a S3.

Prevodovka DCT pri CRF1000L Africa Twin je pripravená na náročné prostredie pre jazdu v teréne. Stlačením tlačidla G umiestneným na pravej strane prístrojového panelu v ktoromkoľvek jazdnom režime dôjde k zlepšeniu trakcie a ovládateľnosti stroja a čo je dôležité pre jazdu v teréne, aj znížením úrovne preklzu spojky počas radenia. Prevodovka má aj systém na detekciu svahu, vďaka ktorému sa upravuje radenie v závislosti od sklonu svahu tak, aby jazdec mal vždy nad strojom plnú kontrolu.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo