2014-08-25 13:51:55
Saroléa SP 7 je
Saroléa SP 7 je belgický elektromotocykel
Zdroj: Saroléa Team Racing

Netradičný elektromotocykel z krajiny čokolády: Saroléa SP7

Postaviť športovú motorku poháňanú elektrinou sa rozhodol tím nadšencov z Belgicka

Vsadili na kvalitu podobne, ako pri svetoznámych pralinkách. A pridali okrem toho aj silu. Výkon elektromotora 132 kW (180 k) a 400 Nm sú vzhľadom na motocykel doslova famózne údaje. Jediným obmedzením je kapacita batérií a teda nižší dojazd. No na preteky TT Zero to stačí.

Je to už viac ako päťdesiat rokov, keď ukončil svoju činnosť jeden z prvých svetových výrobcov motocyklov (a prvý v Belgicku). Mohlo by sa zdať, že už dávno zanikol, no partia nadšencov resuscitovala aspoň čiastočne zabudnuté meno vo svojom projekte Saroléa Racing Team. Predstavila e-motocykel s prostým označením SP7.

Za vznikom celého projektu stoja traja nevšední muži: šéf tímu Torster Robbens má za sebou bohaté skúsenosti z formuly 1 a ďalších svetových automobilových súťaží. Druhým do partie je špecialista na CNC Bram Vergote. Tretím členom tímu je Thijs De Ridder, jazdec a konštruktér elektromotocyklov. Táto trojica, ktorá určite má čo ponúknuť zo svojich skúseností, postavila veľmi zaujímavý superšportový motocyklel.

Zdroj: Saroléa Team Racing
Zdroj: Saroléa Team Racing

Svojim dizajnom je to však skôr retro a vzhľadom pripomína motocykle spred niekoľkých desaťročí. V konkurencii výrazne futuristických elektromotocyklov, ktoré sa v poslednom čase objavujú, je to vážne netradičný počin a pôsobí ako doslova zaujímavá rarita. Dizajnom pripomínajúci cafe racer je však SP7 vyrobená z najvyspelejších materiálov. Aj vďaka nich použitiu sa pokúša odbúrať najväčší nešvár e-motocyklov, ktorým je ich vysoká hmotnosť.

Zdroj: Saroléa Team Racing
Zdroj: Saroléa Team Racing

Presnejšie: rám aj kyvná vidlica sú vyrobené z karbónu. Motor uvedenú poriadnu porciu výkonu a krútiaci moment prenáša pomocou reťaze priamo na zadné koleso jednostupňová prevodovka. Čo však znie celkom prekvapujúco, ale výrazne dobre, je hmotnosť celej motorky. Je to iba 200 kilogramov. Preto nie je pre SP7 problém zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 2,8 sekundy a hranica maximálnej rýchlosti sa má vyšplhať niekam k hranici 250 km/h. To je teda naozaj „dosť dobré...“

Zdroj: Saroléa Team Racing


Nuž a s takýmito parametrami sa SP7 porovnávala s konkurenciou na tohtoročných pretekoch Zero TT na Isle of Man. Každoročne sa tam schádzajú konštruktéri z celého sveta zmerať svoje sily. Pre Saroléa Racing Team však na rozdiel od konkurencie nebolo cieľom vyhrať. S jazdcom Robertom Wilsonom sa kvalifikovali do pretekov, ktoré úspešne dokončili. Za víťaznou Hondou Shinden San síce zaostali o viac ako 4 min, ale hlavné bolo ukázať motocykel verejnosti a dobre ho otestovať.  Podarilo sa jedno aj druhé.

Dá sa skonštatovať, že SP7 je rozhodne zaujímavým motocyklom, pritom (nielen) na elektromotocykel až nezvyčajne ľahkým. Čo bude ďalej? O nejakom veľkom predajnom potenciáli asi nemôžu jej tvorcovia uvažovať. Vyzerá to teda tak, že hoci je Saroléa SP7 zaujímavým motocyklom, jeho budúcnosť je viac než neistá.

Jozef Vydra
ZDROJ: Saroléa SP 7

Komentáre k článku


Stream naživo