2022-11-28 13:00:00
BMW iX3
BMW iX3
Zdroj: Jozef Murárik

Test: BMW iX3 - Elektromobilita takmer inkognito

Je viacero automobiliek, ktoré v cenovom segmente trhu do sedemdesiattisíc ukazujú, že využitie elektromobilov je možné na každodennej báze.

Pre veľkú časť z nich nie je až také ťažké vtesnať sa sem. 70-tisíc korún eurových nie je málo, no práve preto je mierne prekvapivé, že sa do tohto cenového rozpätia dostane hneď niekoľko modelov prémiovej značky BMW. Medzi nimi je aj BMW iX3, ktoré svojou elektrickú náturu ani nemusí dávať najavo, môže zostať inkognito.

Veď aj napriek elektrickému jazdeniu a jemným pripomienkam tohto faktu je iX3 stále takmer štandardnou verziou modelu bez akýchkoľvek výrazných výstrelkov. Nie je to samostatný model ako je väčší iX. A paradoxne, práve ten je takmer najväčšou konkurenciou pri doplnení výbavy iX3.

BMW iX3 aj po facelifte patrí stále k tým triezvejšie tvarovaným modelom automobilky, ktoré neprinášajú žiadne extrémy na vonkajšej vizáži. Vysoká maska chladiča? Nie, tu ju naozaj netreba. BMW iX3 bude stále autom, ktoré nemá BMW na to, aby spôsobovalo šoky, ale na to, aby dosahovalo veľké objemy predaja. Preto tu je každý zásadnejší výstrelok vopred odsúdený na schvaľovanie manažérmi, ktorí sú si dobre vedomí, že toto auto musí prosté zaujať mainstream v prémiovej sekcii trhu.

Zdroj: Jozef Murárik

Áno, obličky, či ľadvinky či krídla, či akokoľvek masku nazvete, sú veľké, ale stále majú rozmery, ktorými nedokážu spôsobovať kontroverziu. V prípade iX3, teda hlavne čiernej a sivej, sú maska a niektoré prvky karosérie ozvláštnené modrými líniami a plochami. Ak však zvolíte modrú, alebo červenú farbu karosérie, tak tieto detaily zmiznú a auto bude takmer na nerozoznanie od štandardnej X3. Elektromobil rozoznáte iba ak sa lepšie zahľadíte. Spomenuté ľadvinky sú pre iX3 celé prekryté a vzadu chýbajú koncovky výfukov po stranách difúzora.

Aj tu teda veľmi záleží na samotnom spôsobe konfigurácie. Buď môžete mať výrazný elektrický automobil s tvarmi obyčajného SUV, alebo tieto modré prvky úplne vypustíte a rozdiel si všimne málokto. Ja by som zvolil práve tú inkognito verziu červenej farby, ktorá perfektne zapadne do koloritu a nie je výrazná svoju elektrickosťou, ale zaujímavým farebným prevedením.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak zvonka iX3 svoju elektrickosť nekričí, tak vnútri je tých výstrelkov modrej farby ešte menej. Modré prešívanie je znova viazané na konkrétnu farbu čalúnenia, pričom modrí páka a modré štartovacie tlačidlo ostávajú pre všetky kombinácie. Podľa nich sa dá rozoznať stojaca iX3. Vlastne toto je štandardná X3, len má iný druh paliva. Aj keď, použiť slovo palivo pri využití elektrickej energie ako poháňacieho média je celkom silná káva.

V interiéri je priestoru stále rovnako ako v bežných verziách a to nielen v prípade batožinového priestoru, ale aj priestoru na zadných sedadlách. Pri štandardnej konfekčnej výške 180 centimetrov teda nebude mať problém naozaj nikto ani na jednom z miest. Nevýhodu bude mať maximálne ten, čo sedí vzadu v strede. Nie že by tam bolo naozaj málo miesta, ale samotné tvarovanie sedáku nefavorizuje toto viacosobové transportovanie.

Veľká výhoda X3 a iX3 spočíva v staršej konštrukcií. Už si klopete na čelo? Novšie veci sú predsa vždy trochu inde. Ale zostaňte ešte chvíľu so mnou, je to kvôli použitiu systému iDrives verzie 7, ktorý je ešte stále výrazne jednoduchší ako osmička a zároveň zachováva rozdelenie displejov. V iX3 nebudete hľadať niečo ako longboard s čiernym povrchom na prístrojovej doske. Tu sú pekne dva samostatne displeje, jeden pred vodičom, jednenv strede a samozrejme zopár ešte menších pre klímu a head-up displej. Práve tieto vychytávky ukazujú, že BMW stále ponúka aj klasickejšie autá pre konzervatívnejšieho zákazníka. Ovládanie infotainmentu je štandardne kolieskom. A mňa nikto nepresvedčí, že ovládanie gestami, dotykmi, alebo dokonca hlasom môže byť jednoduchšie ako kombinácia kolieska s dotykovou plochu, na ktorú sa dajú zadávať adresy a riešiť ňou skratky a viacprstové pohyby.

Zdroj: Jozef Murárik

To, čím sa iX3 líši od X3 najviac je samozrejme pohonná jednotka. BMW iX3 má výhradne pohon zadnej nápravy a výkon 210 kW (286 k). Krútiaci moment nie je žiadno senzačný, je 400 Nm. Oproti štandardnej verzii so spaľovacími agregátmi je táto trochu znížená a v zákrutách sa chová až prekvapivo dobre. Možno to je aj pneumatikami Yokohama Advan, ale aj naladenie podvozka je veľmi vyspelé. Na kľukatej ceste s týmto elektromobilom dokážete spôsobiť smútok nejednému porobenému naftovému tryskáču. Nie je to len o výkone v priamke a okamžitom prívale krútiaceho momentu, ale je to aj o tom aké bočné preťaženia toto auto zvláda.

Pri naozaj ostrej jazde musíte rátať s priemerom niekde nad 30 kWh na sto kilometrov. Avšak takto nejazdíte stále. Pri bežnom prejazdovom štýle sa viete dostať kľudne na 17 kWh na 100 kilometrov a ja som mal celkový priemer 21 kWh na 100 kilometrov po takmer 1000 kilometroch. To už sú teritória, v ktorých fungujú aj podobne veľkí konkurenti ako napríklad Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq. Výhodou BMW bude určite vyššia zostatková hodnota pri opätovnom predaji, ale to sa pri elektromobiloch ešte celkom ťažko predpokladá. Najmä pri týchto veľkých, ktorých stále nie je až tak veľa na trhu ojazdených vozidiel.

Zdroj: Jozef Murárik

Dôležité však je, že batéria má využiteľnú kapacitu 73,83 kWh a nabíjať sa dá výkonom až 150 kW z jednosmernej nabíjacej stanice. To by znamenalo, že plné nabitie by mohlo prebehnúť do jednej hodiny. Avšak, zamyslime sa, koľkí experti vybíjajú elektromobil až do nuly? To sú naozaj šialené prípady, lebo vždy pri príjazde na nabíjaciu stanicu ešte niečo v baterke je. Nie nadarmo sa hovorí, že pre optimálnu kondíciu batérie je vhodné udržiavať nabitie medzi 20 a 80 %.

A teraz sa na to pozrime reálne. Za podobne špecifikovaný Enyaq, ktorý vonkoncom nemá tú prémiovú charakteristiku BMW zaplatíte takmer 60 000 €. Toto BMW, ale v základnej výbave stojí 68-tisíc. To už nie je zásadný rozdiel. Avšak ak iX3 vybavíte niektorými prvkami z doplnkovej výbavy, viete sa bez problémov dostať na 80 000 €. Veď len tento kúsok na fotografiách dokáže svoju sumu dostať na 78 000 €. Je to veľa? Je to málo? Najväčším problémom je znova konkurencia z vlastných radov. Teoreticky, za 80 je základ BMW iX xDrive40, ktorý má vyšší výkon, pohon všetkých štyroch kolies a ešte väčšiu baterku. Má jedinečný a nezameniteľný štýl, ktorý ale vôbec nemusí sadnúť každému.

Práve X3 má omnoho väčšiu šancu zaujať väčšie publikum a presvedčiť na elektromobily aj zopár odporcov tejto technológie pohonu. Nehovorím, že práve tento model je úplne dokonalým elektromobilom, ale taký predsa neexistuje a v základoch je naozaj stále výbornou voľbou. Aj napriek vyššej cene. Veď si skúste nakonfigurovať Audi e-tron, prípadne Mercedes EQC, ktoré sú podobne veľké a uvidíte, že aj cenovka je stanovená celkom rozumne.

Moja konfigurácia iX3 bola, v aktuálnom konfigurátore, za 70-tisíc eur a pár stoviek k tomu.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku