2022-11-25 15:00:00
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X
Zdroj: Jozef Murárik

Test: Toyota Aygo X - Už nie iba pre pizzérie

Aby sme si to hneď ujasnili, takto zhurta. Kto bol primárnym zákazníkom, ktorý u nás kupoval Toyoty Aygo v minulosti?

Boli to práve mestskí kuriéri, ktorý rozvážajú jedlo, prípadne kvety. A hlavne pizzérie ťažili z obratnosti a tiež malých rozmerov, lebo nepotrebovali voziť obrovské kusy nábytku, ale iba ploché koláče so slaným obložením. Veď najväčšia pizza, ktorá je bežne dostupná, má priemer pol metra. A to znamená, že vojde do akéhokoľvek krpca. Nové Aygo X od Toyoty však mieri vo väčšom aj na súkromnú klientelu, na zákazníkov, ktorí nepotrebujú mať príliš veľké auto.

Základné tvary auta ale zostali, je to stále také malé vajíčko, ale teraz miesto výrazného X vpredu a ostré hrany stavilo na oblejšie prvky a hlavne na X-ko iba v názve. Predná časť vyzerá štandardnejšie a približuje sa nie trochu väčšiemu Yarisu, ale skôr Yarisu Cross. Tiež má svetlá, ktoré sú rozdelené plnou plochou a celkový vzhľad crossoveru obe vozidlá spája. Teda v prednej časti.

Vizuálu auta pomáha presne to, čo pomáhalo kedysi Smartu. Farebná kombinácia, ktorá je aj vo verzii Limited sa prehliadnuť nedá. Dvere sú zelenej farby a rám karosérie, vrátane tretieho stĺpika sú čiernom odtieni metalickej farby. Je fajn, že Toyota nesiahla to nejakých šialených kľučkách pre zadné dvere, ktoré používajú iné auta. Tieto obyčajné sú použiteľné aj v prípade manipulácie deťmi s nižším vzrastom a vekom. Tu príde vhod aj celková hmotnosť zadných a predných dverí. Toto auto je ľahké. Bodka. Ľahké sú teda aj dvere. Druhá bodka.

Zdroj: Jozef Murárik

V zadnej časti využíva aj nové Aygo X teleport do minulosti, kedy už prvá generácia prišla s relatívne inovatívnym vekom batožinového priestoru. Je stále celé zo skla a v strednej časti má malú kľučku so spínačmi na otváranie a stierač. Nič viac netreba, žiadne zložité konštrukcie, tieto 3 veci sú dokonale jednoducho zalomené do použiteľného celku.

Interiér Toyoty Aygo X nie je úplne obrovský, ale aj tak sa podarilo dizajnérom a konštruktérom na malom pôdoryse ponúknuť naozaj prekvapivo veľa miesta. Za človeka s výškou 1,8 metra si sadne druhý rovnaký, aj keď bude mať trochu horšie priestorové pomery. Na dĺžke 3,7 metra sa naozaj až tak čarovať nedá. Aj napriek tomu má batožinový priestor masívny objem 231 litrov. Prečo masívny? Jednoducho preto, že predchodca mal iba necelých 170 litrov a prvá generácia dokonca ponúkala iba 140 litrov. Čítate správne, toto je už tretia generácia obľúbeného malého auta, ktoré sa hodí hlavne do mesta, keď by bol Yaris príliš veľký.

Ale skočme naspäť do interiéru. Na dverách vidno lakované prvky, aby pasažieri nezabudli na sekundárnu farbu ku základnej čiernej. Všetko pôsobí jednoducho a použitie tvrdých plastov neprekvapí naozaj nikoho. Prekvapí skôr presunutie stredného výduchu na vrch prístrojovej dosky. Musel totiž uvoľniť priestor veľkému dotykovému displeju s novým systémom. Ten bez problému funguje s Apple CarPlay a dokonca bezdrôtovo. Rovnako bez problémov vyzerá spojenie s Android Auto. Tento malý krok vpred je vlastne obrovským skokom. Veď Toyota s ním ponúka masívne vylepšenie a systém použiteľný v 21. storočí. A čo je ešte lepšie, zachováva si aj samostatnosť klimatizácie. Jednozónová automatická klimatizácia má samostatný panel a ovládanie klasicky tlačidlami. Všetko je tak, ako by malo byť, len na vajíčkové tvary okolia displeja si treba zvyknúť.

Zdroj: Jozef Murárik

Výbavou nabitý model Aygo X Limited, ktorý stojí 17 990 € má štandardne tlačidlo na štartovanie. Má teda aj bezkľúčový prístup, aby bolo jasné. Pod kapotou pracuje malý litrový trojvalec. Je atmosférický plnený, čiže bez turba. Teraz už je každému jasné, že nebude mať v talóne extrémne výkony. Má veľmi decentných 53 kW (72 k), ktoré, v tomto prípade, prenáša cez bezstupňovú prevodovku CVT na predné kolesá. Nič iné si pri takto malom aute ani predstaviť nemôžeme. Pokus Smartu a Renaultu Twingo tretej generácie bol výstrelom to tmy a práve toto, čo má malá Toyota, je najjednoduchšia a najpoužiteľnejšia koncepcia s rozumným priestorom v interiéri.

Pri pohľade na výkon musí byť každému jasné, že toto auto nebude pretekár. Bude skôr ideálnym mestským približovadlom pre tých, čo auto síce musia mať, ale netreba im na ňom jazdiť každý deň. Keď je zaparkované zaberá málo miesta, stále nestojí veľa, ale tiež dokáže prepraviť pasažierov aj na dlhšie vzdialenosti vzdialenosti, ak nie sú rozmaznaní. Tomu celkom zodpovedá aj spotreba. S diaľnicami sa dá jazdiť za 5,9 litra na sto kilometrov. Tak sa idete v meste, tak budete mať priemer stále do 6 litrov a ak využívate medzimestské komunikácie, tak sa viete dostať aj niekde k hodnote päť litrov na 100 kilometrov. Možno niektoré malé turbomotory majú podobné hodnoty spotreby, ale Toyota stavila na odolnosť a spoľahlivosť.

Zdroj: Jozef Murárik

Pri vyššej rýchlosti si viac ako zvukovú aparatúru vypočujete väčší hluk. Okolo okien čaká zvuk prúdenia vzduchu asi každý, ale málokto od auta čaká, že práve sa príplatkovou automatickou prevodovkou ponúkne omnoho menej dynamiky, pocitovo, ako s tým manuálom. Tu je teda jeden z tipov. Ak zvládate jazdu s manuálom a jazdíte viac mimo mesta a z nejakého dôvodu nechcete Yaris, tak určite siahnite po manuálnej prevodovke. V meste je však automat ako dar z nebies a predvádza naozaj jednoduché používanie vozidla v každodennom svete pre akéhokoľvek odporcu radenia.

Toto auto však prichádza ako úspešný pokračovateľ tradície, ale to neznamená, že by nemalo konkurentov. Veď si stačí spomenúť len na oživený Volkswagen up!, či na Hyundai i10, alebo Kiu Picanto a pár ďalších. Títo krpci sú tiež na trhu a chcú na ňom povedať svoje. Toyota tu boduje hlavne menej tradičným dizajnom a prepracovanejším systémom na displeji, aktuálne. U nás však stále najväčším konkurentom bude druhý najmenší Yaris, lebo ten stojí  len o málo viac, prípadne za rovnaké peniaze bude mať trochu menej výbavy. A hlavne ponúkne viac miesta. Dokonca skoro viac ako má Corolla hatchback. Čo to znamená, že malé funky Aygo X bude mať na trhu trochu problém. Ak ho však niekto bude chcieť a vyberie si výbavu Limited, ktorá má dvojfarebné lakovanie a k nemu oranžové doplnky, tak rozhodne chybu nespraví a za svoje peniaze bude mať pútavé moderné vozidlo s použiteľným displejom v strede a miestom aj na zadných sedadlách. Trochu s užšími, ale predsa so samostatnými dverami. Aby bolo jasné, toto auto je iba štvormiestne. Možno práve toto usporiadanie je ideálne. Piati by mali zásadný problém.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku