2022-10-07 14:19:00
BMW iX M60
BMW iX M60
Zdroj: jh

PRVÁ JAZDA: BMW iX 60M - šialenec

Nadávať sa nemá, ale niekedy sa skrátka nedá. Tak si zapchajte uši a najlepšie aj oči. Toto auto je z****ný magor.

Hranica medzi superšportom a rodinným autom bývala obvykle široká. Široká, že by sa do nej vopchalo hneď niekoľko kategórií áut. Už roky sa túto hranicu snažia stierať autá s označením Brabus, AMG, či M. Aj im to ide, aj nie. Ako kedy a ako pre koho - takzvane podľa schopností.

Teraz ale táto hranica oficiálne prestala existovať. Spôsobila to Tesla? Do veľkej miery áno. Komu pred Teslou napadlo, že by rodinné auto malo jazdiť ako psychopat s turbínou pod zadkom? A pritom bez zvuku, bez emisií a ešte aj s nálepkou pokrokovosti a ekológie?

Teraz však pozornosť upriamime na značku, ktorá, ak niečo naozaj vie, je z motorov a prevodoviek vytiahnuť to, čo iní nie. A presne to očividne dokáže vytiahnuť aj z elektromotorov. Elektromotorov vlastnej konštrukcie, pripomínam. Ako to povedal jeden kolega novinár, to auto sa pri pružnom zrýchlení pokúša odtrhnúť si nápravy.

K svojmu mentálnemu stavu je aj dobre zafarbené a tak celkovo nadizajnované. Keď hľadám metaforu, vidím kresleného svalnatého býka s veľkým zlatým piercingom v nozdrách s penou pri papuli a s prižmúrenými krvavými očami. No a toto je on, aha. Pán ekológ v drahom saku. A v pivnici má veľa igelitu, chladničky a klietky, že by sa do nich aj ľudia zmestili...

Zdroj: jh

Navonok sa prezentuje nevšedným a predsa na pohľad lákavým štýlom. Je to hranaté, tvári sa, že je to menšie ako iní, no tak zvonka, tak zvnútra má luxusu a centimetrov na rozdávanie. Keď sa naň pozriem, vidím takmer tri tony karbónu, ocele, hliníka a ekologických povrchov upletených zo starých rybárskych sietí a hviezdnej oblohy.

BMW iX je macek a keď som ho jazdil prvýkrát, mal som v teste jeho najjemnejšiu verziu. Bolo to ako BMW 116d. Viete, že aj také je, viete, že je to BMW, ale v duši nemá ani B, ani M, ani W. Má tam prázdno. Sivú stenu za sivého utorka, na ktorú sa nikto ani neuráči pozrieť. Verzia iX 40 je presne taká. Ešte aj farbu mala takú - sivú. Toto kombinuje zlatisté detaily s krásnou bordovou farbou a vnútri to tiež vyzerá dobre. Najmä keď svoj profil zmeníte na profil športový. Vtedy to dostane správne grády nielen na displeji, aj výkonnostne.

K tomu 22 palcové disky s pneumatikami od Pirelli. Ozaj a tabuľkové parametre som doteraz opomínal však? No, tu sú: 455 kW (619 k), 1100 Nm, 3,8 s, 250 km/h, 111,5 kWh, 561 km max, 195 kW. Ten posledný údaj vysvetlím - to je maximálny nabíjací výkon pri DC. Pri AC je to slušných 11 kW. V takom prípade máte auto z nuly na sto nabité za 10,75 hodiny. Zvážil by som 7,4 kW domáce nabíjanie. Obzvlášť ak každý deň nejazdíte stovky kilometrov, kúpiť si 11 kW charger môže byť zbytočné. Baterka bude za nižší výkon určite radšej, i keď tu sú to už len také zrnká.

Zdroj: jh

Pri iX40 mi prišlo, že je auto príliš ťažké, príliš trmácavé. Skrátka nie príliš BMW, skôr elektromobil z kategórie zbytočných - príliš veľký, príliš okázalý a pritom akosi slabší... Kolega vravel, že z iX 50 mal úplne opačný dojem. Tam je aj dojazd väčší, aj výkon už je seriózny. A jazdil aj iX 60M a podľa neho toto auto netreba, že 50-tka a jej 523 k je super. 50tka a 60tka majú rovnako veľkú baterku, no 50-tka môže odjazdiť o pár kilometrov viac - lebo poskytne menej. Obe autá sú 4x4 so silnejším motorom vzadu. Takže môj verdikt? Áno, 50-tka stačí a verím, že je výborná. Ale otázka znie inak: chcete Teslu, ale nechcete Teslu? A čo tak Tesla od BMW? Lebo toto má v podstate rovnaký hype, ide to šialene dobre a je to Bavor, nie Američan. Tým je asi povedané všetko. Tesla má viac zábavných funkcií ako Bavor, ale pokiaľ ich nemáte, tak ich nepotrebujete a konektivita v iX je doslova gigantická. Menu je taktiež gigantické a displeje stačia aj poloslepému. Ale ako chcete, o tom to je. Ja som ale takú dynamiku, takú ostrosť v zákrutách neokoštoval ani v Tesle. Netvrdím, že je auto lepšie ako X v priamke. Pravdepodobne má X-ko ešte viac síl, ale tu odomňa nikto nechcel predchladiť batériu, tu som dal športový režim a strašil sám seba od nabitej až po vybitú baterku.

Zdroj: jh

Nikdy som ešte nemeral pružnejšie auto ako je toto. Zo 60 na 100 v "normálnom" základnom režime za 2,30 sekundy. Z 80 na 120 za 2,78 s. V športovom režime zo 60 na 100 za 1,95 sekundy, z 80 na 120 km/h za 2,18 sekundy. Taký tlak na mozog som naposledy zažil vo Ferrari s Launch control. Ale tam to bolo z 0 na 250 na letisku. Toto auto dokáže to isté vyrobiť v pružnosti na ktorejkoľvek trochu suchej ceste. A ešte aj zákrutami prechádza výborne. Má riadenú zadnú nápravu, takže ostré manévre i tiahle zákruty zvláda naozaj obdivuhodne dobre - na svoju veľkosť, hmotnosť a výšku. Toto už reálne pripomína model X7, či X5. Toto už nie je len elektromobilová priamka, toto má bližšie ku charakteru i4 M50, z ktorej slintám doteraz. BMW sa jednoducho podarilo vyrobiť ďalší fantastický elektromobil, ktorý uchváti jazdou. Práve k nej sa totiž viažu emócie, emócie, ktoré ma nútili nadávať a smiať sa pritom (sám v aute), emócie, ktoré spôsobia, že si auto dobre zapamätám a vytvorím si k nemu vzťah. Tým sa predlžuje a zvyšuje radosť z obstarania a auto dáva väčší zmysel.

Zdroj: jh

iX je praktické, no hlavne luxusné SUV (SAV) pre maximálne päticu pasažierov. V tom na X-ko stráca, možno aj v niekoľkých zábavných aktivitách na palube, no inak už v ničom. Má dojazd, má brutálny výkon a jazdí lepšie ako Tesla. Vlastne jazdí lepšie ako všetky jemu podobné SUV modely, no možno ma EQS SUV raz bude vedieť presvedčiť o opaku. Audi sa o to ani nesnaží a v tomto súboji stojí tak trochu bokom. Ale to ich problém, nie môj. Možno časom...

Ak chcete iX, určite si vyberajte medzi 50 a 60M. Ani jedna z týchto verzií nie je o šetrení, je o štýle a hi-tech. Preto je mojim odporúčaním verzia iX 60M. Ale pozor, na toto auto treba mať nielen na účte, ale aj adekvátnu mentálnu výbavu. Vyskúšať čo zvládne, na otvorenej prázdnej ceste, v serpentínach ďaleko od ľudí, to áno. Ale jazdiť s tým v meste ako prasa, to sa k úspornému ekológovi nehodí, bez ohľadu na to koľko koní má Podkapotou a koľko vriec zakopaných pod pivnicou...

Mimochodom, aby to nebolo len o tabuľkovej spotrebe - ktorá sa inak podľa WLTP pohybuje v rozmedzí od 20,7 do 21,5 kWh. Meral som aj spotrebu. Priemerná spotreba auta po odjazdení vyše 3000 km od výroby bola 28,8 kWh. Je to predvádzačka, takže každý kto mohol, po plyne dupol. Ale na druhú stranu mince som jazdil dva úseky v hlavnom meste našej banánovej republiky a spotreba na rovinatom úseku ukázala 13,4 kWh. Na kopcovitom úseku Lamač-Dúbravka a spol, to bolo 20,1 kWh. Veľkou vecou je pri tomto aute jeho schopnosť dobrzďovať motorom automaticky pred prekážkou. Takže aj keď sa zrovna na eko jazdu nesústredíte, aj tak vie auto spomaľovať zmysluplne a efektívne. Stručne a skrátka: aj keď má vyše 600 koní, vie to byť enormne úsporné. 13,4 kWh na 100 km je ozaj extrém, ale kto bude chcieť, pod 20 bude vedieť jazdiť. A to je skvelé. Nech sa páči ako pre vás: 143-tisíc eur.

Zdroj: jh


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku