2022-09-26 15:30:00
BMW X1 a BMW
BMW X1 a BMW iX1 2023
Zdroj: Jozef Murárik

Prvá jazda s BMW X1 predviedla spektrum pohonných sústav

Nové BMW X1 je kompletne novým vozidlom s novou platformu, ktorú postupne dostanú aj iné modely značky a vlastne koncernu.

Medzi nimi bude určite aj X2 a tiež budúci Mini Countryman. Prvé jazdy sa teda niesli v znamení vyskúšania najväčšieho možného počtu druhov pohonu. Na celkový počet tri som sa dostal s benzínovou alternatívou, naftovou alternatívu a aj prvým elektrickým modelom X1 s označením iX1 xDrive30.

BMW X1 xDrive23i

Prvým autom, s ktorým ma čakal naozaj pekne navrhnutý 100-kilometrový okruh bola práve najvýkonnejšia benzínová verzia, ktorá zatiaľ bude figurovať v ponuke. Má pod kapotou dvojlitrový benzínový štvorvalec a výkon 160 kW (218 k), vrátane mild-hybridného doplnku, pričom primárne predokolková platforma má v tomto prípade pohon aj zadnej nápravy, áno, je to stále xDrive.

Dizajn tejto verzie okorenila výbava s doplneným balíkom M Sport Package, ktorý prináša športovejšie nárazníky a celkovo športovejšiu vizáž auta. To, čo sa nemení sú štandardné LED svetlomety obohatené , v tomto prípade, o adaptívnu funkciu a tiež základný tvar masky chladiča ostáva rovnaký pre všetky X1. Ani tu BMW nešlo do extrémnych rozmerov ako pri niektorých väčších modeloch, veď aj X1 je volume oriented model. Pri potrebe ozaj veľkých predajov je práve určitý stupeň konzervativizmu naozaj vhodný. O úspešnosti modelu hovorí napríklad prvé miesto v predaji v Slovinsku, či mnnožstvo predaných kusov celkovo. Pod konzervatívnym dizajnom sa skrýva karoséria, ktorá je dlhšia o 53 mm a rázvor narástol o 22 mm. Nárast zaznamenáva aj šírka, konkrétne o 31 mm a výška o 44 mm. Tvrdenie, že táto generácia X1 sa už pomaly dostáva veľkosťou na hodnoty, ktoré mala dávnejšie X3 je teda celkom reálne.

Zdroj: Jozef Murárik

O tom, že vozidlo je väčšie presviedča aj interiér. Základný objem batožinového priestoru je 500 litrov, pričom každá z verzií disponuje možnosťou posúvania sedadiel a naklápania operadla. Tým sa dá objem ešte trochu meniť. Je to však na úkor pohodlia a priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách. Pocitovo je práve vzadu miesta naozaj extrémne veľa. Ak je X1 malé auto, tak potom každý iný väčší crossover od BMW musí ponúkať ozajstný extrém priestorovo. Vlastne to tak aj je. BMW X1 je naozaj veľkým priestorovým prekvapením zo strany automobilky. Už predchodca bol na tom veľmi dobre, ale nová generácia je ešte podstatne ďalej.

A ak chcete výrazné zmeny, tak tie sa udiali v prednej časti. Nová prístrojová doska vyzerá ako v dvojke Active Tourer, s ktorou X1 zdieľa nielen platformu, ale aj niektoré riešenia. To je dobre, lebo aj tu je nový systém iDrive 8, ktorý prináša nové užívateľské rozhranie a novú formu prezentácie obsahu. Môžete si zvoliť widgety, ale aj skratky a ku svojim obľúbeným funkciám sa viete dostať jednoducho swajpnutím smerom dole. Celé ovládanie systému je orientované na využitie dotykovej obrazovky. Veď tradičné koliesko v prípade menších BMW celkom absentuje. Musím sa priznať, niekoľkokrát mi, pri zadávaní údajov do navigácie, ruka podvedome hľadala tento ovládací prvok, ale po chvíli som si zvykol, že musím všetko riešiť cez displej a nie cez dedikovaný ovládač. Aj keď to nevyzerá ako výrazná zmena, bude to najmä v prípade Slovenska. Kým cesty v okolí Mníchova majú perfektný povrch, na Slovensku sa môže stať, že pri jazde po naozaj rozbitých trasách netrafíte požadované písmeno. Tým ale nehovorím, že podvozok je príliš tuhý. Práve naopak, aj s výbavou M Sport Package je auto príjemné a nevytrasie z nikoho dušu, pokiaľ si na adaptívnom podvozku nezvolí tuhé nastavenie.

Zdroj: Jozef Murárik

Keď už som to načal, tak poďme na jazdu samotnú. Podvozok dokáže príjemne odfiltrovať nerovnosti a pritom pôsobí sebaisto. Musím však poznamenať, že celú cestu som mal mokrý povrchu vozovky a potenciál šmýkania sa bol naozaj extrémny. Tu musím kladne ohodnotiť voľbu 19-palcových diskov obutých do pneumatík Michelin Pilot Sport 4S. Pneumatiky autu dávajú ešte lepšie jazdné vlastnosti, ako by malo s takmer akýmikoľvek inými gumami. Naviac rozmery diskov favorizovali komfort a nie vizuál. BMW X1 totiž môže mať až 21-palcové zliatinové disky, čo mi príde trochu prehnané, ale proti gustu…

Pri jazde sa nenechal zahanbiť ani žiaden ďalší komponent pohonu. Aj keď som si to neuvedomoval, pohon všetkých štyroch kolies xDrive pridával ešte o kúsok viac stability.  Uvedomil som si to až neskôr pri jazde s predokolkou. Dvojspojková 8-stupňová prevodovka odvádza svoju prácu naozaj výborne a podvedomý pocit radiť miesto nej som takmer nemal, aj keď som mal pod volantom pádla. Môže za to aj výborný motor. Dvojliter pracuje v Millerom cykle, ktorý dokáže v určitých režimoch drasticky znížiť spotrebu. A stále má dostatok výkonu. V praxi to znamená, že prvých 50 km som síce zvládol so spotrebou takmer 9 litrov, ale nasvedčovali tomu aj všetky okolnosti, zrýchlenia, naštartovanie vozidla pri fotení, všetko možné. V druhej polovici trasy som sa dostal na úroveň 6,3 litra, pričom som nespôsoboval brzdenie premávky. V praxi teda znamená, že xDrive23i žerie toľko, koľko mu dovolí vodič.

BMW iX1 xDrive30

Veľkou novinkou v ponuke modelu je práve elektrický model. V spektre cenníka budú aj plug-in hybridné alternatívy, ale úplne elektrická možnosť bude úplne prvýkrát. V reálnom svete sa vozidlo prejavuje veľmi podobne ako klasické spaľovacie, vlastne ak vodič presadne zo spaľovacieho do elektrického, tak je zmien naozaj veľmi málo. V prvom rade je to zvuk. Hans Zimmer aj tu uplatnil svoje Iconic Sounds a tie sa menia zmenou jazdného režimu.

Zdroj: Jozef Murárik

Batéria s kapacitou 64,7 kWh využíva piatu generáciu elektrických pohonov BMW. Na okruhu s dĺžkou 50 kilometrov, kedy som musel dobiehať šialene brzdiaceho kolegu z Poľska a prispôsobovať sa jazde naozaj permanentne som zajazdil veľmi dobrú spotrebu 20 kWh na 100 km. Mám pocit, že napríklad s Peugeotom e-2008 by som pri takomto tempe mal približne 25 kWh na sto. Ak by však jazda bola plynulejšia a s normálnymi atribútmi, nie s prispôsobovaním sa niekomu inému, tak verím, že by som sa vedel dostať kľudne na 15 kWh na 100 kilometrov. A to by znamenalo reálny dojazd viac ako 400 kilometrov vďaka rozumne veľkej batérií. Na takéto skúšanie hodnoty však musím počkať až na klasický test, kedy budem vedieť lepšie zhodnotiť spotrebu v našich podmienkach. Zatiaľ môžem povedať, že BMW iX1 je klasické auto, s ktorým nebude mať nikto problém po presadnutí zo spaľovacej alternatívy.

BMW X1 sDrive18d

Bude práve táto verzia miláčikom operatívnych lízingov? Je to dosť možné. Motor s objemom 2 litre tu má výkon 110 kW (150 k) a poháňa výlučne predné kolesa. Je zaujímavé rozdelenie motorov aktuálne, kedy slabšie verzie majú iba pohon prednej nápravy a silnejšie pohon všetkých štyroch kolies. Časom pribudnú aj medzistupne, ktoré budú mať obe možnosti.

Na rozdiel od prvého xDrive23i je táto verzia osadená výbavou xLine. Tá prináša iný tematický okruh prednej časti, ale aj bokov a zadku. Výrazné náznaky ochrany spodnej časti sú priam neprehliadnuteľné. Tomu naviac hrá do kariet zeleno-sivá farba a béžový interiér.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj keď by sa dalo polemizovať o tom, že či je rozdiel medzi dvoma verziami naozaj veľký, tak musím konštatovať, že áno. Aj tu sú obuté rovnaké Michelin Pilot Sport 4S, ale kvôli absencii štvorkolky auto akoby viac púšťa predok von zo zákruty. Je to dané najmä naozaj mokrou vozovkou a nepríjemnými poveternostnými podmienkami. Na suchu by som si rozdiel asi ani nevšimol. Toľko teda pohon, ale väčší rozdiel je v motoroch. Nielen spotrebový, ale aj výkonový. Hodnota 110 kW (150 k) pôsobí veľmi umiernene a BMW X1 s nimi jazdí ako klasický rodinný prepravník bez akýchkoľvek dynamickejších ambícií. Samozrejme to vyváži spotrebou. Znova som si trasu rozdelil na dve časti a v prvej časti som mal spotrebu do 7 litrov. Druhá časť, kedy som ušiel plynule a bez akýchkoľvek nutností znova fotiť mi dala priemer do 5 litrov. Preto záleží hlavne od toho ako chcete auto používať, ktorú verziu máte zvoliť. Mne najlepšie sadla benzínová štvorvalcová dynamicky stavaná možnosť. Avšak verím, že aj naftová alternatíva ponúkne tú správnu diverzifikáciu hodnôt pre mnohých záujemcov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku