2022-09-30 12:40:00
Hyundai i30 N DCT
Hyundai i30 N DCT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai i30 N DCT - vynikajúci

Aj i30 N má za sebou facelift. Vďaka nemu ho kúpite aj s automatom.

Hneď na úvod si to vyjasnime. Som na žltej strane. Na strane Renaultu Mégane RS.

Konkrétne s manuálnou prevodovkou. Lebo jazdí ako malý boh, má 4Control, takže aj pomalšie tempo je obdivuhodné, nehovoriac o ostrej jazde. A vyzerá vynikajúco.

Lenže... Lenže Megane RS je dnes už vlastne chyméra. Lebo aj je, aj nie je. On síce existuje a dokonca v aktualizovanej podobe, no s manuálom už nie a aj s automatom sú kvóty pre Slovensko tak obmedzujúce, že auto už vlastne neexistuje. Smutný príbeh.

Ale dnes tu nie sme preň. Dnes sme tu pre tohto modrého Kórejčana s českým pasom, ktorého športová DNA šprechuje po dojčlandsky, či skôr bavorsky.

Zdroj: Ján Hargaš

Nikdy nebol mojim favoritom. Aj keď uši chvejú, oči len mávnu rukou. To už radšej bláznivý Type R od Hondy, vravel som si. Ten je síce fajn, veď je to taká Octavia RS od výrobcu motoriek, ale vždy bol drahší a nikdy nemal automatickú prevodovku. Niežeby ju potreboval, no hlavne je drahší a má muchy, ktoré sa ťažko prehliadajú. I keď v čiernej vyzerá ako batmobil a to ja môžem. Aj to ako jazdí. Keby aj znel, svietil, konektivizoval, infotainmentoval... Aj to sa však dá odpustiť, lebo batmobil. To auto je už dnes klasika.

Po Mégane v mojom pomyselnom rebríčku nasleduje Cupra. Lenže tú novú v konkurenčnej špecifikácii som ešte nejazdil. Leon je aj ako hatchback veľké auto, väčšie ako i30 a Cupra má fenomenálne špecifikácie interiéru a exteriéru.

Potom je zvyšok. Pred Golfom GTI je Octavia RS. Lebo je väčšia a vie mať úžasné farby. Vážne, pozrite si konfigurátor.

Zdroj: Ján Hargaš

Kde bol Hyundai i30 N doteraz. Nikde. Jednoducho som s ním nemal tú česť. Nikdy. V redakcii panoval zákon staršieho a kolega si N-ko uchmatol pre seba. Ja som zas na oplátku to isté spravil s Mégane RS. Okruhovú i testovaciu premiéru som tak prekonal relatívne nedávno. Takže už viem, prečo do TOP 3 určite patrí.

Hodnota

V prvom rade je tu argument ceny. Hyundai vedel pri i30 N vždy tak trošku podliezť cenu podobne orientovaných konkurentov. Dnes to platí tiež, no je to omnoho menej prehľadné ako v minulosti. Napríklad porovnanie s konkurenčným Cupra Leon. Ten štartuje na cene 35 650. Výkon 245 koní, 7DSG. I30 N kúpite aj dnes s manuálom, no pokiaľ ho budete financovať inak ako cez Hyundai, aj manuál bude drahší. Jasné, má o 35 koní viac a má aj charakternejší zvuk, no je to až také dôležité? To už závisí od každého z vás. Stále však platí, že tak koncentrovaná sila, zábava a zvuk už nie je len tak k dispozícii a rozhodne nie za nižšiu cenu. Pretože i30 N má stále zvuk a to aj v prípade testovanej verzie. A krásny predpubertálny zvuk, ktorý presne pasuje k nám mentálne 9-ročným fanúšikom hot-hatchov.

Zdroj: Ján Hargaš

Schopnosti

Kedysi šli svetom legendy o tom, že aj keď Hyundai sľubuje papierový výkon, veľká časť áut ho nedosahuje. Vraj na tom bol kus pravdy a vraj to tak už dnes nie je. Isté je, že schopnosti auta sú preukázateľné a naozaj dobré. Zo 60 na 100 km/h za 4,15 sekundy, z 80 na 120 km/h za 4,65 sekundy. Bez prípravy. S nožom na krku, respektíve s prstami na pádlach to bude minimálne o pol sekundy rýchlejšie. Priemerná spotreba? 11,5 v chladnom počasí. Na okreskách? 17,7. Čakali ste menej? A viete, že si čítate test hot-hatchu? Nech by som k parametru spotreba na okresnej ceste pripísal akékoľvek dvojciferné číslo, bude pravdivé. Jednociferné bude také predvýplatové, či skôr pro-rodinné. Dá sa. Za tých 8-9 litrov, keď sa nebudete predvádzať a na palube budú takí, ktorých stredné ucho nie je zrovna odolné. Pravdou je, že motor svoj výkon nevie skryť za enormne nízku spotrebu. Keď chcete vysoký výkon a nízku spotrebu, kúpte si úspornú žiarovku, alebo chladničku. Pri hot-hatchoch to skrátka nejde.

I30 pôsobí veľmi dôveryhodne. Či na diaľnici, či na okreskách, v serpentínach. Na nerovnostiach sa drží zubami nechtami, torque steer je minimálny, krásne lezie do zákrut a ešte krajšie zo zákrut. Vie byť pekelne rýchly, s pádlami obzvlášť, no ani tie netreba vždy. Na úzkych cestách preferujem jazdu v automatickom režime (načo testujem auto s automatom, keď radím iba manuálne?), pravda v čo najšportovejšom režime a prevodovka obvykle stíha a pracuje rozumne. Nemá však zrak, nevie kam smerujete, no aj bez použitia pádiel sa dá ísť skutočne mimoriadne dobre. Poteší, že manuálny režim zostáva manuálnym režimom aj k červenému poľu. To už nové DSG-čka robia len pri R-kách...

Zdroj: Ján Hargaš

Auto má šmrnc, auto má cveng. Zároveň platí, že rýchlejšie sa dostanete k novému autu jedine v prípade, že nebude mať ani polovičný potenciál tohto. Hyundai to v dodávkach áut prednedávnom naozaj vedel a nepočúvam ani dnes sťažnosti, že by im to išlo pomalšie ako konkurentom.

I30 už má svoj vek. Nie je to najmladší hatchback na trhu, ale komu je to ľúto, mal by si uvedomiť, čo nové platformy prinášajú. Presne tak, problémy. Tu je základné železo rovnaké, nová je prevodovka, nový je infotainment. Oboje fungovalo počas testu výborne. Auto má parádne predné sedadlá, má dosť miesta vzadu pre dvojicu, núdzovo trojicu, má aj kufor, v ňom parádnu priznanú výstuhu, ktorá len dokumentuje to, čo za jazdy cíti každý - že je to pevné, že i zadok drží na zemi. Tuhé ale nie vyslovene nekofortné. Stále je to praktický hatchback, no s fantastickým zvukom a schopnosťami.

Zdroj: Ján Hargaš

I keď sám by som asi išiel po verzii s manuálnou prevodovkou, už len pre funkciu rev-match a akúsi „starosvetskosť“ ktorú na športovo ladených autách naozaj ľúbim, viem pochopiť aj tých, ktorí siahnu po verzii s automatom. Ten v pokoji radí pokojne a rozvážne, prípadné slabiny súvisiace s konštrukciou (dvojspojka) dobieha silný motor, no a keď na to dupnete, odhodlanie s akým na to dvojspojka šliape, zvuk ktorý sa rynie z výfukov i spod kapoty, to je veľký a veľmi príjemný zážitok. A neposkytol mi taký ani Golf R. Aj keď bol v serpentínach rovnako rýchly na suchu a výrazne rýchlejší na mokre, zvukový prejav je na strane Hyundaiu. Aj cena a to aj v prípade porovnania s GTi. Dnes by som teda dilemu staval takto: i30 N alebo Cupra Leon? Cupru mám rád, no väčšmi mi ladí verzia s výkonom 300 koní v kombi a tam je cenovka už inde. Takže áno, koniec žltej, teraz je tu modrá, svetlo-bledúnko modrá a k nej nevyspelý ale krásny a charakterný zvuk. 9 z 10.

Technické údaje

Model: Hyundai i30 N DCT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8. stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  206/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 392/2100-4700
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,4 (Launch control)
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4340/1795/1445
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 381
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1455-1535
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík: 235/35 R19
Základná cenníková cena modelu: 34 390 €
Cena testovaného vozidla: 36 390 €
   
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku