2022-08-16 17:45:00
Toyota Hilux Invincible
Toyota Hilux Invincible
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Hilux Invincible Sport – Dramaticky lepší

Hilux súčasnej generácie bol aj pred faceliftom dobrý pracovný stroj.

Chýbalo mu však "chlapáctvo," závan prémiovosti a univerzálna použiteľnosť, ktorou sa prezentujú a prezentovali konkurenti. V čase, keď boli na trhu pikapy ako Mercedes Triedy X s naftovým šesťvalcom, Amarok s naftovým šesťvalcom v niekoľkých stupňoch výkonu a stále bol prítomný Ford Ranger s päťvalcom z lokomotívy, Hilux nemal žiaden nárok. Tomuto trojlístku jednoducho nestačil a mohol sa biť o zvyšky "chlapáckeho" trhu s L200 a s Navarou, či s Isuzu D-Max. Všetko solídne pikapy, každý si našiel svojho fanúšika, svojho verného majiteľa, no ani jeden z nich nemal tú „šťavu,“ ktorou disponovali prvé zmienené modely. To čo Ranger strácal na seniorskom motore, dobiehal v naladení podvozku a v priestrannosti kabíny. A takto som mohol pokračovať. Všetci traja menovaní z TOP 3 pikapov ale medzičasom zmizli. Ranger dostal kultivovanejší štvorvalec s dvomi turbami a verziu Raptor, Trieda X odišla úplne a Amarok sa vytratil tiež, aby sa spolu s Rangerom vrátil v plnej sile, a to aj s naftovým šesťvalcom. Ale ešte nie.

Keď trojica najlepších odišla, poradie sa logicky premiešalo. Na pomyselnom vrchole sa predsa udržal Ranger. Mohol za to dobre urobený štvorvalec s novou prevodovkou a tiež verzia Raptor, ktorá svojho času pobláznila nejedného fanúšika týchto veľkých áut. No a potom prišiel Hilux s motorom a odhodlaním, ktoré mu mali byť vlastné už od začiatku.

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes je tu, o prvé miesto medzi pikapmi sa delí, ba až bojuje s modelom Ford Ranger a očakáva príchod posilnenej konkurencie, pretože nová generácia Rangera a nový Amarok sú už skutočne za rohom. Kým ale prídu a zasýtia trh, je tu Hilux, ktorý je nepochybne lepší ako kedy predtým.

Toyota vybavila dôkladne revidovaný Hilux novým naftovým štvorvalcom s masívnym objemom 2,8 litra. Netreba sa nechať presvedčiť uhladenými šesťvalcami, do pracovného pikapu vždy patril objemný štvorvalec. Typický chod, veľká sila, masívny krútiaci moment a vibrácie, že by bez poriadnych silentblokov a zotrvačníkov mohlo stojace naštartované vozidlo slúžiť ako vibračná doska na utlačenie akéhokoľvek parkoviska.

Nový motor síce reve ako podráždený dinosaurus, no už je to dinosaurus, ktorému zabral sirup proti kašľu a zaberajú mu aj tabletky na upokojenie. Síce reve a trasie, len toľko, aby si ho nikto nepomýlil s benzínovým spaľovačom a už vôbec nie s motorom z mixéra.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má po novom vyše 200 koní a krútiaci moment 500 Nm. Tým predbehol parametre päťvalca od Fordu a dokazuje to aj za jazdy. Síl má naozaj na rozdávanie, no i keď šesťstupňová prevodovka bohate stačí, konkurencii to nestačilo a jej automaty dokážu ponúknuť predsa len o kúsok viac podpory pre motor v prípade potreby prudkého zrýchlenia. Vozidlo zaťažené iba vodičom zrýchľuje zo 60 na 100 km/h za 7,38 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 8,68 sekundy. Oba údaje hovoria jasnou rečou – pretekár to nie je, no pružnosť je dostatočná na to, aby najmä v nižších rýchlostiach auto vedelo poľahky predbehnúť pomaly idúce automobily.

Príjemným prekvapením, ktoré s výnimkou motora môžem označiť za najvýznamnejšie, bol komfort a istota podvozku. I keď bol Hilux pred faceliftom dobrý pracant a v teréne sa s výnimkou hlbokého blata nemal veľmi čoho báť (s dobrým obutím), na ceste mu to nešlo. Zlé pneu a podvozok, ktorý tam bol na to, aby vydržal, nie aj aby držal. Po facelifte to bol iný zážitok. I keď auto komunikuje svoju veľkosť, odstredivým silám vzdoruje lepšie a môže sa pochváliť lepšou stabilitou pri vyšších rýchlostiach i pri prudších manévroch. Stabilizačný program dôsledne bráni prevráteniu, viete ho ale presvedčiť, aby až tak dôsledne nebránil pretáčavému šmyku. Keď veľmi chcete, viete dosiahnuť aj nedotáčavý, no podstatné je, že auto dobre komunikuje a pohyb vozidla do strany je cítiť rýchlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Komfort jazdy zvyšuje lepšie nastavený podvozok i nižšia hlučnosť v kabíne pri rýchlejších jazdách. Slušne povedané, toto auto mi prišlo ako celkom iné v porovnaní s Hiluxom, ktorý som pred rokmi jazdil naposledy.

Motor, jazdné vlastnosti, to sú nezanedbateľné silné stránky, no veľkým plusom sú aj nové výbavy a prvky týchto výbav. Testované vozidlo vo výbave Invincible Sport bolo v čase testu najvyššou výbavou, no dnes tu máte už aj stupeň GR Sport. Ten zvyšuje cenovku automobilu na úroveň 60-tisíc. Za Invincible Sport dáte 56-tisíc eur – s DPH v oboch prípadoch. Infotainment Toyota Touch 2, konektivita CarPlay a Android Auto, kamery okolo celého vozidla, nové asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu, predkolízny bezpečnostný systém s detekciou chodcov, rozpoznávanie značiek, ale aj elektricky ovládaná zadná roleta, tú sú prvky poľudšťujúce tohto pracanta na úroveň vozidla typu SUV.

Hilux je výrazne lepší ako bol pred faceliftom. Môže za to odlišné naladenie podvozka, lepšie odhlučnenie, lepší motor a veľa novej výbavy. Auto má novú tvár s offroad prvkami, ktorá mu svedčí. Kúpiť ho môžete ako vo verzii Single Cab, Extra Cab, tak v testovanej Double Cab. Tá má vo vnútri toľko miesta ako Corolla hatchback. Akurát batožinový priestor odvezie od motorky cez drevo do krbu, až po tehly.

Zdroj: Ján Hargaš

Hilux je výborný pikap. Keby Toyota prišla s faceliftom o kus skôr, mohol sa popasovať s hrdinami nedávnej minulosti a istotne by nedal kožu lacno. Dnes, až kým na trh neprídu nové konkurenčné pikapy, dnes vládne pikapom spolu s Rangerom. Do budúceho súboja sa chystá novou výbavou GR Sport, no už Invincible je výbornou voľbou. Každý zo súčasných pikapov je lepší v niečom inom, takže vo finále o víťazovi rozhodne subjektívny postoj k špecifikám a samozrejme dodacie doby a cena. Silnou stránkou Hiluxa je záruka na 5 rokov, alebo 250-tisíc km. 7,5 z 10.

Technické údaje

Model: Toyota Hilux Double Cab 2,8 D-4D 6 AT Invincible Sport
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2755
Prevodovka: 6 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  150/3000-3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,9-10,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5325/1855/1815
Rázvor náprav (mm): 3085
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2125-2345
Užitočná hmotnosť nákladu (kg): 1010
Svetlá výška (mm) 310
Rozmer pneumatík vzadu: 265/60 R18
Základná cenníková cena modelu (Single Cab) bez DPH: 30 217 €
Základná cena verzie (Double Cab) bez DPH: 31 647 €
Cena testovanej verzie bez DPH: 44 800 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku