2022-06-21 11:30:00
Volkswagen T-Roc facelift 2022
Volkswagen T-Roc facelift 2022
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen T-Roc R-Line – To najlepšie z najmenších

Volkswagen T-Roc prišiel ako prvý a ako prvý dostáva aj facelift.

Byť prvý, to je vždy fajn, ale nie vždy sa dá vymyslieť kategória, v ktorej ešte nikto prvý nebol. Našťastie máme mnohí dostatok fantázie na to, aby sme si vymysleli šport/kategóriu, v ktorej naozaj môžeme byť prví. Za všetko stačí spomenúť Škodu Kodiaq RS a jej rekord na okruhu Nurburgring ako najrýchlejšieho sedemmiestneho SUV. Keby ten rekord nezašla Sabine Schmitz, nemal by absolútne žiaden zmysel. Takto mal aspoň zmysel pre humor a športové nadšenie.

Tu ale o Nurburgringu príliš nie je čo napísať. Azda len to, že keby niektorí futbalisti mali talent aj na šoférovanie, taký T-Roc R by vedel byť dozaista narýchlejším 12-miestnym SUV na Nurburgringu.

Zdroj: Ján Hargaš

T-Roc bol prvý. Prvý v zdanlivo nevýznamnej kategórii malých SUV/crossoverov. Volkswagen postupne pridával jedno auto za druhým a dnes mu ten istý segment pokrývajú hneď tri autá. Ak pravda, neberieme do úvahy sesterské modely od Škody a SEATu. Každý je trošku iný a každý splní trošku inú úlohu. Hlavne sú to populárne tvary a veľkosti, takže česť práci VW, trafiť sa trikrát do čierneho úspech. Bol prvý a zároveň je najúspešnejší. Ani T-Cross, ani Taigo mu (zatiaľ) nedokázali významne kradnúť zákazníkov, i keď je nepochybné, že časť predsa ukradli a najmä v prípade Taiga ešte ukradnú. Lebo pre bežného smrteľníka s rozpočtom do 25-tisíc je každý centimeter a každé euro hodné povšimnutia. Konkrétne testovanú špecifikáciu modelu T-Roc v modeli Taigo kúpite od 24 290 eur. Pri T-Rocu je to 31 090 eur. V čom spočíva rozdiel necelých 6000 eur? Najviac v tomto: MQB a MQB A0. Kým T-Roc jazdí na „tej väčšej“ platforme MQB, na ktorej jazdí Golf, či Tiguan, A0 je platforma pre Fabiu, Kamiq, Aronu, Ibizu, T-Cross, Polo a teraz aj Taigo. Taigo navyše prišlo z Brazílie a úspešne si vyberá prioritne tie lacnejšie komponenty z poličiek koncernu. Na prvý pohľad to ale veľmi nevidno. Až na ten druhý, tretí. Každopádne to rozdiel nie je zásadný a pre väčšinu zákazníkov nebude hoden príplatku 6000 eur. Taigu nielen ja predikujem veľkú žiarivú budúcnosť. Aspoň ak ide o predaje verzií so slabšími motorizáciami. A pre T-Roc je 150 koní vlastne slabšia motorizácia. Naopak, toto auto bude narozdiel od Taiga viac pre ľudí bažiacich po vyššej úrovni. Vyššej úrovni... pritom netreba zabúdať, že T-Roc je to najlepšie na modeli Audi Q2... T-Roc je komfortnejší a aj jazdne je o niečo lepší. Najmä pôsobí robustnejšie a o niečo robustnejší aj je. Jeho najväčšou devízou je však to, čo si na ňom zákazníci cenili aj doteraz – široká paleta motorizácii. Teda, oni si to cenili, ale aj tak všetci kupovali verziu s výkonom 110 kW a s motorom TSI. Teda presne túto testovanú. Akurát si obvykle pribalili manuálnu prevodovku, aby ušetrili na cene. Cena stúpla a nie je to ani tak faceliftom. Skôr je tu facelift preto, aby stúpanie cien nebolo až také bolestivé a najmä, aby T-Roc držal krok s menšími a mladšími kolegami.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže čo? T-Roc R-Line za 30 alebo Taigo R-Line za 24? Moje odporúčanie je jasné: Taigo. Rozdiel v cene je markantný a ani tichšia, komfortnejšia jazda s pár novšími ovládacími prvkami a trochou mäkčeného plastu na viac tento rozdiel nevyváži. Nehovoriac o tom, že v Taigu je na zadných sedadlách viac miesta v oblasti kolien. Vo všetkých ostatných oblastiach je to v podstate remíza. Pre koho je testovaná verzia? Pre toho, kto neverí v brazílca a chce mať doslova Golf minulej generácie na zvýšenom podvozku. Nečudujem sa, Golf minulej generácie si ešte dnes drží viac fanúšikov ako ten súčasný. Pomer cena/protihodnota možno T-Roc nevyhrá, no nikto nemôže spochybniť, že je to lepšie auto. Otázka tak je rovnaká: dokážete to oceniť?

T-Roc ponúkne viac motorov a práve to je jeho devíza v porovnaní s Taigom. Ponúkne totiž tri naftové motorizácie a aj keď sa to dnes príliš nenesie, nafťáky, obzvlášť s pohonom všetkých kolies, či aspoň s automatom majú zmysel aj pri menšom aute. Najmä keď ho budete používať ako služobák a ročne s ním najazdíte riadne dávky kilometrov. Verzia TDI s výkonom 110 kW a s pohonom 4Motion bude v T-Rocu o kus svižnejšia ako v Tiguane a zaplatíte za ňu menej. Aj ak ide o náklady na kúpu, tak na spotrebu. No to najcennejšie pri modeli T-Roc sú verzie s motorom 2,0 TSI. Kúpiť si môžete aj 140 kW model s pohonom všetkých kolies a s DSG-čkom, alebo rovno T-Roc R a jeho 221 kW a ešte aj s Akrapovičom. T-Roc R-Line 2,0 TSI 140 kW je tu za 35-tisíc eur. To je o vyše 800 eur menej ako by vás vyšiel Formentor s rovnakým agregátom. Formentor považujem za jedno z najlepších kompaktných áut na trhu, no po týždňovom teste T-Roca a po predchádzajúcom teste pred-faceliftovej verzie so spomínaným agregátom môžem smelo napísať, že rozdiel medzi nimi nie je veľký a rozhodovanie by u mňa síce netrvalo dlho, no nebolo by ani hotové tak rýchlo, ako som si pred testom auta myslel. Lebo T-Roc vyzerá dobre, jazdí viac ako slušne aj so slabším motorom a slabšou prevodovkou bez pohonu všetkých kolies. Má kopu výbavy a je postavený kvalitne. Má veľký kufor, akurát vzadu má o niečo menej miesta ako Formentor. No a Formentor má šmrnc novej značky Cupra a s tým sa bojuje veru ťažko.

Zdroj: Ján Hargaš

Moje odporúčanie teda znie jednoducho: T-Roc 1,5 TSI MT alebo DSG s výbavou Life. Je viac ako slušná a aj náročnejšie prvky sa dajú dokúpiť. Vtedy cenový rozdiel medzi lacnejším Taigom a T-Rocom nie je taký veľký, dá sa ignorovať a odmenou za to je hodnotnejšie auto. T-Roc so základným trojvalcom nemá zmysel, na to je tu práve T-Cross, či štýlovejšie Taigo. Naopak, všetko s vyšším výkonom, či naftové špecky sú dostupné jedine s T-Rocom a presne to sú oblasti, ktoré auto katapultujú nielen nad Taigo a T-Cross, ale aj nad konkurentov iných značiek a až do blízkosti Formentora a áut vyšších segmentov. A či je T-Roc R lepší ako Formentor Veloz? To nechajme na inú príležitosť.

T-Roc je ideálnym spoločníkom pre jednotlivca, či dvojicu. Dáva štýl, populárne zvýšené sedenie a umožňuje k zvýšenému sedeniu pribaliť aj technológie na zdolávanie náročnejších podmienok. Aj bez nich je to ale auto, ktoré až tak netrpí na výrazné náklony karosérie, ktoré jazdí pekne, až priam obratne. Aj jednoduchší podvozok dodáva väčšiu dôveryhodnosť ako v Taigu a T-Crosse. Priečne nerovnosti zvláda i na väčších diskoch s väčším prehľadom (Taigo a T-Cross sú lepšie na menších kolesách). Odhlučnenie je nadpriemerné, izolácia pred drsnosťou chodu motora je tiež na veľmi dobrej úrovni. Prevodovka obľubuje plynulé, priam lineárne rozbehy, prílišnú ostrosť na prvých metroch priveľmi neocení, no podradenie pri potrebe pružného zrýchlenia zvláda dobre. A s jemnou nohou krásne prechádza aj zápchami a ani plazivé tempo cez mesto autu nerobí ťažkosti. Keď viete, že dvojspojkový automat má radšej pár metrov voľného priestoru pred autom, žiaden spolujazdec nebude vedieť, že máte dvojspojku. Je ale suchá, takže tieto rady si treba brať obzvlášť k srdcu. Priveľa dynamiky radšej k silnejším motorom. Priemerná spotreba počas testu zastala na úrovni 6,7 litra benzínu na 100 km. Postupne klesala, keďže som s autom najazdil vyše osemsto kilometrov a boli to takmer úplne prvé kilometre. Na konci testu som už skúšal aj dynamiku. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha bez prípravy za 5,9 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,5 sekundy. V oboch prípadoch tak akurát. Na pretekanie to nie je, ale predbiehanie je možné a bez stresu. TSI s výkonom 150 koní bez mild-hybridu je ozaj svieži motor s dostatočnou výkonnostnou rezervou na bezproblémové predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch.

Zdroj: Ján Hargaš

IQ Lights majú 24 segmentov diaľkového svetla pre každý svetlomet. Funkcia matrix patrí k lepšiemu priemeru a segmentov je dosť na to, aby aj náročnejšie situácie dokázali svetlá pokryť. Fungujú lepšie ako svetlá s funkciou matrix pri Škode, no nie sú až tak dobré, ako vo vyšších modelových radoch, či u prémiových výrobcov. Stoja však za zváženie. Stretávacie svetlomety majú široký kužeľ, ktorý dobre osvetľuje najmä pravú krajnicu, no široké je aj osvetlenie ľavej krajnice. Pritom svetlo svieti nízko a prichádzajúce automobily neožaruje. Výsledkom je, že ani jazda v kopcoch nespôsobuje svetlám také problémy, ako štandardným ledkám. Tie si potom majitelia nastavujú príliš vysoko a osvecujú sietnice ostatným účastníkom premávky – alebo to za nich rovno spraví výrobca, ako to vidíme pri mnohých nových autách. Kúpa svetiel IQ Lights dodáva vozidlu aj svetelný pás medzi združenými svetlometmi vpredu. Slušné svietenie poskytujú aj LED plus so statickým prisvecovaním do zákrut. Základné eco led sú porovnateľné s kvalitnými halogénmi s poriadnymi žiarovkami (napr. night braker), akurát vedia viac potrápiť ostatných vodičov – keď sú nastavené zle a svetelný kužeľ v tme a daždi zaniká omnoho rýchlejšie. Nejazdil som ich, viac napísať neviem, toto sú všeobecné skutočnosti platné pre koncernové autá na MQB A a MQB vrátane VW.

Zdroj: Ján Hargaš

Novinky vnútri auta? Najviac zaujme digitálny prístrojový štít, nový volant a infotainment. Infotainment má veľký centrálny displej, ktorý výrazne vytŕča nad palubnú dosku. Nie je ale postavený príliš vysoko a neobmedzuje výhľad von. Má slušné rozlíšenie a softvér, ktorý si prešiel množstvom úprav. Funguje teda dobre, nie je najrýchlejší, no konektivita mu pomáha. Zaujme navigačný systém, ktorý síce infotainment ponúka, no v danom aute nebol aktivovaný – treba zájsť do obchodu. Digitálnemu prístrojovému štítu nemám čo vytknúť. Zato vyčítať mám čo volantu. Haptický, namiesto fyzických tlačidiel má dotykové plôšky. Trvalo mi pár dní, kým som pochopil ako s tým robiť a aj tak som veľkú časť príkazov musel robiť tak, že som si buď pozeral na prsty, aby som to správne trafil a potom to kontroloval na displeji. A zatiaľ samozrejme krajina za oknami ubiehali, chodci pod kolesá skákali a ja som ich nevidel a pokojne zrážal jedného za druhým. Fabulujem, iste, ale pochopili ste podstatu však? Toto nemá nič spoločné so zlepšovaním užívateľského zážitku a už vôbec to neprispieva bezpečnosti jazdy.

Podobne dotykový displej by malo byť zakázané ovládať počas jazdy. To by ale aj mobilné telefóny museli vybuchovať pri ušiach, najmä ľuďom, ktorí v aute majú minimálne bluetooth, ale aj tak si tie sprosté múdre telefóny držia pri sluchách. Tak ako dnes ráno, keď pánko s mobilom v ruke mal ešte toľko chochmesu, aby pred električkou zacúval a uhol jej z cesty. Keď chytím mobil do ruky na diaľnici pri zapnutom adaptívnom tempomate a jazde v pruhoch, som síce hňup, ale keď to urobím v meste v premávke počas jazdy som čo? Ten volant je skrátka zlým riešením. Nielenže sa tie plôšky lakované v čiernom lesklom plaste poškriabu, ešte si vyžadujú viac pozornosti a nič nezlepšujú. Aj keby som bol najšikovnejší na svete, takýto volant ma pri snahe jazdiť bezpečne iba obmedzuje a minimalizuje možnosti, ktoré pri nastavovaní čohokoľvek mám priamo počas jazdy. Tadiaľto cesta nevedie Volkswagen, mrzí ma, že konkurenti to už pochopili (nielen BMW pri modeli 2 Active Tourer, ale napríklad aj Opel pri novej Astre). A nie, keď to má Mercedes, neznamená, že je to dobré. Skôr presne naopak.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak si to zhrňme. Keď chcete malý crossover a chcete Volkswagen, vyberajte medzi T-Crossom s kopou miesta nad hlavou a štýlovým Taigom. Taigo s motorom 1,5 TSI DSG R-Line je lepšou voľbou ako tá istá motorizácia v T-Rocu vo výbave R-Line. Lebo je výrazne lacnejší. Napriek tomu je 1,5 TSI výbornou voľbou aj pre T-Roc, akurát treba radšej siahnuť po výbave Life. T-Roc R-Line je naozaj pekné vydarené športové auto. K nemu ale odporúčam motor 2,0 TSI 4Motion. T-Roc je dobrým autom pre jednotlivca, či dvojicu. Vzadu je menej miesta ako v Taigu, ale ani to auto nie je zázračné. Sú to kompakty s lepším výhľadom, no T-Roc je o niečo lepší, priam prémiovejší a ponúkne aj pohon všetkých kolies. Haptický volant má odomňa jasné nie, no ja som ufrflaný kmeť, skúste vy, či sa s tým popasujete. Svetlá aspoň LED plus s prisvecovaním zákrut, ideálne IQ Light. Najväčší displej nie je nutný, aj menšie majú konektivitu. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model:

Volkswagen T-Roc R-Line

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4244/1819/1559
Rázvor náprav (mm): 2590
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1385
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Základná cenníková cena modelu: 17 990 €
Základná akciová cena modelu: 21 490 €
Základná akciová cena verzie: 27 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku