2022-05-17 17:15:00
Volkswagen Tiguan R a
Volkswagen Tiguan R a T-Roc R
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA Tiguan R a T-Roc R: tvária sa ako drzé crossovery. Vedia viac

Aké auto si viete predstaviť na každodenné používanie?

Musí byť dostatočne veľké, musí mať priestor nielen na batožinu, ale aj pre cestujúcich, alebo má byť hlavne obratné v meste a poskytovať dostatok výkonu? Volkswagen zjavne myslí na všetky kategórie a preto ke ponuka crossoverov naozaj široká. Tie benefitujú aj zo zvýšenej svetlej výšky a tiež z vyššieho posedu. Modely Tiguan a T-Roc majú naviac možnosť voľby verzie R ako vrcholného kusu v portfóliu modelov.

Tieto dva modely som si skúsil na vlastnej koži a aj napriek prvotným skeptickým myšlienkam som ostal celkom prekvapený. Prvý sa ku mne dostal Tiguan R s parádnou modrou farbou a príplatkovým výfukovým systémom od známej slovinskej značky Akrapović, ktorý stojí 3 840 €.

Tiguan R nič nestráca zo svojej použiteľnosti a verzia po facelifte prináša veľmi vydarené tvary prednej časti. Veľké a trochu hranaté svetlomety sú preč, nahradili ich o niečo menšie s LEDkovými systémami. Aj Tiguan R môže byť vybavený aj systémom IQ.Light, ktorý adaptívne osvetľuje vozovku podľa aktuálnych podmienok. Dobre, dobre, Tiguan R má IQ.Light sériovo, čo je výborná správa.

Zdroj: Jozef Murárik

Avšak vizuálne sa R-kový Tiguan od ostatných líši inými nárazníkmi a najmä koncovkami výfukov. Na vzhľade svoje zohrávajú aj väčšie zliatinové disky, či upravené prahy karosérie. Normálne sa dá tvrdiť, že toto je najkrajší Tiguan, ktorý je aktuálne v ponuke. Nestráca nič zo svojej priechodnosti terénom, štvorkolka mu nezmizla. A ani svetlá výška nie je príliš zmenšená.

Interiér Tiguanu R je od bežných civilných modelov tiež trochu odlišný. Okrem charakteristického čalúnenie s modrými prvkami látky sú predné sedadlá aj výraznejšie tvarované a dokážu tak poskytnúť oporu aj v zákrutách. Nezľaknú sa však ani dlhších trás a vodič so spolujazdcom majú komfort zaručený. Zadná lavica prináša využiteľné tri miesta, lebo Tiguan je adekvátny široký. Nehovorím, že sa tam zmestia tri sedadlá pre deti, ale traja dospelí sa, minimálne na krátku trasu, určite odvezú. Pritom zostáva ešte batožinový priestor s objemom masívnych 615 litrov. Po sklopení sedadiel je to až 1 655 litrov.

Zdroj: Jozef Murárik

Predná časť pre vodiča je trochu odlišná aj z pohľadu volantu. Hrubší veniec a doplnkové tlačidlo na dotykovej ploche naľavo s modrým logom R sú znova charakteristické pre túto verziu. Držanie volantu je naozaj príjemné a predĺžené pádla na radenie rýchlosti sú veľkým prínosom. Tak veľkým prínosom, z môjho pohľadu, nie je dotykové ovládanie funkcií. Občas sa mi pri ňom stáva, že nechtiac stlačím napríklad tlačidlo vyhrievania volantu a potom sa čudujem prečo mi horia ruky.

Jazdný prejav Tiguanu R je to, čo je na aute najviac šokujúce. Jazdí ako omnoho menšie vozidlo a v zákrutách zvláda naozaj slušné preťaženia. Po úvodnom skepticizme je toto vozidlo ozajstným prekvapením a z otázky kto potrebuje Tiguan R sa stala otázka kto ho vlastne nepotrebuje. R-kový model je vybavený dvojlitrovým motorom, ktorý v rámci dcadsaťročnice divízie s logom R pridáva výkon 20 k (14,7 kW). Celkovo sa tak dostáva na slušných 235 kW (320 k). Tu netreba hľadať žiadne srandičky s driftovaním ako v prípade Golfu R a tiež netreba riešiť zvýšenú maximálnu rýchlosť. Veď 250 km/h musí stačiť naozaj každému. Jazda v zákrutách potvrdzuje, že sa Volkswagenu celkom adekvátne podarilo naladiť podvozok aj tomuto vozidlu.

Zdroj: Jozef Murárik

Po Tiguane R prichádza na rad T-Roc R, ktorý tiež ponúka možnosť priplatiť si nielen za charakteristickú modrú metalízu, ale aj za výfukový systém Akrapović s vyladeným zvukom a titánovými komponentami, ktoré dokážu ušetriť až 7 kilogramov hmotnosti. Je takou mestskejšou voľbou, alebo voľbou vhodnou pre tých, čo sú menej nároční na priestor. Celkovo je T-Roc obratný a kratší rázvor mu dáva trochu hravosti. Tak ako pri Tiguane R, ani tu netreba žiadne driftovacie režimy, s T-Roco R sa dá jazdiť naozaj príjemná a pekná čistá stopa, ktorá až dáva zabúdať na to, že človek sedí v crossoveri. Potenciálny zákazník sa nebude rozhodovať medzi týmto a Tiguanom, ale skôr medzi Golfom R a T-Rocom R. V prospech crossoveru hovorí vyšší posed a lepšia prejazdnosť terénom, čiže je možnosť sa s ním dostať aj na chatu mimo hlavnej cesty. V prospech Golfu R všetko ostané.

Aj T-Roc-R si vzal úplne rovnaký recept na úpravy ako aj Tiguan R. Športovejšie narazniky, športovejšie sedadlá, športovejší volant, viac toho naozaj netreba. Motor je úplne rovnaký, akurát v T-Rocu R zvláda zrýchlenie na stovku o 0,1 sekundy rýchlejšie za 4,8 sekundy, lebo toto vozidlo nie je tak ťažké a tiež má menší odpor vzduchu a menšiu čelnú plochu. Je teda pravdepodobné, že s T-Rocom R budete mať aj nižšiu spotrebu ako s Tiguanom R (papierovo 7,7 litra T-Roc R a 8,1 Tiguan R).

Zdroj: Jozef Murárik

Len pre doplnenie, cena ty T-Rocu R, základná, je 43 190 eur, pričom tento kus sa s príplatkovou výbavou dostal na 51 180 eur. Základná cena Tiguanu R sa dostala na 64 030 eur a tento kúsok na fotkách má príplatky za 8 640 eur. Tieto modely však majú jedného výrazného konkurenta. Pre T-Roc R to je určite Hyundai Kona N a univerzálnou náhradou oboch chce byť Cupra Formentor, ktorý môže mať veľmi podobné výkony, ale má trochu špeciálnejšie zameranie zo špeciálnejšou novou značkou. A o Porsche Macan asi ani netreba hovoriť.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku