2021-07-29 11:30:00
Renault Mégane E-TECH
Renault Mégane E-TECH
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Mégane Grandtour E-TECH – silné, úsporné, priestranné kombi

Nový plug-in hybridný model od Renaultu využíva tú istú techniku ako Captur.

 

Jeho maximálny výkon je 160 koní a maximálny krútiaci moment pre celý systém výrobca neuvádza, pravdepodobne by to vzhľadom na priebehy jednotlivých motorov nebolo nič extrémne, no efekt 144 a 205 Nm je intenzívny najmä pre okamžitý ťah elektromotora. Srdcom auta je multimódová automatická prevodovka, ktorú je možno charakterizovať ako niečo medzi robotizovaným manuálom a planétovou prevodovkou ovládanou elektromotorom. Základom je mechanická prevodovka, ktorá má štyri stupne vpred pre spaľovací motor a dva stupne vpred pre elektromotor. Prevodovka je schopná vzájomne kombinovať prácu oboch motorov a motory môžu pracovať súbežne, alebo každý zvlášť.

Zdroj: Ján Hargaš

Z môjho pohľadu je prevodovka ešte relatívne nová a očakávam, že ju v priebehu blízkej budúcnosti čakajú ešte softvérové aktualizácie. Sú totiž situácie, pri ktorých zahapká a v rýchlosti nevie, čo urobiť. Napriek tomu však celý systém musím hodnotiť pozitívne, pretože v drvivej väčšine prípadov zvláda aj drsné zaobchádzanie a dokáže sa vynájsť aj v náročných situáciách. Pre úsporne jazdiaceho vodiča to však bude na nerozoznanie od systémov, ktoré ponúkajú Ford a Toyota. Prevodovka sa vie správať lepšie ako dvojspojková prevodovka a z vlastnej podstaty sľubuje i väčšiu životnosť. Jedným dychom ale dodávam, že na hybridné dvojspojky som ešte v tomto ohľade nepočul hanu, skôr naopak.

Zdroj: Ján Hargaš

Renault sa spojkám pri tomto riešení vyhol, rovnako ako sa vyhol komplikáciám, ktoré spôsobujú hybridné motorizácie so spaľovacími motormi s prepĺňaním. Takéto riešenia sú nákladnejšie, inžinieri sa musia viac zaoberať chladením pri častých deaktiváciách motora.

Tu sa o spúšťanie spaľovacieho motora stará remeňový štartér generátor, ktorý spaľovák spustí bleskovo a bez vibrácií. Motor sa následne cez súkolesie pripojí a prenesie svoju silu na predné kolesá.

Plug-in E-TECH vždy, aj pri studenom štarte štartuje na elektrický pohon. Ak je v batérii malý zostatok energie, rýchlo potom sa spustí aj spaľovací motor. Ten istý systém E-TECH pracuje v modeli Clio aj ako HEV hybrid. Rozdiel je vo veľkosti batérie, výstupnom napätí a v priamej súvislosti s tým aj v poskytovanom výkone trakčného elektromotora.

Zdroj: Ján Hargaš

Začal som zhurta, to uznávam, ale mal som potrebu na začiatok zopakovať pár kľúčových faktov ohľadne funkcie plug-in hybridného systému. Lebo presne to je z môjho pohľadu najdôležitejšie. Pozrime sa teraz na spolužitie s plug-in hybridným Méganom.

Ten akoby len tak mimochodom prešiel faceliftom a nový plug-in k faceliftu patrí. Renaultu sa podarilo zachovať veľký batožinový priestor bez schodu skrývajúceho dodatočné lítiové batérie. Tie sú skryté medzi zadnými sedadlami a kufrom, takže neberú posádke toľko priestoru, koľko iné riešenia. Majiteľ tak akoby mal vo vozidle rezervu. Ak so sebou nebude ťahať káblové šialenstvo, kufor bude skutočne praktický.

Opravte ma ak sa mýlim, ale z môjho pohľadu je najbližším konkurentom tohto automobilu Kia Ceed SW PHEV. Ceed je však drahší, má nižší výkon, čo sa prejavuje aj v nižšej pružnosti. Má však väčší batožinový priestor (437 vs. 389 l). I keď naživo tie litre nevidieť.

Zdroj: Ján Hargaš

Systém Kie je menej efektívny bez nabíjania. Rozdiel v spotrebe pri rovnakom vodičovi, rovnakých trasách, avšak počasí ktoré viac prialo Méganu bol 0,9 litra benzínu na 100 kilometrov pri jazde bez nabíjania. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny (o koronameste už veľmi nie je reč). Mégane je navyše výrazne ťažší ako Ceed (1678 vs. 1533 kg).

Teplejšie a teda lepšie počasie pre Mégane vynahradil vodič dynamickejším jazdením obzvlášť na okresných cestách a na diaľnici. V meste to nebolo treba, pretože v oboch prípadoch vstupujem do mesta s už zohriatym motorom a v oboch prípadoch platí, že mestské kilometre celkovú spotrebu paliva znižujú. 6,3 litra benzínu na 100 km a k tomu 4,6 kWh energie. Toľko bolo finále po minutí batérie a jazdení bez nabíjania.

S nabitou batériou bola spotreba paliva 4,6 litra benzínu a 11,2 kWh na 100 km. Keď to prerátame, výsledkom je spotreba cca 6 litrov benzínu na 100 km. To dokážete aj s benzínovým autom, však? S modelom Mégane RS Line 160 Tce EDC som jazdil v porovnateľnom počasí za 6,6. 7,2 ak som na to šliapal všade kde sa dalo.

Zdroj: Ján Hargaš

Mestskú spotrebu som meral s nabitou batériou jazdou výhradne v elektrickom režime. Ak má niekde plug-in zmysel, je to práve v meste. Zároveň som využíval režim rekuperácie B a úprimne sa snažil jazdiť čo najekonomickejšie, avšak bez úplného zdržovania premávky. Iba s opatrnejšou akceleráciou. Výsledkom bola spotreba v mestskom cykle na úrovni 13,8 kWh. Z počiatočného dojazdu 39 km ubudlo po odjazdení 14,1 km 6 km dojazdu. Je teda pravdepodobné, že na plnú „nádrž“ by som dokázal odjazdiť viac ako 50 km. Nabíjanie z 0 na 100% (auto si aj tak stále drží malú rezervu) mi trvalo vyše troch hodín. Maximálny výkon bol 3,6 kW.

Mégane Grandtour E-TECH je dobré rodinné auto. Má dosť výkonu, príjemné spotreby a v meste vie jazdiť úplne bez spotreby. Dokáže to aj mimo mesta a pri pokojnom tempe medzi dedinami spotreba nemusí stúpať výrazne nad 15-16 kWh.

Zdroj: Ján Hargaš

Podvozok je pohodlný, jazdné vlastnosti sú dobré, priestoru je dosť. Auto slušne svieti, prevodovka pracuje dobre a iba príležitostne zazmätkuje. Na to, že ide o nový produkt, je na tom s užívateľským zážitkom naozaj dobre. Mégane dokáže vynikať, no v prípade plug-in hybridnej verzie sa o to nesnaží. Namiesto toho, aby staval na svojich silných stránkach – na emóciách, na jazdných vlastnostiach, na dizajne, pokúša sa preraziť elektrifikáciou. Je to dobré auto, ale z môjho pohľadu stráca svoje najpríťažlivejšie vlastnosti v prospech emisnej obety. Oplatí sa kúpiť ho? Je lacnejší ako najbližší konkurenti, o tom nemožno pochybovať. No je podstatne drahší, ako spaľovacie verzie vlastného modelového radu. Je ťažké vyrieknuť verdikt, pretože sa vo mne bijú dve stránky. Prvá je nadšená z výhod elektromobility v kombinácii s adekvátnym benzínovým dojazdom a istotou s ním súvisiacou, baví ma nabíjať auto, sledovať techniku, spotrebu, prácu prevodovky. Som technologický nadšenec a toto auto púta moju pozornosť pri každej jazde. I keď neprináša emócie. Na druhú stranu vidím vyššiu cenu a skutočnosť, že spomínaná verzia RS Line s benzínovým turbomotorom a s automatom je tak dobrá, plná emócií a francúzskeho šarmu, no pritom dokáže vlastne to isté, akurát zábavnejšie. Jednoducho povedané: medzi plug-in hybridmi pre masy je toto naozaj zaujímavá a cenovo výhodná voľba, ktorá dobre funguje. Ale kým môžete, berte benzínový Mégane. To je auto, na ktoré si spomeniete aj po rokoch. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje
Model: Renault Mégane Grandtour ETECH
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6-stupňová automatická multimódová
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 117 kW (spaľovací motor: 67 kW pri 6500 ot/min)
Krútiaci moment (Nm/ot.): 144 (3200 ot/min) + 205 elektromotor
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4626/1814/1449
Rázvor náprav (mm): 2669
Objem batožinového priestoru (l): 389
Objem palivovej nádrže (l): 39
Kapacita batérie (kWh) 9,8
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1427
Užitočná hmotnosť (kg): 462-528
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg):  750
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena (plug-in): od 30 050 €
Základná akciová cena (plug-in) 28 550 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku