2021-10-26 12:50:00
BMW 128 ti
BMW 128 ti
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 128ti - Zostup do sveta hot-hatchov

BMW oživuje označenie ti a v novej dobe ním označuje klasický hot-hatch. Hot-hatch s logom BMW.

Kým pre mainstreamové automobilky je územie hot-hatch automobilov vrcholom ponuky, pre BMW je to vlastne prechod zo vztýčenej polohy, do mierneho podrepu. BMW si povedalo, že so slávnymi horúcimi hatchbackmi zmeria sily a svoju techniku podrobí skúške správnosti. A presne preto vznikol automobil zvaný 128ti. Silná značka, silné označenie a k tomu silný dvojlitrový turbomotor s výkonom 195 kW, automatická osemstupňová prevodovka a výhradne pohon prednej nápravy. Medzi kolesami diferenciál Torsen. K tomu nedospelé červené detaily. Ako keď sa otec rodiny ocitne v kríze stredného veku a na čoraz vzdialenejšie pubertálne deti zaútočí zmenou šatníka. Namiesto obligátneho saka a kožených topánok si bachne blikajúce tenisky a šiltovku so šiltom vzad. Áno, toto auto stratilo noblesu a čuplo si k hašterivým synovcom s cieľom pokoriť ich na ich vlastnom ihrisku. Chce to veľké sebavedomie, vieru vo vlastné schopnosti a nepochybne aj nudu na pracovisku, ba možno aj v živote. 

Zdroj: Ján Hargaš

Rád by som napísal, že to napriek tomu funguje, ale nemôžem. Lebo nefunguje. A dôvod je celkom primitívny, banálný až bázický. Pneumatiky. Bridgestone Turanza. Lebo pán v strednom veku si nevšimol, že blikajúce tenisky s vysokou podrážkou sú už dávno úplne out a dnes sa preferuje funkčná obuv s poriadnym gripom. Základná chyba, ktorá jasne hovorí, že pán v strednom veku nie je žiadny pubertálny výrastok, ale racionálny muž, ktorý si dobre vyrátal, že Turanzy dobre poslúžia a stoja menej ako nejaké Michelny Pilot Sport, či Pirelli Pzero a podobne orientované tituly vládnuce instagramom pubertálnych horúcokrvných hatchbackov. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pískaj, pískaj, popiskuj, len mi piecku nezrúcaj... 

A tak ma sila pískanie sprevádza. Pískam pri rozbehu, pískam v zákrute. Pískam aj keď mám "betál" stlačený sotva na polovicu. Pískam aj keď v zákrute idem sotva polovicu reálneho potenciálu tohto automobilu. A keď to prepísknem, pískanie zmizne a príde plynulá nedotáčavosť. Pneumatiky podvozok zrádzajú skôr, než si pán Torsen všimne, že by mal začať pracovať. 

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže pán testovač nie je (úplný) amatér, vie ako potlačiť vlastný pud sebazáchovy a zobudiť Torsen. Jednoducho sa vykašľe na pískanie a obavy zo spoluúčasti a rovno prejde k pocitu úplného šialenstva a posadnutosti. S týmto autom treba skrátka prekonať tú medzeru medzi pomaly a brutálne. Medzeru, ktorú obvykle zahŕňajú slová ako normálne, rýchlo, príliš rýchlo, nenormálne, zastav, vystupujem. Treba prekonať vlastný pud sebazáchovy a presunúť sa s autom tam, kde by vzhľadom na sprievodné pískanie a nedotáčavosť mala nasledovať kolízia až smrť. Lenže ono sa to nestane. Pretože presne tam sa preberie mladý pán Torsen, napne svaly a ukáže o koľko prevyšuje podvozok schopnosti komfortných eko pneu. V tom momente nadobudnem pocit, že to auto by šlo dobre aj na téglikoch od jogurtu. Lebo ide. Krásne. S tou typickou BMW mäkčenou tvrdosťou, presnosťou a schopnosťou vtiahnuť do deja. 

Toto auto je v skutočnosti poklad. Cennosť vo výpočte prémiových áut, ktoré sa odmietajú popasovať s "nižšími kastami" s presvedčením, že tak vysoko prevyšujú zvyšok štartového poľa, že už len pozrieť sa na tých "obyčajnejších" by bolo "fó-pá" po ktorom by sa automatická brána na obľúbenom golfom ihrisku jednoducho neotvorila. 

Zdroj: Ján Hargaš

Priznávam však bez výrazného mučenia, že vzhľadom na použité pneumatiky som nezistil, aké to auto vlastne je. Ako jazdí. I keď som bol spotený ako kôň po každom ostrom kilometri, i keď sa mi aspoň Torsen podarilo zobudiť, v zákrutách som nedosahoval rýchlosti, ktoré podvozok tohto auta dovoľuje. Lebo celá snaha bola aj tak utopená v preklze kolies a v nedotáčavosti, na ktorú by na daných gumách trpelo čokoľvek s pohonom prednej nápravy.

A pravdupovediac, ani druhá stránka mince – jazda na pohodu a príjemnú dynamiku tomuto autu úplne nesvedčí. Toto je naozajstný hot-hatch od BMW. Taký, aký tu ešte nebol. Ani minulá generácia, ani tie súčasné s pohonom všetkých kolies jednoducho nemajú tú esenciu mladíckej nerozvážnosti ako práve toto auto. Len musí byť na dobrých kolesách, aby napĺňalo svoj potenciál.

Zdroj: Ján Hargaš

Sú to všetko charakterové črty. Auto je nesmierne tuhé, avšak nie vyslovene tvrdé ako doska. Podvozok výborne izoluje menšie nerovnosti, väčšie už prenikajú do chrbtíc posádky veľkou mierou, avšak kolesá neodskakujú. Auto je na rovinkách veľmi presvedčivé a skutočnosť, že má „len“ 265 koní necítiť. Skôr pôsobí, ako by pohodle prekračovalo úroveň troch stoviek žrebcov. Isteže, pri rozbehu v priamke je zreteľná snaha kolies rotovať na mieste, opäť však ide aj o priľnavosť kolies. Prezuvky sú skrátka dôležité. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 4,63 sekundy v prípade komfortného režimu bez prípravy. Z 80 na 120 km/h ide o údaj 4,69 sekundy v rovnakých podmienkach. Osemstupňový automat je výborný ako v dynamike, tak v plynulosti rozbehov. Reakcie na plyn sú blízko k ideálu. Brzdy sú jedovité, ale dobre sa s nimi pracuje. Priemerná spotreba bola počas testu na úrovni 8,6 litra benzínu. Silnou stránkou auta je, že keď chcete, môžete jazdiť s nízkou spotrebou niekde okolo 7 litrov aj v kombinovanom cykle. To je však presne ten istý štýl ako šilt vzad a svietiace tenisky v kostole. Načo vám potom sú tie nálepky a akcenty?

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne je všetko na svojom mieste, vrzgoty som nezaznamenal. Materiály sú kvalitné a celkom pekné. Môžete dizajnu palubnej dosky niečo vyčítať, ja som spokojný. Sedadlá majú v sebe zabudovanú škrupinovosť a spoľahlivo držia telo na mieste. Nie sú vyslovene pre tučných, avšak ani tých sa nepokúšajú rozdeliť na tri časti. Posed za volantom je výborný. Prítomnosť asistenčných systémov taktiež poteší. Vzadu sa deti v autosedačkách odvezú, lepšie však bude dvom ako trom. Kabína je v tejto triede úzka a treba to mať na pamäti. Sedenie vzadu je vo všeobecnosti pohodlnejšie ako v minulej generácii, avšak zmenou koncepcie ani nič iné nemožno čakať.

No a na záver? Svetla svietia, stieračie stierajú. Kufor to má tiež. Dizajn? Aj ten má. Za mňa je v poriadku, tipnem si však, že pár z vás nadšených nie je. Ešteže tak, lebo dizajn, ktorý sa páči všetkým je fádny. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ťažko sa hodnotí auto, ktoré nebolo v čase testu vo vrcholnej forme. Verím že na novom obutí si auto dokáže napraviť hodnotenie a predvedie kompletný potenciál. Ja som však možnosť jazdiť ho na lepších gumách nemal, počul som že je to lepšie. 

Aj na zlom obutí však auto jasne dokazuje, že BMW doň dalo dosť veľa snahy a svojich bývalých kolegov má čím postrašiť. Isteže aj cenou, pretože BMW od značky Hyundai je výrazne lacnejšie a s tým sa nedá pohnúť. Môžeme o rozdieloch diskutovať, no ak ide o jazdecký potenciál, aj keby bolo BMW rýchlejšie, rozdiel bude zanedbateľný. Jediné, čo dáva tomuto autu zmysel, je túžobný pohľad po značke BMW, o kúsok vyspelejších technológiách a túžobný pohľad po modeli 135i xDrive. Nemáš naň? V poriadku, 128 ti odvedie tiež výbornú robotu. Postpubertálny charakter auta je síce trošku fingovaný, ale aj tak pôsobivý. Rozmýšľam, že to isté sa dá napísať aj o zvuku výfuku. 128 ti je solídne auto, ale potenciál ukradnúť predaje hot-hatchom od bežných výrobcov je najmä u nás priamo úmerný cenovému zvýhodneniu pri kúpe vozidla. Tentoraz číselne nehodnotím. Nedá sa.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 128ti
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 195/4750-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,9-7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4319/1799/1434
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1520
Užitočná hmotnosť (kg): 555
Rozmer pneumatík (základ): 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 24 900 €
   
Základná cena verzie: 42 200 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku