2021-06-16 13:15:00
DS7 E-Tense
DS7 E-Tense
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: DS7 Crossback E-Tense – svojský štýl, masívny výkon, ekológia

DS7 Crossback E-Tense je kompaktné prémiové SUV pôvodom z francúzskej metropoly.

Paríž. Toto mesto sa do DNA modelu E-Tense zakódovalo tak dôkladne, ako to pri modernom automobile je vôbec možné. Značka DS sa skutočne snaží vštepiť chladnej technológii, kovu, sklu, koži i plastom zákonitosti parížskej elegancie. Pri modeli DS 7 Crossback E-Tense sa to darí. To auto je príjemné, nesmierne dynamické, zároveň rozmerovo kompaktné, no dizajnovo nestarnúce.

Ťažko hovoriť o starnutí, tak ako pred rokom, aj teraz je to stále nový model. Navyše model, ktorý je priebežne aktualizovaný a disponuje napríklad novými službami konektivity vrátane dopravných informácií.

Zdroj: Ján Hargaš

DS je výkladnou skriňou novovzniknutého koncernu Stellantis. Kým v PSA bola značka DS jediným rodinným klenotom, dnes sa radí k značkám ako Maserati, Lancia, či Alfa Romeo. Všetko značky so silnými koreňmi, no v pripade posledných menovaných so slabšou súčasnosťou.

DS v priebehu pár rokov kompletne obnovila modelové portfólio a v ňom je DS7 Crossback vlastne jeden z najstarších modelov. Oficiálne sa datuje do roku 2017, k nám prišiel v roku 2019. Senior, čo si budeme vravieť. Auto má na palube množstvo moderných funkcií. Jednou z nich je sledovanie tváre vodiča a reakcie asistenčných systémov na tomto podklade. Toto je dar a jedna z najlepších funkcií na trhu vôbec. Pokiaľ pozeráte na vozovku, venujete sa jazde a zároveň držíte volant, asistenčné systémy vás nebudú buzerovať. A verte mi, že toto obvykle asistentom nestačí a buzerovať vás vedia aj napriek tomu. Netreba chodiť ďaleko, otravnosť je štandardnou súčasťou systému Lane Assist montovaného do všetkých značiek pôvodného PSA koncernu. DS sa však spolieha na sledovanie tváre a nie na mikropohyby na volante, či dotykové senzory na volante. Podobne to robí BMW a Subaru. Subaru potrebuje aktualizáciu softvéru a možno výkonnejšiu techniku, ale v BMW to funguje výborne a podobne i v DS.

Zdroj: Ján Hargaš

Výborné sú aj Matrix LED svetlá. Nielenže vedia robiť očarujúce efekty, aj výborne svietia.

Testovaný automobil bol v charakterovej zlatej farbe. Uvádzacia farba je krásna, auto s ňou vyslovene svieti, ale človek sa jej rýchlo obje. Viac sa mi páčila táto metalíza na testovačke z minulého roka. Keď sa však páči, nech sa páči.

Zdroj: Ján Hargaš

Svetlej kože vo vnútri sa ale objesť nejde. Ani rozloženia prvkov na palubnej doske, prešívania a prvotriedneho spracovania. Výborný je aj dotykový displej, no tak ako obvykle, aj tu platí, že keď chcete viac ako len spustiť režim eSave, treba radšej zastaviť.

Pritom podvozok je obdivuhodne pohodlný. Auto sa na nerovnostiach hojdá ako loď na rozbúrenom mori. Väčšie nerovnosti už tlmí horšie, no to je vinou najmä veľkých štýlových kolies. Stále však nejde o vyslovene nepríjemné pocity.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak túžite po úplnom tichu na palube, nekupujte si presklenú strechu. Cez strechu sa do auta dostáva viac hluku, ako inak. Ale možnosť pootvoriť si strešné okno je najmä v lete zázračný benefit. Teplý vzduch má kadiaľ odchádzať a klimatizácia vie byť účinnejšia.

V tomto teste som za jazdy väčšmi využíval športový režim. V ňom je spaľovací motor neustále k dispozícii. Veľkou výhodou je, že auto má pádla pod volantom a práve v športovom režime majú zmysel. Prevodovka je síce rýchla, ale pocitu z manuálneho podradenia následnej pružnosti sa nevyrovná. 300 koní a 520 Nm je vďaka okamžitej reakcii elektromotorov doslova neuveriteľných. Aj tak ale cítiť, kedy systém nakopne spaľovák a až ten urobí skutočné rošambo – ak ste ho teda nezobudili skôr športovým režimom. Pravda, po pár zákrutách a zrýchleniach už pocit ostrosti mierne otupie, no na príležitostné (časté) prebiehanie a udržiavanie vysokého tempa nie je nutné nabíjať batériu. Pred výjazdom na horský priesmyk tiež nie. S nabitou baterkou budete v cieli o pár sekúnd skôr.

Auto má aj s vybitou batériou stále dostatočnú rezervu kapacity energie na to, aby vás pri potrebe okamžitého zrýchlenia podržalo a urobilo to, čo od neho chcete. Nasledujúce údaje som nameral s vybitou batériou a bez športového režimu. Auto teda za ten čas stihlo nakopnúť spaľovací motor, podradiť a pustiť tam všetko. A popri tom stále plynulo zrýchľujete vďaka elektromotorom. Zo 60 na 100 km/h zrýchlil E-Tense za 4,49 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,81 sekundy. Toto sú údaje, ktoré vám pri hmotnosti približne 2 tony dajú jedine prepĺňané benzínové šesťvalce napríklad od BMW.

Zdroj: Ján Hargaš

Zadný elektromotor je rozhodujúcim faktorom jazdy v zákrutách. I DS7 bez pohonu všetkých kolies vie jazdiť v zákrutách výborne vďaka elektronickému „vtláčaniu auta do zákruty“ ale zadný elektromotor je obdivuhodný. Efekt jazdy v zákrutách so silným zadným elektromotorom a výborným podvozkom v tomto segmente nemožno ničím dobehnúť. Pocitovo nie je medzi stlačením plynu a prudkou reakciou elektromotora žiadna pauza. Nemusíte teda predbiehať plynutie času a stláčať plyn ešte pred apexom. Stlačíte ho tam kde treba, auto vylezie zo zákruty ako najedovaný kanec. Je to zážitok. Aj na priemerných zimných gumách.

Vnútri je pohodlné sedenie pre štyroch dospelých. Vzadu je po krajoch menej miesta vďaka presklenej streche. Radšej by som mal iba predný „šíbr“ než sklo v celej dĺžke auta.

DS 7 Crossback vo vrcholnej špecifikácii bude robiť majiteľovi radosť keď sa k nemu bude blížiť, i keď doň nasadne a aj keď s ním bude jazdiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto ale treba nabíjať. Bez nabíjania nie je dostatočne efektívne. V meste s prázdnou batériou odjazdilo v príjemnom jarnom počasí maximálne 40% bezemisne. BMW X1 v horších podmienkach zvládne 65 až 75 % jazdy po meste bezemisne. Podobne RAV4 Plug-in hybrid.

Tento deficit dobieha režim e-Save, ktorý môžete nastaviť podľa potreby a odložiť si tak elektrický dojazd do mesta. S pravidelným nabíjaním a odkladaním elektrických kilometrov tam, kde by boli zmysluplné a efektívne – do mesta, som dokázal jazdiť so spotrebou okolo 7 litrov. Nehádžte flintu do žita, môj pravidelný okruh vôbec nepraje elektromobilom ani plug-in hybridom. Ide o kilometre v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestkých presunov. V meste zvládne auto v jarnom počasí vyše 40 kilometrov bezemisne na jedno nabitie. S občasným nabíjaním sa spotreba pohybovala okolo 8,3 litra – to pri výraznom využívaní dynamického potenciálu vozidla. No a keď som nabíjanie zahodil na klinec, bolo to 9,5 litra benzínu na 100 km. Znamenalo to zhruba 0 až 5 % jazdy bezemisne. Veľa málo? Akurát. S tristokoňovým SUV a doslova s vulgárnym jazdením je to fajn a je cítiť, že elektrické kone, narozdiel od prípadných benzínových, spotrebu paliva nezvyšujú. Skôr držia aj tie benzínové kone pekne pod kontrolou.

Na zníženie spotreby bližšie k papierovým hodnotám, by som musel nabíjať každý večer doma a prípadne aj v práci. Tak by som sa dostal niekde na úroveň 2-3 litrov - a to len preto, lebo jazdím po diaľnici a za deň výrazne viac ako je elektrický dojazd. Takéto auto je teda primárne určené pre niekoho s domácou, či pracovnou nabíjačkou a s menším denným kilometrovým nájazdom, no zároveň veľkou chuťou do dynamiky a víkendových dlhších ciest. Poteší prítomnosť výkonnejšej nabíjačky už v základe. 7,4 kW je pre 13,2 kWh baterku akurát, aby jej výrazne neškodil, pritom nabíjanie zbytočne nepredlžoval (1 h 45 min z 0 na 100%). 

Zdroj: Ján Hargaš

DS 7 je veľmi zaujímavé auto. Ak chcete plug-in, rátajte s nabíjaním. Človek si rýchlo zvykne strčiť auto doma na šteker po každej jazde. Len ten šteker musí doma mať. Inak sú lepšie iné verzie. Napríklad verzia DS7 Crossback Louvre, ktorá je dostupná výhradne s benzínovým motorom bez pomoci elektromotorov. 8 z 10 bodov.

Ten prémiový pocit, kvalitu vnútorného spracovania, vôňu kože a brutálnu silu verzie E-Tense môžete zažiť tiež. Všetky podstatné informácie o DS Experience Days nájdete tu.

Technické údaje

Model:

DS7 Crossback e-Tense e-EAT8

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon benzínového motora (kW/ot.):  147/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/3000
Výkon elektromotora max vpredu/vzadu 81/83
Krútiaci moment elektromotora vpredu/vzadu 337/166
Kapacita batérie 13,2 kWh
Max výkon batérie 90 kW
Hmotnosť batérie 130 kg
Výkon systémový (kW): 220
Krútiaci moment systémový maximálny (Nm): 520
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4573/2098/1625
Rázvor náprav (mm): 2738
Objem batožinového priestoru (l): 555
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1980
Užitočná hmotnosť (kg): 420
Rozmer pneumatík: 205/55 R 19
Základná cena modelu: 33 490 €
Základná cena motorizácie (Bastille): 49 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku