2021-04-21 18:36:00
Kia Stonic 1,0 T-GDI
Kia Stonic 1,0 T-GDI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Stonic 1,0 T-GDi Gold – Sedieť vyššie a vidieť viac

Kia Stonic je malý crossover, ktorý neurazí, ale ani príliš nenadchne.

 

Práve preto patrí k tomu dobrému v segmente. Auto, ktoré na prvý pohľad nešokuje dizajnom a ani nespôsobuje hrče za ušami pri šoférovaní... tak o takom aute sa naozaj ťažko píše. Na druhú stranu je to presne to auto, ktoré zákazníkovi bude dobre slúžiť a nebude sa pri tom slúžení snažiť o desivé zážitky. 

Je to auto, do ktorého sadnete, jazdíte a keď dojazdíte, vystúpite, zamknete a idete. Má príjemné sedenie, ktoré je vďaka vyššej pozícii za volantom dobré aj pre výhľad z auta. Nie je ale až tak vysoké, aby ste strácali prehľad o tom, čo sa deje v tesnej blízkosti automobilu. A keby aj, máte tu parkovacie senzory a cúvaciu kameru.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má tri valce, objem jeden liter a patrí k tradičnej ponuke v tejto kategórii automobilov. Testovací kus mal rovných 74 kW (100 k) a tie posielal na prednú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Ako to pri crossoveroch odvodených z klasických hatchbackov býva, daňou za lepší výhľad priamo vpred a lepší pocit z vyššej pozície za volantom je tvrdšia, hlavne zadná, náprava. To sa prejaví na väčších dierach, na väčších priečnych nerovnostiach, akými sú napríklad dilatačné špáry na mostoch, či spomaľovače. Stojí tvrdší podvozok za ten posed za volantom? Nuž, ani malý hatchback obvykle nie je veľmi mäkký, nízkonákladovosť inak nedovoľuje. Rozdiel to teda nie je výrazný a človek si na to časom zvykne. Podstatné je, že sedačky vpredu sú pohodlné a tie vzadu odvezú i priestorovo náročnejšie postavy.

Zdroj: Ján Hargaš

Pocitová tvrdosť na nekvalitných cestách je vykúpená dvoma vecami. Prvou je, že sa na Slovensku zlé cesty konečne vo veľkom opravujú. Druhou, významnejšou je, že auto výborne zvláda prudké zmeny smeru. Jeho jedinou slabosťou sú zimné pneumatiky optimalizované skôr na nižšiu spotrebu. To obmedzenie spôsobí akurát tak piskot a drobnú stratu priľnavosti, ktorú bleskovo koriguje stabilizačný program. Dokonca ani môj klasický test rýchlej zmeny smeru na úzkej ceste nepreukázal žiadne zaváhanie. Ako náklon, tak reakcie sú ideálne a vodič veľmi dobre vie, čo sa deje. V tomto Stonic prekvapil a aj neprekvapil, najmä však potešil. Prekvapil v porovnaní s konkurentmi s pohodlnejším podvozkom, ktorí zvyknú pri prudkých manévroch lietať kade-tade a neprekvapil, lebo som s ním už mal česť pred pár rokmi a ani s novinkami na palube sa v tomto smere nič nezmenilo. A to je dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Tu všetko pasuje, dá sa vysvetliť a vyslovene nevadí. Kulisa prevodovky je na Kiu veľmi dobrá. Už to nie je také to „tupelo“. Pocit z radenia sa v ostatných rokoch výrazne zlepšil a ovocie to prináša aj Stonicu. Radi sa dobre, páka zvládne aj tvrdšie zaobchádzanie, no najlepšie pôsobí pri pohodovom rozumnom radení. 

Reakcie na plyn, brzdenie, všetko je to optimalizované na európskeho zákazníka, ktorý nemá rád prekvapenia. Dizajn je svojský a vďaka množstvu jednofarebných a dvojfarebných lakovaní vie vyniknúť a potešiť aj náročného. Auto si doslova môžete vyšperkovať na svoj obraz a tak ako v čiernej nešokuje, môže v žltej lákať pohľady. Nový informačno-zábavný systém je potešením, rovnako tak zobrazenie CarPlay, ale myslím, že väčšine zákazníkov bude stačiť menší displej vo výbave Silver.

Priemerná spotreba počas testu v chladnejšom počasí nestúpla nad 7 litrov, čo je pri maloobjemovom agregáte v mojom testovacom cykle potešujúce. Pripomeniem, že ide o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% tvorili vyľudnené mestá. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť bola zvláštna. Nedarilo sa mi namerať rovnaké časy a odchýlky boli neobvykle veľké a pohybovali sa až v rozmedzí 3 sekúnd (krajné časy). Pritom testy pružnosti robím vždy na rovnakom mieste a vždy so zohriatym motorom. Priemerná pružnosť zo 60 na 100 km/h na 3. stupni bola 7,58 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 4. stupni zrýchľoval Stonic za 9,48 sekundy. Ale nameral som aj 11,23 a aj 8,78. Na toto vysvetlenie nemám. Auto teda zrýchľuje pekne aj podpriemerne. Prečo? To je dobrá otázka. Pôjde o teplotu, o emisie... Dal by som ho na diagnostiku, tipol by som to na softvérovú záležitosť pri riadiacej jednotke. Nemám dosť informácií, aby som súdil. 

Zdroj: Ján Hargaš

Stonic je zaujímavé auto a bez problémov zapadá do preplneného segmentu. Poteší dvojitým dnom v batožinovom priestore, pričom pod druhou podlahou sa nachádza ešte aj dojazdová rezerva. Kufor pritom stále ponúkne vyše 330 litrov. Auto vo vnútri pôsobí dobre, pevne a odolne. Malý trojvalec je svieži a pracuje sa s ním dobre. Ak ho chcete, budete spokojní. Ak vám stačí auto do mesta, odporúčam kúpiť 1,2 litrový atmosférický MPI štvorvalec. Nie je to trhač rekordov a testovaný motor je univerzálnejší. Ale do mesta stačí a pomôže držať cenu pod kontrolou. 

Testovaný Stonic je príjemný crossover, na ktorý by sa nemalo zabúdať. Zapasuje a poslúži. Aj keď nie som fanúšikom malých crossoverov, tento je presne taký, aký by mal byť. Mám výhrady a išiel by som rozhodne po cene. To je vďaka akciovým cenám možné. Silver bude väčšine zákazníkov stačiť, no Gold je taká zlatá stredná cesta. Práve s ohľadom na cenu môžete so Stonicom vypáliť rybník autám, ktoré môžu pôsobiť lákavejšie. V tejto kategórii áut sa ráta každá tisícka. Pri preberaní auta do testu ma šokovala špecifikácia vozidla. Mojou chybou som autu prisúdil cenovku 20 000 eur. Pravdou bolo, že cenníková základná cena bola 19-tisíc. Dnes je auto vďaka akcii o ďalších 1200 eur lacnejšie. A to je dobre. 

PS: Čierna farba nie je zlá, ale práve pri malých crossoveroch, akým je Stonic mám tendenciu odporúčať živšie farby. Kombinácii je tam veľa, tak prečo staviť na obyčajnú farbu? Takto je auto nenápadné a jeho špecifický dizajn až tak nevynikne. 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Kia Stonic 1,0 T-GDi
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  73,6/4500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 172/1500-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4140/1760/1485
Rázvor náprav (mm): 2580
Objem batožinového priestoru (l): 332 (s rezervou)
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1120-1223
Užitočná hmotnosť (kg): 450
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 13 990 €
Základná akciová cena modelu: 13 190 €
   
Cena testovaného modelu (motor + výbava): 17 890 €
Akciová cena testovaného modelu (motor + výbava) 16 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku