2021-03-04 19:00:00
Suzuki Swift Hybrid All
Suzuki Swift Hybrid All Grip
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Suzuki Swift AllGrip – zimný zázrak

Malý hatchback s pohonom všetkých kolies je v našich končinách unikát.

 

A napriek tomu, že je jeho cieľová skupina reálne malá, je skvelé, že ho tu máme. Pre koho je určený? So svetlou výškou 120 mm a krátkym rázvorom síce môže v teréne konkurovať kadejakému rozmaznanému crossoveru, reálne to nie je auto do terénu. Odpoveď na otázku: komu je načo štvorkolka, keď s ňou nepôjde do terénu je pomerne jednoduchá. Áno, ľudia si kupujú pohon všetkých kolies, aj keď do terénu v živote (úmyselne) nepôjdu. Ale načo je teda pohon všetkých kolies v malom lacnom hatchbacku s nízkym výkonom a malou svetlosťou?

Keď sa pozriete na tohoročný január, pochopíte. Toto je auto, ktoré má stály náhon na všetky štyri kolesá a ten sa vám v oblastiach, kde často sneží môže naozaj hodiť. Hodí sa aj tam, kde je posledných pár metrov pred chalupou rozbahnených, či do kopca.

Auto je ľahké, obratné a výkon je tak akurát, aby sa na dobrých pneumatikách vyštveralo aj tam, kde sa rozmaznané autá zvané crossover nedostanú inak ako na reťaziach. Toto je horal. Auto na denodenne používanie, v ktorom zima neprekáža.

Zdroj: Ján Hargaš

Mal by si ho kúpiť aj niekto do nížiny? Určite nie. Radšej Swift Sport ako AllGrip/4WD. Bola to teda v nížine nuda počas testu? Určite nie. Lebo nasnežilo. A opakovane. A ja som sa bol šmýkať. Opakovane. Aby som nezabudol, tlačidlom úplne vypnete kontrolu trakcie. Šmýkanie je autentické a veľmi zábavné. Motor má červené pole vysoko a vrchol krútiaceho momentu i výkonu tiež nie je nízko.

A tlačidlom – dokonca priamo na volante, môžete vypnúť aj kontrolu jazdy v pruhoch. Tá je dobrá na diaľnici, ale inak otravuje (ako v každom novom aute). Lepšie umiestnenie tlačidla neexistuje. Tlieskam.

Zdroj: Ján Hargaš

Predstavte si ten deň. Ráno odveziete deti do školy/škôlky a smerujete do práce. Akosi zabudnete odbočiť a náhodou sa dostanete na voľnú plochu plnú snehu. A náhodou tam strávite pár minút pri driftoch, šmykoch a otočkách, ktoré síce chod zemeguľe neovplyvnia, ale váš deň áno. Takéto dni som mal tri. Až tri dni vydržal v Bratislave sneh. Boli to skvelé tri dni.

Zdroj: Ján Hargaš

Zvyšok času som jazdil s pomerne lenivým, tvrdým a hlučným hatchbackom. Swift je nespochybniteľne orientovaný na športovú jazdu. Aj na užších pneumatikách prechádza zákrutami ako nôž maslom. Dá sa s ním jazdiť pekne ostro, človek má zmysly neustále v strehu, vníma úplne všetko. V ňom si na okreskách pripadám ako strážny vlčiak. Aj keď naoko spím, uši mi slúžia ako radary a samovoľne sa pohybujú.

Mieru hluku a tvrdosti podvozku tak možno vnímať dvomi spôsobmi. Ja sa prikláňam k tomu druhému – udržiavajú ma v stave bdelosti. Za volantom sa jednoducho nenudím. A ak by predsa aj, podradím a za zákrutou pridám viac. Ten motor neznie ako zázrak, ale mne jeho suchý pisklák vyhovuje. Nesviští tam turbo a to je dobré.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má 83 koní a 107 Nm už v strednom pásme otáčok (2800). Pre bežného vodiča tu nie je nič na závadu. S autom sa dá aj predbiehať – najmä preto, lebo zákrutou môžete prejsť rýchlejšie ako iní na tých spomínaných rozmaznaných crossoveroch. Toto sa nenakloní. Dobre, trošku hej, ale iba toľko, aby ste sa nezľakli. Netvrdím, že máte na mokrej zľadovatenej ceste strúhať frajera... Ale jazdí to pekne.

Iné vnímanie majú akiste účastníci zájazdu na zadných sedadlách. Vo všeobecnosti platí, že platničky od trvalého poškodenia na našich cestách chráni mäkká výplň sedadiel. Podvozok je na väčších nerovnostiach aj pomerne hlučný a zvýšený hluk badať aj pri diaľničnom tempe a to opäť najmä vzadu.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť nie je obzvlášť dobrá a na predbiehanie treba poznať úsek cesty pred vami a pripraviť sa. Zo 60 na 100 km/h zrýchlilo auto v teste za 10,15 sekundy. Z 80 na 120 za 11,95. To pri zaťažení cca 170 kg. Pri zaťažení iba vodičom (100 kg ako obvykle) by sa prvé zrýchlenie dostalo na 10 sekúnd a v druhom prípade by podliezlo 11,5 sekundy.

Priemerná spotreba počas testu bola 6,7 litra benzínu a to vrátane šantenia na snehu a vrátane testu stability pri vysokých rýchlostiach na diaľnici. Kilometrový nájazd obsahoval 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorilo mesto.

Zdroj: Ján Hargaš

Plynulosť záberu a vyššiu efektivitu motoru dodáva drobný elektromotor v pozícii štartér-generátora. Dnes už osobné Suzuki bez mild-hybridu nekúpite a platí to aj o Swifte. Motor sa stará o jemnú rekuperáciu pri brzdení.

Automobil uprednostňuje priestor na zadných sedadlách pred priestorom v kufri. Ak teda plánujete v aute skôr vykonávať denodenné povinnosti, vzadu odveziete deti v autosedačkách, či dospelých priemerných postáv aj v prípade osadenia vodiča a spolujazdca s nadpriemernou výškou. Vložiť však veľký kočiar do kufra je tak trochu umenie. Opačné to má konkurenčný Yaris. Tam je vzadu menej miesta pre posádku, no kufor je hlbší.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhrady mám ku kulise radiacej páky. Podobne ako dotyk plastových dielcov a jazda na nekvalitnej ceste patrí k tomu slabšiemu vo vozidle. Naopak, LED svetlá zlepšujú pocit z vozidla rovnako ako výborná štvorkolka s vypínateľnou kontrolou trakcie. A silnou stránkou auta sú aj asistenčné systémy. Testované auto malo všetko podstatné vrátane adaptívneho tempomatu. Solídny malý hatchback. Či si vyberiete Sport, alebo štandardnú verziu, ba 4WD, za svoje peniaze dostanete dizajnovo zaujímavé, no lacnejšie pôsobiace vozidlo. Je to taký malý tvrďák. Ak túžite po komfortnej pohodlnej jazde, nebodaj po mäkkých plastoch, zamierte inam. Tu platí, že účel svätí prostriedky. 6 z 10 bodov. Počas troch zasnežených „brátislávských dňof“ je to 9 z 10...

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Suzuki Swift 1,2 DualJet GLX 4WD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  61/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 107/2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3840/1735/1495
Rázvor náprav (mm): 2450
Objem batožinového priestoru (l): 265/579/947
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 975-991
Celková hmotnosť (kg): 1420
Nosnosť (kg): 455
Rozmer pneumatík: 185/55 R16 
   
Základná cenníková cena modelu: 12 000 €
Základná cena verzie: 16 635 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku