2021-01-25 10:45:00
Toyota Proace City Verso
Toyota Proace City Verso
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Proace City Verso Long – univerzál za dobrú cenu

Toyota Proace City Verso je štvrtým sesterským modelom. Vychádza zo spolupráce s koncernom PSA.

 

Rovnako Proace Verso i Proace City Verso sú automobily, ktorých genetický materiál je pôvodom francúzsky. Proace City Verso zdieľa platformu s modelmi ako Citroen Berlingo, Peugeot Rifter a Opel Combo Life a s nimi súvisiace pracovné deriváty ako Partner, či Combo. Pracovná verzia od značky Toyota sa volá Proace City. Teraz ale ide o auto s prívlastkom Verso. Pri ňom si azda každý Toyoťák spomenie na autá ako Yaris Verso, či Corolla Verso a na záver iba Toyota Verso. Vždy išlo o priestranné autá odvodené od klasických karosárskych verzií. Proace Verso nemá základ v hatchbacku, či v sedane, no základ má na platforme EMP2, na ktorej stojí plná nálož automobilov rôznych veľkostí a rôznych značiek.

Podstata Verso je ale zachovaná. Vyššia karoséria prispôsobená potrebám väčšieho priestoru. V civilnej verzii má dodávka Proace City Verso k dispozícii dva rázvory označené ako Short a Long. Pri oboch si môžete vybrať päť až sedemmiestnu verziu. Testovaný automobil bol vybavený naftovým motorom, 8-stupňovou automatickou prevodovkou, dlhým rázvorom a sedadlami pre sedem cestujúcich.

Auto má na oboch stranách „šúpačky“ teda posuvné dvere pre pasažierov v druhom rade. Tí v treťom rade najpohodlnejšie nastúpia cez kufor, no sedadlá v druhom rade i v treťom sú na koľajniciach, posuvné, a tak ľahko prístupné i nastaviteľné. Navyše ich možno úplne vybrať a z auta spraviť dvojmiestne vozidlo pripravené na prepravu veľkých nákladov.

Zdroj: Ján Hargaš

Za príplatok má vozidlo v druhom rade tri samostatné sedadlá, pričom všetky tri majú úchyty na IsoFix.

Aj keď Proace City Verso vychádza z dodávky, je príkladne odhlučnená, použité materiály pôsobia hodnotne a pritom trvácne. Sedadlá sú vo všetkých radoch dobre tvarované, navyše nastaviteľné a tie v prvom rade majú k dispozícii aj lakťové opierky.

Posed za volantom je relatívne vzpriamený, vyšším vodičom môže zavadzať masívny stredový tunel. Auto disponuje modernými asistenčnými systémami vrátane núdzového brzdenia, upozornenia pred kolíziou. Má tiež udržiavanie v jazdných pruhoch, head up displej, parkovacie senzory, kameru i adaptívny tempomat.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhľad z auta je solídny, i keď mŕtve uhly sú prítomné. Pomocou je pozícia vodiča viac na strane automobilu bližšie nad ľavé koleso. Manévrovanie aj s dlhšou verziou je bezproblémové, auto má adekvátny rajd a pohodlný podvozok.

Práve pohodlie jazdy je silným argumentom v prospech Proace City Verso. Hravo zvláda aj naše rozmlátené povrchy, rovnako tak nespevnené komunikácie. Podvozok je primárne nastavený na pohodlie a trvácnosť. Pseudo McPherson a vzadu vlečné ramená s torznou tyčou. Podvozok výrazne nebúcha, zadná náprava sa správa dobre najmä pod záťažou, aj keď rozdiel v jazdných vlastnostiach nie je pre bežného vodiča rozpoznateľný.

Zdroj: Ján Hargaš

Ponuka motorov zahŕňa benzínové agregáty s priamym vstrekovaním a s výkonom 110 až 130 koní. Ich veľkou devízou je turbodúchadlo a možnosť kombinácie s automatickou 8-stupňovou prevodovkou EAT8. Ak teda hľadáte veľké auto na krátke trasy, toto je ideálna voľba. Výhodou je tichší chod a lacnejší servis.

Lepšie parametre celkovej spotreby ponúkne univerzálnejšia naftová motorizácia. Dobre známy agregát 1,5 BlueHDi kúpite s výkonom 100 respektíve 130 koní a silnejšiu verziu i s automatom. Základ ponuky pritom tvorí rovnaký naftový štvorvalec s výkonom len 55 kW – tá je ale dostupná len pre úžitkovú verziu. Krútiaci moment najsilnejšej verzie je 300 Nm. Pri nej máte ako pri jedinej možnosť kúpy 6-stupňovej manuálnej alebo 8-stupňovej automatickej prevodovky.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve viacstupňový automat s meničom sa stará o príjemnú dynamiku pri zachovaní nízkej spotreby. Automat je rýchly, rozumný a v kombinácii so štartér-generátorom dokáže byť aj v meste úsporný.

Zaujímavé je, že tá istá motorizácia s výkonom 130 koní je s manuálnou prevodovkou pri šprinte z 0 na 100 km/h o 0,8 sekundy rýchlejšia. Má ale aj vyššiu normovanú spotrebu.

Zdroj: Ján Hargaš

Proace City Verso zrýchli zo 60 na 100 km/h za 8,26 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 10,15 sekundy. V oboch prípadoch ide o podpriemerné časy v rámci všetkých nových áut. Avšak v rámci sedemmiestnych úžitkových vozidiel sú priemerné. Na trhu nájdete viacero dynamickejších áut schopných ponúknuť plnohodnotné zvezenie 7 cestujúcim, ani jedno z nich nebude za takú cenu.

 

Zdroj: Ján Hargaš

Toyota Proace Verso City má dlhý názovr, ale tiež dlhý výpočet nesporných plusov. Ak nepatríte k tým, pre ktorých je luxusne pôsobiace vozidlo úplný základ prežitia, ťažko nájdete užitočnejšie 7-miestne auto s podobnou výbavou, pasívnou i aktívnou bezpečnosťou a priestrannou kabínou za podobnú cenu. Proace má vlastný štýl, no vnútornosti, ktoré sú nám dobre známe. Ponúka obdivuhodnú záruku a toľko odkladacích miest, až je možné, že si v aute zapatrošíte veci tak, že ich už nikdy nenájdete. Auto, ktoré sa na nič nehrá. 8 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Toyota Proace City Verso 1,5 Blue HDI AT
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,6-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4750/1848/1840
Rázvor náprav (mm): 2975
Objem batožinového priestoru (min/max) (l): 850
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1430-1540
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest: 640-780
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cena modelu Long: 23 700 €
Základná cena motorizácie 26 200 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku