2021-01-27 14:00:00
Mercedes Triedy E 300de
Mercedes Triedy E 300de 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes E 300de 4Matic – luxusný silák s komfortným podvozkom

Súčasná generácia Mercedesu Triedy E prešla faceliftom. E 300de tvorí stred ponuky.

 

Keď sa pozriete do konfigurátora značky Mercedes, pri Triede E svieti označenie „najčastejšie predávané“ pri verzii E 220d. Dva litre, štyri valce, 194 koní, 400 Nm, 9-stupňový automat, náhon zadných kolies a takmer najnižšia možná cena – 55-tisíc eur. Vďaka vydarenému a mimoriadne úspornému štvorvalcovému turbodieslu má auto obdivuhodne nízku spotrebu, emisie a ešte k tomu sa ani počas bežného jazdenia príliš nevzďaľuje od tabuľkových spotrieb. Navyše má dosť výkonu a krútiaceho momentu, ktorý 9-stupňový automat pretvára na plynulo dynamický pohon. A ešte jeden detail: auto nie je základom v ponuke. Zaujímavé je, že nie je ešte populárnejšia verzia s pohonom všetkých kolies 4Matic. Stojí len o 3-tisíc eur viac, no je tiež pravda, že pre služobné auto určené najmä na prekonávanie dlhých vzdialeností je 4Matic najmä o zvýšenej spotrebe.

Po facelifte sa ale do ponuky Triedy E veľmi plynulo a až nenápadne začlenilo viacero hybridných a plug-in hybridných verzií. A práve zástrčkový hybrid je testovaná verzia. Nejde však o žiaden benzínový variant s malou nádržou a ťažkým zadkom. Tu ide o prekvapivo vyváženú verziu so silným naftovým motorom – tým istým ako pri verzii E220d, silným elektromotorom a dojazdom čisto na naftu na úrovni 900 km. K tomu patrí cca 35 až 50 km elektrického reálneho dojazdu. Nabíjateľného maximálne z wallboxu AC prúdom. Viacerí vraj dúfali, že si E-čko osvojí DC nabíjanie po vzore väčšieho GLE a Triedy A. Nepochybne je to pre obe autá veľký benefit, ale nie je to nevyhnutnosť a prakticky nikto iný takúto možnosť neponúka. Platí tu teda to, čo všade: keď chcete nabíjať, žite alebo pracujte v blízkosti nástennej nabíjačky. Oplatí sa vám to.

Zdroj: Ján Hargaš

Kombinácia elektropohonu s naftovým pohonom je mi nesmierne sympatická. Nie ani tak pre železničnú sentimentalitu ako skôr pre unikátne spojenie dvoch zdanlivo nespojiteľných svetov.

Klasický plug-in hybrid je na diaľnici ohromujúco pažravý a v meste má obdivuhodne malý dojazd. Lenže tu je auto s výnimočne veľkým dojazdom na diaľnici, nízkou diaľničnou spotrebou a prijateľným elektrickým dojazdom v meste. Akoby sa niekto nad technológiou skutočne zamýšľal a povedal si, že je to skvelý nápad. Koniec koncov – naftový motor nútime už roky zhasínať a znova štartovať a už dávno sa nám podarilo takmer vyhubiť neduhy s tým spojené.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým nafta je na krátke trasy neefektívna, pre elektropohon to nepredstavuje prekážku. A naopak, kým pre elektropohon je diaľnica, či akákoľvek viachodinová cesta bez prestávky peklom, pre naftu je to ideál.

Naftový motor a elektromotor tu pracujú v jednej línii spojený s automatickou prevodovkou. Elektromotor štartuje naftový motor, elektromotor rekuperuje energiu. V elektrickom režime si systém zvolí jeden prevod a pri elektrickej jazde ho nemení. Pri súbežnej jazde oboch motorov radí a rovnako tak pri práci čisto naftového motora. Spustenie nafťáku je rýchle a bez vibrácií. Motor je tichý. Oba majú dosť síl, aby s vyše dvojtonovým autom pohli, no keď spoja sily, 300de dokáže pokoriť aj ospevovaný naftový šesťvalec. Stačí spomenúť systémový výkon: 225 kW. Systémový krútiaci moment je 700 Nm. Vysoký výkon i vysoký krútiaci moment sú dostupné v širokom pásme otáčok. Raz ťahá viac pílku jeden, raz druhý. Výsledkom je vysoká pružnosť pri nízkej spotrebe.

Zdroj: Ján Hargaš

E 300e stojí 62-tisíc eur. E300de 4Matic je za 65 640 eur. Tomu sa hovorí cenotvorba. Za tritisíc eur získate nielen naftový motor a podstatne vyšší systémový výkon, ale aj pohon všetkých kolies a aj bezemisnú mestskú jazdu, ktorú vám budú všetci kupci verzií ako je E220d o pár rokov prudko závidieť. Ak si pravda do mesta nekúpia nejakú malú škatuľku v štýle Smarta s čisto elektrickou jazdou. Lenže keď má človek obmedzený počet parkovacích miest v garáži, možno je lepšie mať všetko v jednom.

Zdroj: Ján Hargaš

Jedinou slabou stránkou tohto auta je jeho kufor. A síce schod v kufri. Nuž darmo, máte sedan, ešte k tomu 4Matic a 13,5 kWh batérií. To sa musí niekde prejaviť. Schod v kufri berie niečo z litrov. Napriek tomu sa ale dá slušne využiť. Obdobné je to aj pri kombi. Ak vás schod v kufri trápi, možno je lepším riešením celkom iné auto. GLE 350de 4Matic. Má ten istý pohon, akurát namiesto 13,5 kWh batérií ich má 33 kWh. Dá sa nabíjať cez DC prúd a v kufri nemá schod. Stojí 78-tisíc, čo je v porovnaní s E300de príplatok ako za batérie, tak za veľa-veľa železa, plastov a skla, keďže je to masívne SUV. Schodné je to aj opačným cenovým smerom. Za 44-tisíc môžete mať krásne CLA 250e ako štvordverové kupé. Bude mať síce vzadu o kúštik menej miesta, nižší výkon, no za obdobnú cenu je aj CLA Shooting Brake. To má miesta všade dosť a ako jeho kupé kolega, nemá v kufri schod. Nemá ale ani pohon všetkých kolies a akokoľvek je to pekné auto, noblesa a prestíž Triedy E mu chýba. No ale 20-tisíc dole, to je pekný argument, no nie?

Zdroj: Ján Hargaš

E 300de 4Matic jazdí krásne. Nemá vzduchový podvozok, ale ja mám v ostatnom čase radšej klasiku, prípadne doplnenú adaptívnymi tlmičmi. V kombinácii s väčšími diskami vzduchové tlmenie jednoducho nevie izolovať krátke ostré nerovnosti a to až do miery jemného praskania (zvuk) komponentov v interiéri, nehovoriac o vyslovene tvrdom pocite z jazdy. Menej rafinovaný, i menej drahý podvozok v kombinácii so strednou triedou diskov robí z Mercedesu presne ten Mercedes, ktorý vodič očakáva. Dobre jazdí, no zvláda všetky typy nerovností. A toto naozaj dobre jazdí. Krásne vyvážené masívne pohodlné vozidlo s vysokým výkonom, ktoré v zákrutách drží aj v prípade vyslovene nepatričných rýchlostí.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď píšem o elegancii zvonka, musím písať aj o elegancii zvnútra. Zdá sa mi, že práve vnútri možno badať ešte viac krásna, keďže zvonka model stavil na síce elegantnú, ale pomerne nenápadnú sivo-čiernu metalízu.

Interiér moderných Mercedesov mám azda najradšej zo všetkých súčasných ponúk. Dvojica veľkých displejov a viacero možností ako ovládať infotainment. Nový volant novej Triedy E mi ale zatiaľ nesadol a nepresvedčil ma. Ten starší mi chutí viac. Menej haptických prvkov prispieva k jednoduchšiemu ovládaniu aj za jazdy. Pri prvých kilometroch budete mať miestami pocit, že sa v aute strácate. Je tu toľko funkcií a možností a informácií, až odporúčam najprv stráviť hodiny sedením za volantom a učením sa jednotlivým prvkom. Učiť sa to za jazdy nie je bezpečné. Aj keď je tu stály tieň asistenčných systémov, predsa len stále platí, že ľudské oči na ceste a ruky na volante nič nenahradí.

Zdroj: Ján Hargaš

Trieda E 300de 4Matic skvelo zapadá do širokej palety motorizácii. Ak by takto vyzerali všetky autá v blízkej i ďalekej budúcnosti, elektrifikovaná budúcnosť by nebola taká desivá. Keď to zosumarizujem, mám jeden a pol výhrady. Nevadí mi ani tak schod v kufri, ako fakt, že je prítomný aj v prípade verzie bez pohonu 4Matic. Je mi jasné, prečo je to tak (priorita zadnej nápravy), ale aj tak tam ten schod jednoducho vadí. A mrzí ma aj absencia DC nabíjania. Budúci zákazník ju potrebovať nebude a je isté, že Mercedes mu vie ponúknuť alternatívy s touto možnosťou. Ale E-čko si to beztak zaslúži. Výborné auto. Skvelý hybrid. Menší kufor. 8 z 10 bodov.

Tu nájdete videotest na youtube.com.

Zdroj: Ján Hargaš

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku