2020-11-27 15:00:00
Toyota Yaris GR 2020
Toyota Yaris GR 2020
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Toyota Yaris GR – Návrat do zlatej éry

Toto auto je moderný a relatívne dostupný návrat do zlatej éry homologizovaných špeciálov.

 

Autá, ktoré sú sériové len preto, aby sa dostali do rely. Autá, z ktorých urobili stovky kusov, aj keď dopredu vedeli, že na tom prerobia. Ale oni to chceli. Kašľať na vyhodené peniaze. Tí ľudia vedeli, že vyrábajú niečo výnimočné. Vedeli, že aj keď to v tabuľke nesedí a účtovníčky budú plakať, stojí to za to. Lebo marketing. Lebo sláva. Lebo sláva v rely je sláva navždy. Tak vznikli autá ako Lancia Delta Integrale, Audi Quattro a neskôr Subaru Impreza WRC, Toyota Celica, Fokus MK1, či Mitsubishi Lancer Evo. V deväťdesiatkach sa k čistému šialenstu a opojeniu zo športov pripojila aj trocha ekonomickej únosnosti. Ale iba trocha.

Zdroj: Ján Hargaš

Potom nebolo dlho-dlho nič. Vznikali fantastické autá, o tom niet pochýb. Autá ako Ford Focus ST a RS MK2, Subaru WRX STI a zopár ďalších. Gro fantastickosti sa posunulo vyššie, do ekonomicky únosných sfér. Tam, kde kraľovali autá ako BMW M5 V10, M3 V8, či Audi RS6. Ešte dnes žijú viaceré značky z úspechov vtedajších názvov svojich špeciálov a žmýkajú z nich každý jeden cent. Kde-tu sa objaví úžasný koncept, limitovaná edícia. Ale to, čím je Toyota Yaris GR. Tak to sme tu nemali dekády. Lebo toto nie je vyšportovaná ostrá špecifikácia toho istého produktu. Toto je de facto produkt, ktorý má s originálom spoločnú azda len konštrukciu. Tu je nové všetko. Toto auto je skoro také ekonomické šialenstvo ako autá zo zlatej éry rely. Toto auto je rukolapným dôkazom, že Toyota sa z ničoho nič stala najcharakternejšou značkou medzi štandardnými značkami.

A toto auto je zároveň dôkazom, že si Toyota môže dovoliť byť šialená. Môže si dovoliť pozdvihnúť svoje meno aj v očiach motoristických nadšencov. Môže, lebo sa vydala cestou, ktorá sa dnes ukazuje ako extrémne predvídavá, rozumná. Môže, lebo tušila čo sa stane, lebo vedela, že prechod k alternatívnym pohonom musí prísť a že sa k tomuto prechodu musí postaviť zodpovedne a rozumne. Pred mnohými rokmi si tak rozložila sily, náklady a dnes je tam, kde by mnohí ďalší chceli byť.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj preto sa dnes pozeráte na auto, ktoré je už dnes ikonou. Ikonou aj keď sa vlastne ešte ani oficiálne nepredáva a naďalej je v predpredaji. A keď sa predaj skončí, čo bude už budúci rok, tak potom sa stane legendou. 9000 kusov pre Európu. Z toho 6000 je už preč. Ak ju chcete novú, máte už len pár mesiacov.

A ponuka je jednoduchá. Základ za 33 200. Alebo paket Luxury. Alebo paket Sport. Ja by som šiel po pakete Sport. Stojí 4500 eur. Navzájom sa pakety kombinovať nedajú a nemá to ani zmysel. Treba si vedieť vybrať. Head-up displej a všelijaké podobné "šmakocinky" sú síce fajn, ale Sport má v sebe dva Torsen diferenciály, okruhový podvozok a kované športové disky s pneu Michelin Pilot Sport. Presne také auto som jazdil. A bola to láska, ohúrenie... Všetko v jednom.

Zdroj: Ján Hargaš

To auto je neuveriteľné!

Mal som ho na zimných gumách. Nokiany, eko label. Úsporné. A táto "Tojotka" držala ako hluchý dvere. Pokojne tam kúpte gumy z hypermarketu. Aj na nich to bude držať. Aspoň vám ich nebude ľúto. Lebo toto vraj vie páliť gumy. 

V režime sport to posiela 70% krútiaceho momentu dozadu. V štandarde to ide tam, kam treba. To vám stačí vedieť. Dá sa vraj zamknúť aj 50:50. Dá sa aj driftovať. Počul som. Neskúšal som. Nesmel som. A ani som nepotreboval. To auto som reálne využil sotva na 20% a skoro som sa po... Vravím si, ako tomu nakladám, pozriem na ukazovateľ plniaceho tlaku turba a ručička sa povaľuje niekde pod 1 barom. A ona tam má 2 bary...

1,6 litrový trojvalec. Hejteri? Choďte sa pásť. Ten motor je geniálny. Zvuk i prejav mu môžu závidieť v podstate všetky ostré dvojlitrové štvorvalce. Dokonca ani 2,3 Turbo nemá taký zvuk. A smutne napíšem, že ani 440i...

Zdroj: Ján Hargaš

Toto nie je auto, pri ktorom sa urobilo všetko preto, aby motor nebol počuť – lebo zákazník to tak chce - a až následne sa zvyšovala hlasitosť – lebo zákazník to pri športovej verzii chce. Aj keď vlastne nechce. Chce aj nechce. Tak na! Tu máš reprák, keď chceš, vypni ho. A tí lepší dajú klapky. Toto najprv hučalo ako besné a potom niekdo v Gazoo Racing googlil na internetke a zistil, že na to, aby auto dostalo homologizáciu, musí podliezať nejaké decibely. Tak OK. Podlieza. Ale o nič viac sa nesnaží.

Zbrojný preukaz na toto. A mentálnu spôsobilosť.

Práveže vôbec. Toto náradie odradí analfabetov už len tým, že nemá automatikuš prevodovkuš. To je bakané, to nikto nechce. Že to má automatické medziplyny? No a? Veď to aj i30. I30N je perfektné, ale s týmto strojom sa nemôže rovnať. Hovorí to aj cena. Tie autá sú niekde inde.

261 koní, 360 Nm. Z 0 na 100 za 5,5 sekundy. VMAX 230 km/h – obmedzovač. Toto auto je motokára. Divoká, tuhá, pevná a nesmierne zábavná. A drží ako hluchý dvere. Už som to spomínal? Prepáčte. Nerád sa opakujem. Ale fakt na nič iné nejde myslieť. Koľko asi stojí oblička? Dorastie mi, keď budem dobrý?

Za výpožičku vozidla ďakujem Todosu Toyota v Lamači. Toto je auto na plagát a v Todose majú tri!

Zdroj: Ján Hargaš

PS: Ospravedlňte prosím autorove ohúrenie. Na jazdu mal len niekoľko kilometrov, chvíľ. Možno to aj bolo viac, ale toto auto je podľa neho ohýbač času. Možno časom bude vedieť napísať aj niečo racionálnejšie. Možno. Keď auto dostane na dlhšie. A možno to aj potom nebude možné. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku