2020-11-25 12:20:00
Hyundai i30 1,6 CRDi
Hyundai i30 1,6 CRDi DCT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai i30 kombi CRDI 7DCT Nline+ Viac a ešte viac

Hyundai i30 prešiel dôkladným faceliftom. Model je ako nový.

 

Nový dizajn, nové motory, nové výbavy, nové asistenčné systémy. Iba gro zostáva zachované. Šikovné kombi nižšej strednej triedy s veľkým kufrom a nadpriemernými jazdnými vlastnosťami.

I30 prináša mnoho noviniek, venoval som sa im napríklad tu. Teraz nebudem strácať čas ich vymenúvaním, je možné, že viacero z nich vypláva na povrch v nasledujúcich riadkoch.

Zdroj: Ján Hargaš

I30 je z klasického stredoeurópskeho ponímania ambiciózny vyzývateľ. Vyzývateľ etablovanej európskej konkurencie. V našom ponímaní sú jeho najväčšími prekážkami na ceste za úspechom modeli ako Škoda Octavia, SEAT Leon, Volkswagen Golf, Opel Astra, ale tiež Peugeot 308, Renault Mégane, či Kia Ceed a v neposlednom rade Toyota Corolla. Všetky spomenuté vozidlá majú svoju kombi verziu i riadnu dávku popularity. Isteže je v danom segmente pretlak aj vplyvom modelov SUV. Ale dobrým kombi motorista stále nepohrdne a ani by nemal.

Síce nesedí tak vysoko, litrov v kufri má rovnako, ba viac. Najmä má auto ľahšie, úspornejšie a lepšie ovládateľné. Toto je poslednýkrát, čo spomínam SUV. Možno ešte na úplnom konci testu. Ale to len tak, aby reč nestála. SUV spomínam naposledy preto, lebo by bolo dobré na SUV už len spomínať.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo sú najväčšie prednosti modelu i30? Lákavá cena, veľký kufor, nadpriemerný podvozok. A to naozaj nadpriemerný, pretože spolu so svojou kórejskou sesternicou a japonskou alternatívou ide o jediné kombi modely v segmente, ktoré ponúkajú i v štandardných verziách zadnú nápravu typu multilink.

Isteže je to mantra. Isteže sa tomu prikladá väčší dôraz, než treba. Isteže je to väčšine populácie aj tak jedno. Ale motoristickému fanúšikovi to jedno nie je a ani nemôže. Sú to dve. Dve odlišné reakcie na rovnakú situáciu pod kolesami.

Pre mňa je po teste auta jeho najsilnejšou stránkou práve jazda. Nejde ani tak o podvozok. Ten by mohol byť ešte lepší. Lenže potom aj drahší.

Jazda ako kompletný balík. Riadenie, reakcie, komfort, stabilita. Za jazdu má i30 jednotku. Hviezdičku ale nedostane. Sú to drobnosti, no mne napríklad úplne nevyhovuje výrazne odlišné správanie na krátkych a dlhých nerovnostiach. Nepáči sa mi snaha hojdať sa ako Octavia kombinovaná s tvrdosťou na väčších diskoch kolies. Jednoducho si konštruktéri mohli dať väčšmi záležať na odlíšení naladenia verzie N Line+, respektíve tam mohli bachnúť adaptívne tlmiče. Možno si to nahováram, ale veľké kolesá nie sú jediné, ktoré kazia súhru tlmenia a pruženia.

Zdroj: Ján Hargaš

A to stále píšem o tom, že jazda je najsilnejšou stránkou. Keď to porovnám so zvyškom štartovacieho pola, je to aj tak na 1-tku.

I30 sa krásne drží cesty i na priečnej nerovnosti. Na vlnách sa hojdá ako loď. Na výmoľoch vám tresne do ucha i do brady. Nie je to však surové, je to rafinované, i keď zreteľné. Zimné pneumatiky navyše v rýchlostiach nad 100 km/h prejavujú prekvapivo vysokú úroveň hluku. V spolupráci s vetrom tlačiacim sa okolo kabíny z toho vyvstáva jediné: nadávanie na audio.

Audio siaha na priemer triedy. Našťastie sa dá naladiť a nielen tým, že bude buď dunieť, alebo viac dunieť ako to má napríklad Peugeot 308. Rapídne zníženie výšok, mierne zníženie stredov a minimálne zvýšenie basov vyrovnali zvuk do tej miery, že sa aj kvalitné audio dalo počúvať. Akurát na diaľnici som neustále zvyšoval hlasitosť, až mi takmer nestačila stupnica. Tu si audiofil nepríde na svoje, ale to je v segmente celkom normálne. Predpokladám, že kolegovia novinári si na letných gumách užili hudbu i hovorené slovo viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Pneumatiky síce nie sú akustickým zázrakom vo vyšších rýchlostiach, no ich stabilita pri zmene smeru je v súhre s autom. Skrátka, aj na zimákoch to jazdí výborne. A to je dôležitejšie, než kvalita audiosústavy, no nie?

Ďalšou silnou stránkou auta je motorizácia. Ja viem, dnes sú v trende iné, no ak ste na naftu nezanevreli, choďte do toho. Spoiler: motor má nižší objem i výkon, no dynamicky drží krok s MQB autami s dvojlitrami.

Príjemným prekvapením je prítomnosť tlačidla na vypnutie režimu start-stop. Azda vás prekvapím, že som nemal potrebu dotknúť sa ho ani raz. Lebo sústava sa správa naozaj veľmi dobre. Reštarty motora sú hladké, takmer neciteľné a veľmi rýchle. Toto je mild-hybrid. Auto má pomoc elektromotora a spaľovací motor si tak môže dovoliť dýchať voľnejšie. A to doslova. Platí to nielen pri spotrebe, ale aj pri dynamike.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemer počas testu bol 5,3 litra. To preto, lebo som ku koncu testu zarábal na pokuty za porušovanie rýchlosti. Nie veľmi a nie inde než na voľnej diaľnici. Ale k testu to patrí. I keď uznávam, že bežne nie. Nechcelo sa mi však veriť, že test ukončím so spotrebou 5,0 litra.

Ale dá sa. Ak by som chcel, dám aj menej. Ale ja som nechcel. Jazdil som ako som chcel. Za 5 litrov znamená jazda v rámci mojich kilometrov predpisovo (max +7-8 km/h). Nájazd bol tvorený z 50% diaľnicami, 40% okresiek, 10% mesto. V meste spotreba vďaka účinnému mild-hybridu stúpa, ale mierne.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy v automatickom režime prevodovky za 6,67 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,57 sekundy. Pekné nadpriemerné časy. Predbiehanie je ľahké. Nie je to pretekár, ale jazdí solídne.

Zdroj: Ján Hargaš

Potešilo i správanie prevodovky. Radí rozumne, rýchlo, málokedy som potreboval radiť ručne. Má tendenciu tlačiť otáčky pod 1400 ot/min. Ale motor ani tam neduní. Tuším za tým elektrinu.

Jednoducho výborná naftová motorizácia, ktorá aj napriek ofenzívnejšiemu jazdeniu drží spotrebu krásne nízko.

Sklamaním pre mňa boli Full LED svetlá. Svietia dobre. Ale.

Ale preceňujú význam pravej krajnice vo vzdialenosti cca 20 metrov pred autom na úkor ostatných miest pred vozidlom. Až to pôsobilo, akoby auto prekonalo karambol.

Zdroj: Ján Hargaš

Ľavá krajnica je takmer neosvetlená. Prekvapivo nedostatočné je statické prisvecovanie zákrut. Je to daň za peknú tvár bez dodatočných hmloviek. Sú integrálnou súčasťou združených predných svetlometov.

Výsledkom je, že svetelný kužel prisvietenia zákruty osvetľuje miesto, ktoré vodičovi zakrýva A stĺpik. Uhol prisvetlenia je nízky, takže ak chcete odbočiť v približne pravom uhle, idete na slepo, akoby ste prisvecovanie zákrut ani nemali.

V meste to nevadí, ale skúste na dedine, či pri odbočení z hlavnej na vedľajšiu nachádzajúcu sa pod úrovňou hlavnej. Idete do tmy. Full LED nie sú pohyblivé, taktiež iba statické. Svietenie je na úrovni Hondy Civic.

Výborný je posed za volantom. Aj napriek elektrickým sedadlám. Vyslovene radosť mi spôsobovalo vyhrievanie volantu i sedačiek. Rýchly nábeh a hlavne rúčky na volante plesali v tomto studenom počasí.

Zdroj: Jozef Murárik

Veľkým plusom je i nový infotainment. Chvíľu trvá, kým si zvyknete. Šípim tam snahu zjednodušiť veci v štýle Peugeotu. Ale dobre. Bez módnych výstrelkov. Krásny veľký displej, veľké rozlíšenie a zaujímavé fičúry ako zvuky prírody, dažďa, či kaviarne. Spestrenie i uvoľnenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalším veľkým plusom je kvalita spracovania i použitých materiálov. Hlavne N Line+ je naozaj veľmi hodnotne poskladaná výbava. Vŕzganie minimalizované na úplné minimum. Kvalitné plasty a najmä: skutočná radiaca páka. Teda... Automat má N-kom prifarbený volič a je to super. Rovnako ako multifunkčný volant a pohodlné sedačky s nastaviteľnou hlavovou opierkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalší páčik je za sieťku v batožinovom priestore. I za jeho rozdelenie na menšie časti.

Veľké mínus zostalo – pevný plast zo zadnej strany predných operadiel. A pochopiteľne sa nič nezmenilo ani z hľadiska vnútorného priestoru na zadných sedadlách. Pozor, ak chcete za vodičom s výškou nad 185 cm vozid deti v detských sedačkách. Môže to byť problém ako v mojom prípade. Voľný priestor: 0. Meriam 192 cm a sedím tak, aby dieťa malo čo najviac miesta a ja som zároveň nešoféroval kolenami. Treba si to vyskúšať, v prípade možnosti prehodiť deti tak, aby to vo vyššie uloženej sedačke sedelo za nižším vodičom/spolujazdcom. 

Zdroj: Ján Hargaš

Možno posledná vec, ktorú som nepomenoval. Dizajn. Subjektívny, blablabla. Ale i30 je pekné auto. Po facelifte a vo výbave N Line obzvlášť.

Zdroj: Ján Hargaš

Verdikt? Priestor vzadu. To je skutočný problém pre osobu mojich rozmerov. Ak ste kompaktnejší, gratulujem. Všetko ostatné sa dá odpustiť. Najmä s ohľadom na silné stránky auta. tie prevažujú a výrazne: motor, prevodovka, dizajn, asistenčné systémy a najmä jazda.

Kým iní sa snažia z nevýhody urobiť výhodu doplnkami akými sú adaptívne tlmiče, Hyundai sa môže len spokojne usmievať. Ponúkne veľa za menej. Silná ponuka. 7 z 10. Body šli dole za svetlá, priestor a drobnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Hyundai i30 kombi 1,6 CRDI 48 V N Line+
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/2000-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,8-5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1795/1475
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 602/1650
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1343-1492
Užitočná hmotnosť (kg): 503
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná akciová cena modelu: 13 690 €
Základná cena motorizácie nafta + 48 V Style: 23 290 €
Cena testovaného auta: 28 530 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku