2020-09-17 11:00:00
Renault ZOE
Renault ZOE
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault ZOE – úsvit elektromobilov

Renault ZOE má novú batériu, väčší dojazd, silnejší motor a nové technológie.

ZOE patrí dlhodobo k najpredávanejším elektromobilom v Európe. Predstavuje mestský crossover (medzi hatchbackom a MPV), ktorý je možno využívať viacúčelovo. Je malý, šikovný, no pritom má batériu, vďaka ktorej ho netreba nabíjať častejšie ako každých 250 až 300 km. Ale auto budete dobíjať častejšie, aj keď dokáže na jedno nabitie prejsť v reálnych podmienkach cez 300 km. Budete pretože nie vždy nabijete auto na 100%. V meste veľkosti Bratislavy by aj náročnejším trvalo najazdiť 300 kilometrov jeden až dva týždne. Časom si pri elektromobile zvyknete pripojiť ho k sieti vždy, keď je to čo i len trošku možné.

Zdroj: Ján Hargaš

Naďalej platí, že elektromobil je ideálne vlastniť spolu s nabíjacím miestom. Či v garáži, či na ulici pod bytom, mať možnosť nabíjať elektromobil tam, kde trávite veľkú časť dňa je dôležité. Pri elektromobile, akým je ZOE to však nie je až také nevyhnutné. I keď ja by som to preferoval, ZOE je elektromobil, pri ktorom nemusíte vlastniť elektrifikované parkovacie miesto. Pri osvojení zvyku nabíjať elektromobil pri pohybe je už dnes v Bratislave a okolí možné jazdiť bez domáceho nabíjania. Sieť nabíjacích staníc sa výrazne rozširuje. Síce by ani zďaleka nezvládla, ak by sme od zajtra všetci jazdili iba na elektrickú energiu, udržiava krok s rastúcim počtom elektromobilov a vďaka smart aplikáciám nie je problém ani s obsadenosťou nabíjacích staníc. Nabíjačky sa dnes nachádzajú prakticky v každom nákupnom centre a viaceré ich majú veľké množstvo. Aj obchodné reťazce ponúkajú pomalšie, či rýchlejšie nabíjanie a často nájdete nabíjačku v pešej dostupnosti k úradom, školám a škôlkám a čoraz častejšie aj v pešej dostupnosti k veľkým biznis centrám a kancelárskym priestorom. Tým, že Bratislava je vlastne malé mesto a väčšina jázd je len na niekoľko kilometrov, obvykle stačí i nabíjanie pomalším prúdom. No a ak viete, že sa chystáte na dlhšiu trasu mimo mesta, nabijete na rýchlonabíjačke.

Na otázku, či nabíjanie na rýchlonabíjačkách neznižuje kapacitu batérie odpovedám jasne: áno. No je to otázka typu: neznižuje životnosť automobilu jazdenie s ním? Odpoveď je rovnaká: áno.

Zdroj: Ján Hargaš

Potom je tu vec ceny. Pri vlastníctve elektromobilu sa dozaista oplatí vlastniť aspoň jednu „tankovaciu“ kartu. ZOE mala tú od ZSE. Druhý najnižší paušál s názvom Partner a s mesačným poplatkom 9 eur už ponúka prijateľné ceny. Skvelé je, že stojany ZSE ponúkajú pomalšie i rýchlejšie nabíjanie. Čím pomalšie, tým nižšia cena. Štandardné nabíjanie prostredníctvom AC pripojenia máte v cene paušálu. Rýchlonabíjanie s výkonom do 50 kW stojí 0,29 centa za kWh. 50 kW je zároveň maximum, čo ZOE zvládne.

Moja priemerná spotreba bola počas testu 16,2 kWh na 100 km. Jednoduchý výpočet tak ukáže, že 100 km s elektromobilom pri nabíjaní výhradne na rýchlonabíjačke stojí pri danom paušále 4,7 eura.

Zdroj: Ján Hargaš

Renault Clio s naftovým motorom 1,5 dCi a s manuálnou prevodovkou jazdil priemerne za 4,8 litra nafty na 100 km. (Clio je len o málo väčší model). Aktuálne by si teda pýtal takmer presne 4,8 eur na 100 km.

Je jasné, že takéto porovnanie má niekoľko háčikov. Pri Cliu sa vám napríklad nestane, že by ste za tankovanie u rovnakej značky tankovali pomalšie len preto, lebo vám nafta do nádrže potečie pomalšie. Takisto je dnes už každému jasné, že z dlhodobého hľadiska jazdiť s naftovým autom po meste nie je výhodné. Navyše spomínaný nájazd a priemerná spotreba spočívali len z 10% pri mestskom jazdení. No to isté platí aj o Zoe. Kým ale priemerná spotreba naftového Clia v meste prirodzene stúpla, Zoe malo tendenciu skôr jazdiť za menej vplyvom výraznej rekuperácie a nižších priemerných rýchlostí. Porovnateľné je tiež Clio s vyslovene mestským motorom 1,0 Tce. Ten papal pri rovnakom nájazde 6,2 litra. V meste spotreba stúpala, no nie výrazne nad 7 litrov. Ak by som ale bral do úvahy rovnaký údaj s rovnakým nájazdom, cena 100 km bola 6,8 eura.

Zdroj: Ján Hargaš

ZOE je výborný elektromobil, ale priemerné auto

Medzi elektromobilmi ZOE vyniká. Má až 53 kWh batériu, má silný motor poskytujúci solídnu pružnosť aj vo vyšších rýchlostiach. Má svojský dizajn, má prekvapivo veľký batožinový priestor. Má menej miesta pre zadných pasažierov, no tí prední majú priestoru až-až. Zároveň je auto úsporné, priemerná spotreba 16,2 kWh pri nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov je veľmi dobrá. Pritom som nejazdil úsporne ale skôr dynamicky, i keď v rámci predpisov – tj. na diaľnici cca 125-135 km/h, na okresných cestách 95-105 km/h (tacho). Zároveň som ale využíval režim B napríklad pri zjazdoch z diaľnice, alebo pri jazde dole kopcom.

Zdroj: Ján Hargaš

Zoe nie je vyslovene športovo ladené auto. Má dosť vysokú kabínu a podvozok je nastavený viac smerom ku komfortu. Ostrejšie manévrovanie ale zvláda prekvapivo dobre. Dôvodom je nastavenie podvozka, no predovšetkým výborné rozloženie hmotnosti medzi nápravami a ťažisko niekde pod nohami zadných pasažierov.

Na dynamické jazdenie ale neláka. Nemá športové sedenie, ani riadenie. I keď pružnosť má veľmi peknú. Je vyslovene radostnou udalosťou rozbiehať sa na semaforoch. V podstate bez námahy zrýchľuje výrazne lepšie ako všetci ostatní. A ak sa aj nájde dynamickejšie auto na prvých metroch po zelenej, je to za sprievodu enormného hluku i spotreby. Také... barbarské.

Zdroj: Ján Hargaš

So Zoe sa nesnažíte o to, čo v mnohých iných autách podobnej veľkosti – nesnažíte sa držať krok s veľkými. Vy ste skrátka na päťdesiatke doslova za dve žmurknutia. Pritom to nie je ako v minulosti, že ste si mohli dovoliť dynamickejšieho zrýchľovania iba trošku a hneď vám klesol dojazd. Tu nie. Dynamickejšie je normálne a to aj z pohľadu spotreby. Rovnako mi ani raz počas testu nenapadlo vypnúť klimatizáciu pre zvýšenie dojazdu. To sú možno drobnosti, uznávam. Ale drobnosti, nad ktorými ste sa v minulých generáciách elektromobilov jednoducho museli zamýšľať. Tu nie a dnes nie. Nabíjačiek je dosť a kilometrov pred vami tiež.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed za volantom je vzpriamený, pripomína sedenie v MPV vozidlách. Sedíte vyššie a vzpriamenejšie ako v iných malých autách. Pozitívom je lepší výhľad z kabíny. Negatívom je vstavaná hlavová opierka, ktorá jednoducho nevyhovie každému. Mne napríklad nie. A nevyhovuje mi ani absencia stredovej lakťovej opierky. Bez nej by už autá nemali dostať homologizáciu... (slabý vtip).

Sedadlo a operadlo je dobre anatomicky tvarované. Sedadlo vodiča i spolujazdca myslím. Vzadu je to už horšie. Zoe je úzke auto, šírkou patrí skôr do segmentu A než B. Znamená to, že trojica zadných pasažierov sa z kategórie teoretické dostáva do takmer nemysliteľné. Dal som dozadu dve sedačky a stredné sedadlo malo cca 12 až 15 cm šírky (podľa toho, či to odhaduje žena, či muž). Uznajte, že tam si nikto nesadne.

Zdroj: Ján Hargaš

Problém sedenia vzadu je i nedostatok miesta v oblasti kolien aj hlavy. Vďaka batériám v podlahe sa dozadu zmestia iba osoby s výškou maximálne 175 cm, aj keby vpredu nikto nesedel.

Zato batožinový priestor je po každej stránke dostatočný. Mrzí ma však úplná absencia ochrany nakladacej hrany. Lakovaný kus kovu, ktorý poškriabete veľmi ľahko. Ľahko si ale aj dokúpite fóliu.

Nová Zoe má novú palubnú dosku. Tá je okrem iného z ekologickejších materiálov. Človek ale ocení pekný vzhľad a dobré spracovanie. Pozitívom je i veľký displej infotainmentu s novým systémom Easy link. Konektivita,prehľadosť a intuitívnosť je vysoko.

Zdroj: Ján Hargaš

Teší ma výkon stretávacích i diaľkových svetiel. Tak dobre svietiaci elektromobil som ešte nezažil a nezažil som ani tak dobre svietiace auto na pomedzí segmentov A a B (výnimkou je azda len DS3 Crossback a Mini). Výkon i presnosť stretávacích LED svetiel pomôže aj za tmavých nocí na vidieku.

Na druhú stranu ma príliš nenadchlo odhlučnenie kabíny. Jedinou výhodou v porovnaní s obdobne veľkými autami je, že tu nie je hlučný spaľovací motor. Ale aerodynamický šum i hlučnosť podvozku sú prinajlepšom na priemere a na diaľnici nad 120 km/h už sotva počujete čo vám hovorí pasažier na zadných sedadlách bez toho, aby musel kričať. Myslím, že je to aj vecou frekvencie zvukov, ktoré sa dostávajú do kabíny. Nie sú príliš rušivé, takže si to niekto ani nemusí všimnúť, no uberajú zo zrozumiteľnosti hovorenej reči, a to výrazne. Doslova máte pocit akoby vám niekto ukradol hlas.

Zdroj: Ján Hargaš

A nie som nadšený ani z ostrých hrán na dverách. Ide o konštrukčne zastarané riešenie, ktoré už nepoužíva Renault, iba Dacia a potrvá vám, kým si zvyknete na to, že vám dvere môžu vypichnúť oko...

Poďme sa na záver pozrieť na cenník. Zoe ponúka dva motory a tri stupne výbavy. Ten slabší s označením R110 určite odporúčam pokojnejšie jazdiacim vodičom. Aj tí si užijú dostatok mestskej „medzisemaforovej“ dynamiky. R135 je vďaka vyššiemu výkonu výrazne lepší aj pri jazdách mimo mesta. Pokojne zvládne vysoké rýchlostné tempo na diaľnici, či na okreskách, a keďže má väčšiu rezervu výkonu, je i pri vyšších rýchlostiach efektívny.

Zdroj: Ján Hargaš

Výbava Life ponúkne iba slabší agregát, no tá je skúpa aj ak ide o dostupné doplnky. Osobne by som stavil na stredný stupeň Zen, ba aj Intens – ak chcete vertikálny 9,3 palcový displej a auto v podobe v akej je v teste. Všetky výbavy majú našťastie dostupnú možnosť vysokorýchlostného nabíjania cez DC do výkonu 50 kW – za príplatok 1000 eur. Príplatok sa vám určite zíde. Aj keď si myslíte, že budete jazdiť iba po meste. Zoe Life s aktuálnym uvádzacím bonusom vo výške 4000 eur štartuje na cene 27 900 eur. Zen s výkonnejším motorom kúpite za 30 500 eur. Ak by platila dotácia, cena by sa výrazne scvrkla. Isteže je 30 500 eur dosť za malý elektromobil. Netreba zabúdať, že v tej cene ešte nie sú viaceré príplatky. Je teda jasné, že elektromobil do mesta nie je pre každého. Aj preto Zoe ponúkne viac ako len mestské jazdenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Renault Zoe je jednoducho výborný elektromobil, ktorý naozaj môže slúžiť každý deň a zvládne aj príležitostné dlhšie trasy. Reálny dojazd 300 km pre mňa nebol problém dosiahnuť, no postupom času som si privykol bachnúť auto do štekra, vždy keď to bolo možné. Výrazne to zredukovalo obavy z dojazdu, ktoré napriek všetkému stále existujú. Sú ale podstatne slabšie ako v minulosti. Ešte si dobre pamätám na prvú generáciu aliančného Nissanu Leaf s batériou cca 24 kWh. Viac ako 110 po diaľnici bola dojazdová samovražda a už 50 kilometrov od mesta som si radšej na návšteve vypýtal predlžovačku, lebo dojazd hovoril, že možno ani po najbližšiu nabíjačku neprídem, nieto prídem späť domov...

Zdroj: Ján Hargaš

Zoe je nadpriemerné malé auto. V meste je úplne tiché. I na okreskách predvádza krásne tichú a plynulú jazdu. Okamžitá reakcia na stlačenie plynového pedálu je veľmi príjemná a zlepšuje pocit z dynamiky. Spotreba je tiež výborná, a to aj so zapnutou klimatizáciou. Ako všetky malé autá, aj Zoe má svoje negatíva. Ostré hrany, úzka kabína a menej miesta nad hlavou vzadu. Jazdné vlastnosti nelákajú k športovému jazdeniu, i keď má motor slušný výkon. Auto je pekné a má zmysel už dnes. Málokto ho kúpi v hotovosti, no šikovný typ financovania môže z neho urobiť najlepšie auto v meste. Viac ako 7 bodov z 10 ale nedostane.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku