2020-05-28 13:30:00
Mazda 3 HB SkyactivX
Mazda 3 HB SkyactivX
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda 3 SkyactivX AWD – Vrchol ponuky i radosti v štýle batmobilu

Mazda 3 hatchback vie uchvátiť dizajnom. V čiernej farbe s čiernymi doplnkami a s čiernymi diskami obzvlášť.

Mazda 3 vo verzii hatchback je kus pekného športovo ladeného auta. Po teste niekoľkých konfigurácií som zistil kľúčovú skutočnosť. Ak chcete naozajstnú Mazdu 3 so všetkým čo k tomu patrí – vrátane jazdných vlastností, berte práve túto verziu. Či už si zvolíte červený lak, alebo čierny, to auto bude vyzerať veľmi dobre. A ak práve namietate, že Mazda má v ponuke viacero farieb, pokojne vyššie uvedenú vetu zopakujem.

Tu je vlog z testovania. Tam nájdete všetko podstatné a miestami aj všetko nepodstatné na necelých šiestich minútach. 

Späť k farbám. Tie farby sú fajn a môžu vyzerať zaujímavo, s čiernou a červenou je hatchback najkrajší. Bez ohľadu na farbu laku treba pripomenúť, že lak si treba v Mazde dobre chrániť. Nepatrí medzi najtvrdšie a ľahko sa poškriabe.

Tak ako som písal v predchádzajúcom teste hatchbacku. Mazda 3 sa medzigeneračne zmenšila a je to cítiť hlavne pri sedení vzadu. Je tam jednoducho menej miesta. Práve HB na nedostatok priestoru trpí najviac. Paradoxne má menej priestoru vzadu nad hlavou než sedan. Ani kolená veľa miesta nemajú, ani celková šírka nie je dostatočná na pohodlné sedenie trojice. Sú hatchbacky, ktoré to v tomto segmente vedia lepšie, sú také, ktoré neponúknu viac miesta. Je to cena za masívny zadný C-stĺpik a vyvážené vonkajšie proporcie. Batožinový priestor má solídny objem aj rozmery. Jeho slabinou je vysoká nakladacia hrana. Obzvlášť ak máte niečo ťažké, či neohrabané – napríklad zložený detský kočiar, riskujete, že si lišty a lakované komponenty pekne oderiete a zašpiníte. Opäť mínus za praktickosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Naschvál som si nechal opis sedenia vpredu na záver. Pretože práve tam vidieť na koho je orientovaný hatchback. Kým sedan poslúži aj ako pohodlné rodinné vozidlo, HB je pre jednotlivca, ba dvojicu. Iste, odvezie aj dve deti vzadu, ale nakladanie a vykladanie sedačiek, detí a množstva batožiny, ktoré k deťom prislúcha je náročnejšie ako v iných autách. Aj ako v sedane, aj ako v CX-30.

Vpredu je to ale oáza radosti, dobrého pocitu z dielenského spracovania a prémiovej dojmológie. Najmä v takejto krásnej červenej koži kombinovanej s čiernymi plastmi je vyslovene radosť sedieť. Aspoň v chladnom počasí to bolo fajn. I keď sú sedačky najprv riadne studené, vyhrievanie sedadiel a volantu nabieha relatívne rýchlo a motor sa tiež vie rýchlo zohriať, takže ventilácia tiež pomôže. Horšie to už bude v lete. Tam sa benefity čierneho laku a červenej kože pravdepodobne vytratia.

Zdroj: Ján Hargaš

Za volantom sedíte pekne nízko, auto vás obklopuje a zvyšuje pocit bezpečia a istoty. Displej infotainmentu je dobre čitateľný a jeho širokouhlosť tiež poteší. Poteší konektivita, poteší vysoké rozlíšenie. Azda som prišiel na to, prečo mi CarPlay tak sekal v CX-30. Ide najmä o operačnú pamäť mobilu. Priveľa aplikácií na pozadí škodia aj CarPlay. Stačí byť potom neoblomný a pýtať si aktiváciu viacerých apiek naraz a už vám to sekne.

Volant sa dobre drží, všetko podstatné máte na dosah ruky. Zvyknúť si treba na ovládanie vzduchotechniky. Nie všetky funkcie majú vyznačené tlačidlá – asi by toho už bolo veľa. No tie tlačidlá tam sú, vždy rovno pod zobrazenou ikonkou na malom displeji.

Zdroj: Ján Hargaš

Vŕzganie komponentov tu bolo opäť. A zisťujem, že je výraznejšie ako v CX-30. Najmä ľavé koleno vodiča a jeho dotyk s madlom dverí vytvorí poriadne nepríjemné zvuky. Rovnako vŕzga panel ovládania okien na tom istom madle. Možno ešte horšie. Aj palubná doska sem-tam vrzne pod náporom dotyku, ale také je bežné aj v lepších rodinách. S tým madlom by mala Mazda niečo robiť. Opäť ma auto zamklo aj keď som aj s kľúčom sedel na sedadle spolujazdca. Stačilo, že som kľúč odložil do dvier a nie na stredový tunel. Vtedy sa z auta nedostanete, jedine deaktiváciou centrálneho zamykania priamo kľúčom. Systém je veľmi citlivý, aj preto, lebo okamžite po opustení vozidla chce auto zamknúť podobne ako pri značke Renault.

Zdroj: Ján Hargaš

Svetlá svietia priemerne. Stretávačky fajn, diaľkové majú svoju slabinu v menšom množstve aktívnych diód, o tom som písal pri CX-30 G122.

Jazda je vynikajúca. Presne na toto som čakal – pohon všetkých kolies a s ním spojený lepší jazdný zážitok. Auto je výrazne istejšie na nerovnostiach, najmä na tých pod plynom v zákrute. Nehovoriac o tom, že pod plynom naozaj krásne drží, a to aj so zimnými pneumatikami. Spolupráca pohonu všetkých kolies s asistenčnými systémami vyrába príkladne neutrálne auto, ktoré je až ďaleko-ďaleko po prepálení nájazdu nedotáčavé. Dá sa ale situácia otočiť a spraviť z neho pretáčavé. Krása. Tu naozaj pohon všetkých kolies nebude slúžiť na jazdy po rozbahnených cestách. To by ste autu skrátili život veľmi rýchlo. Tu ide o zážitok z jazdy a ten je naozaj vynikajúci, presne taký, aký by v Mazde 3 mal byť.

Zdroj: Ján Hargaš

Rozpaky však možno cítiť pri motore. Je to ospevovaný SkyactivX. Neprejdem hneď do útoku a nebudem písať o tom, že všetko to, čo píše Mazda vlastne nefunguje. Lebo mať s autom s výkonom 180 koní, s pohonom všetkých kolies a pri dynamickom jazdení spotrebu 7,4 litra, nie je zlé. Zázraky ale nečakajte. Skôr sa treba tešiť z toho, že vďaka tomuto motoru si môžete objem i výkon i vysokootáčkovosť užívať o niečo dlhšie. Lebo hej, obmedzovač vám uberie z výkonu až za 6500 ot/min. Jasné, nie sú to staré japonské časy, ale dnes aj toto poteší.

Zdroj: Ján Hargaš

A práve tu je merito veci – rozpakov. Lebo spotrebu nemôžem hodnotiť ako zlú. Je slušná, na to ako som jazdil, aké bolo počasie a vzhľadom na to, že motor musí roztáčať o dve kolesá a nejaký ten kardan viac. Problémom je absencia výrazného krútiaceho momentu v nízkych otáčkach. Toto síce kompresor má, no ten je tu skôr pre presné dávkovanie potrebného stlačeného vzduchu do motora, ako pre váš pôžitok. Chcem tým povedať, že motor sa zďaleka nechová tak, ako by ste od prepĺňaného dvojlitrového štvorvalca čakali. Na prvý omak dokonca ťažko nájsť výraznejší rozdiel medzi základným motorom a motorom SkyactivX. Akoby tam tých 58 koní navyše vlastne ani nebolo. Lenže ony tam sú. Len sú pekne skryté vo vysokých otáčkach. A práve to – potreba točiť motor je jedným z dôvodov, prečo spotreba nie je zázračná. Myslím, že si tým inžinieri Mazdy kopli sami sebe do zadku a v budúcnosti budú musieť ponúknuť viac krútiaceho momentu „vodspoda“. Problém to môže byť pri rozbehoch v meste ako je to naše hladné hlavné. Ostrý jazdný štýl, hustá premávka a vy sa chcete pripojiť z vedľajšej cesty. Stojíte, čakáte na škulinu, a keď sa nejaká objaví, dupnete na plyn, no rozbehnete sa ako s V3S. Chce to lepšiu prácu so spojkou, pretekársky odpich, alebo do mesta najlepšie a najpohodlnejšie – automat. Nech sa ten trápi s nedostatkom krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

Zdroj: Ján Hargaš

Dokazujú to aj namerané údaje o pružnosti. Zo 60 na 100 km/h sa treba rozbiehať na 2. stupni. Vtedy zrýchli auto za 5,1 sekundy. Na treťom je to za prijateľných 7,57 sekundy. Z 80 na 120 km/h treba na treťom, prípadne počas rozbehu radiť z 2 na 3. Na trojke to bolo za 7,51 sekundy. Nie zlé, ale vzhľadom na údaj výkonu, ani príliš dobré. No a ak sa pokúsite rozbiehať z 80 na 120 km/h zo 4. stupňa, bude to trvať približne 10,2 sekundy. A teraz sa trošku schlaďme údajmi Mazdy 3 s manuálom a s pohonom 2WD a s výkonom 122 koní vo verzii SkyactivG. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na 2. stupni za 5,38 sekundy. Na 3. za 6,67. Z 80 na 120 km/h na 3. stupni za 7,35. Na 4. za 8,73.

Nuž? Veru tak, Mazda 3 je s motorom G122 pružnejšia ako Mazda 3 SkyactivX 4WD. Nie o veľa, nie o toľko, aby ste X museli hodiť do koša, ale je. Najmä vo vyšších rýchlostiach.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže si to zhrňme. Ak chcete Mazdu 3, ktorá výborne jazdí, to v akýchkoľvek podmienkach a má tiež typický charakter Mazdy, berte SkyactivX 4WD. Ak vám nebude vadiť odskok v zákrute, ani menej podmanivé jazdné vlastnosti, pokojne si zoberte verziu G122 s manuálom a pohonom prednej nápravy. Ušetríte a pružnosť budete mať vlastne rovnakú. Výhodou SkyactivX je, že to znie lepšie, no najmä, že to nezhasína valce a nebudete cítiť mierne vibrácie ako v G122.

Zdroj: Ján Hargaš

Kompromis? SkyactivX s pohonom prednej nápravy. Tam bude X-ko lepšie dýchať a ponúkne vyššiu dynamiku. Alebo si zoberte AWD a dajte si ju čipnúť na vyšší výkon i krútiaci moment „vodspoda“. Motor to zvládne, emisie tiež a vy budete mať ten warm-hatch, ktorý ste chceli.

Mazda 3 SkyactivX AWD je polnokrvná Mazda 3, taká akú ju chcete. Taká aká bola v minulosti. Má menej miesta, má viac vychytávok a má meno SkyactivX. Nečakajte však, že to bude dynamickejšie ako základný motor. Lebo nebude. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mazda 3 SkyactivX AWD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.): 132/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 224/3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 214
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4460/1795/1435
Rázvor náprav (mm): 2725
Objem batožinového priestoru (l): 330
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1467
Užitočná hmotnosť (kg): 513
Rozmer pneumatík: 215/45 R18
Základná cenníková cena modelu: od 21 340 €
   
Základná cena verzie: 27 040 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku